11 van de 16
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
slecht veren
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 27 september 2013 05:32 PM
  [ # 151 ]

Volgens mij moet er in de berekening van egbert voor de verhouding van de wieluitslag/veercylinderuitslag na ongeveer een halve band worden opgeteld bij de 33 cm.
Maar goed dat maakt voor de maximale vuldruk niet uit.

Bij die berekening moet je denk ik gaan terugrekenen vanuit een maximaal uitgeveerd wiel waarin het membraan net aanligt.
En dan moet je in de neutrale stand weten hoeveel de cylinder is ingedrukt, en de bijbehorende druk (die dus kennelijk 100bar overdruk is).

Daar volgt een vuldruk uit, waar je dan voor de zekerheid wat vanaf trekt.

Maar het lijkt er dus inderdaad op dat de boller veel meer gevuld kunnen.

Edit: net als hans geloof ik nog steeds niet in verbetering hoor

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 27 september 2013 05:46 PM
  [ # 152 ]

Interessante discussie! Blijkbaar is het gewicht op de wielen mede bepalend voor de bollen/demper configuratie. Maar, hoe zit dat dan bij lpg-rijders? Met een bijna volle benzinetank en 85 ltr lpg-tank komt er toch zo’n 100 kg gewicht bij op de achteras. Dat is een substantiële verhoging van het relatief lage gewicht op de achterwielen. Vuldruk aanpassen?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 september 2013 06:08 PM
  [ # 153 ]

Veel gewicht achterin maakt de vering achter stugger…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2979
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 september 2013 06:22 PM
  [ # 154 ]
erikkuiper schreef:

Bij die berekening moet je denk ik gaan terugrekenen vanuit een maximaal uitgeveerd wiel waarin het membraan net aanligt.
En dan moet je in de neutrale stand weten hoeveel de cylinder is ingedrukt, en de bijbehorende druk (die dus kennelijk 100bar overdruk is).

Dat is exact wat ik doe:

Maximaal uitgeveerd wiel: N2 bel is 500cc. Neutrale stand: 25 cc er af, ik heb voor de veiligheid 40 cc genomen. Dus volume is dan 460 cc. Bij dit volume is druk 100bar. dan kom je op een initiele vuldruk van: 460/500*100 bar= 92 bar.

Over de 1/2 band er bij: de hartlijn van de fusee gaat toch precies door het midden van de band? Maar dat is inderdaad niet relevant voor deze discussie. Ik gebruik de 100bar, omdat zowel Joris als Herman Huis in ‘t Veld ( curus hydroliek) die zo bepaald hebben. Als de druk op de veerbollen in rijstand zonder inzittenden.

@JanO:
Jou redenering klopt. Als we de wieldruk bij een berline ( en break) achter weten, kunnen we daarvoor ook gaan rekenen.

Overigens is het de vraag of je maximaal soepel wilt veren.
Citroen heeft bewust in de loop van de tijd de vering van de DS stugger gemaakt. Aan de ene kant om mee te gaan in de tijd ( stugge autos komt sportiever over), maar ook omdat bij veel motor vermogen de slappe vering te onrustig is.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 27 september 2013 07:36 PM
  [ # 155 ]

Quote uit een ander topic:

Arjan Verkade schreef:

Ik weet dat iemand van de DS Club het wel heeft laten meten.

Ik heb het even opgezocht wat zijn getallen waren:
Voor: 885 Kg
Achter: 415 Kg

Ik dacht dit een DS (geen ID) met 2de neus was.

Mocht je auto qua gewicht erg gaan afwijken moet je dan ook niet je boldruk gaan aanpassen?

Een en ander afhankelijk van uitvoering.
Overigens ben ik geen sportieve rijder en 123-130 op de snelweg vind ik snel genoeg. Dus ik ga voor soepel, zo soepel mogelijk….

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 september 2013 08:14 PM
  [ # 156 ]
Egbert schreef:

Als we de veerdruk achter weten ( berline resp break), kunnen we ook de max initieeldruk voor achter bollen berekenen.

De veerdruk achter is 62 bar bij een berline.
Ze gaan er in dit geval vanuit dat de wagen aan de achterkant 415 Kg weegt.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2979
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 september 2013 08:55 PM
  [ # 157 ]

Dank, ga morgen even meten wat de max veercyl uitslag is en dan reken ik de max initieel druk uit.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 september 2013 08:58 PM
  [ # 158 ]

Als ik de tekening goed begrijp 130 mm, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2979
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 september 2013 09:44 PM
  [ # 159 ]

Uitgaande van 62 bar en max uitslag 130mm:
Laten we dan van middenstand naar max uitgeveerd 10cm nemen=50cc

Gelaste bol:
Maximaal uitgeveerd wiel: N2 bel is 500cc. Neutrale stand: 50 cc er af. Dus volume is dan 450 cc. Bij dit volume is druk 62 bar. dan kom je op een initiele vuldruk van: 450/500*62 bar= 56 bar.

Deelbare bol:
Maximaal uitgeveerd wiel: N2 bel is 690cc. Neutrale stand: 50 cc er af. Dus volume is dan 640 cc. Bij dit volume is druk 62 bar. dan kom je op een initiele vuldruk van: 640/690*62 bar= 57 bar.

Nu met gasinstallatie erbij van 100 kg: Dus van 415 -> 515 kg, wordt van 62 bar naar ongeveer 77 bar veerdruk.
Geeft initieel druk bij gelaste bol van:
Maximaal uitgeveerd wiel: N2 bel is 500cc. Neutrale stand: 50 cc er af. Dus volume is dan 450 cc. Bij dit volume is druk 62 bar. dan kom je op een initiele vuldruk van: 450/500*77 bar= 70 bar.
En deelbare bol:
Maximaal uitgeveerd wiel: N2 bel is 690cc. Neutrale stand: 50 cc er af. Dus volume is dan 640 cc. Bij dit volume is druk 62 bar. dan kom je op een initiele vuldruk van: 640/690*77 bar= 71 bar.

Wie schiet er op mijn berekeningen, want dit betekent dat we fors moeten gaan “overvullen” voor maximaal veercomfort.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 september 2013 09:55 PM
  [ # 160 ]

Volgens mij zit er achter een heel vreemde hefboom verhouding die in beschouwing genomen moet worden.
Kunnen we nu voor eens en altijd uitsluiten dat het oppervlak van het membraan geen invloed heeft op de vering maar slechts de inhoud ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 september 2013 10:23 PM
  [ # 161 ]
Egbert schreef:

Wie schiet er op mijn berekeningen, want dit betekent dat we fors moeten gaan “overvullen” voor maximaal veercomfort.

Ik ga niet schieten op je berekeningen, want die zijn heel realistisch.
Maar de totale karakteristiek is niet alleen de maximale druk.
Ik heb bij mijn BX break ooit iets laten overvullen (10 bar meer dan wat op de bol staat).
Veert lekker zacht totdat je een verkeersdrempel tegenkomt. Dan slaat ie echt door.
Jeroen Vermond heeft dit kortgeleden ook nog geschreven in zijn BX Diesel berline topic.
“Er zitten ook nieuwe bollen op. Achter zitten helaas de verkeerde, namelijk van een type 1 diesel break en nu danst ie vrolijk tussen de laagste en hoogste stand bij een kleine drempel Smile . Maar daar wordt aan gewerkt.”

Dus als je de druk nog meer opvoert krijg je een hele rare slappe veerkarakteristiek.
Maar als je het leuk vindt moet je het maar eens uitproberen.
Zoek dan ook eens een paar verkeersdrempels op en laat ons weten wat je er van vindt Wink

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 27 september 2013 10:37 PM
  [ # 162 ]

Ik ga niet schieten op de berekeningen want volgens mij klopt dat wel ongeveer (snap alleen niet hoe je aan 50cc voor 10 cm komt)

MAAR : zet een een halve liter bier en een veerbol naast elkaar.

Zie je wat ik zie (na die halve liter bier opgedronken te hebben)  drunk

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 september 2013 10:40 PM
  [ # 163 ]

De veerbol gaat langer mee! Laughing

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 september 2013 10:41 PM
  [ # 164 ]

Je hebt bij meer druk ook meer gas in je bol. Omdat ook het volume aan gas in de rijstand groter zal zijn als bij 10 bar minder vuldruk, is er ook meer ingaande veerweg wat de bol betreft maar misschien niet wat je veer-cylinder / aanslagrubbers betreft.
Die ideale vuldruk en demper-karakteristiek is dus waarschijnlijk deels empirisch bepaald voor een goed evenwicht tussen de grootste klappen die de vering moet kunnen opvangen zonder de aanslag te raken en de soeplesse van de vering.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 september 2013 10:43 PM
  [ # 165 ]
erikkuiper schreef:

MAAR : zet een een halve liter bier en een veerbol naast elkaar.
Zie je wat ik zie (na die halve liter bier opgedronken te hebben)  drunk

Bier heeft hopelijk een andere kleur als LHM. Mocht je van Pisang Ambon houden, dan wordt het eerder een probleem om het juiste spul door de mond en door de DS te krijgen….

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
11 van de 16
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook