Rubber gaan er inderdaad moeilijk in. Insmeren met vet en het laatste stukje met een platte (niet-scherpe) schroevendraaier erin duwen, werkte voor mij.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb toevallig net vanochtend deze klus gedaan bij mijn cabrio; Cupjes achter heb ik eerst losgeslagen; ze waren helemaal vervormd want er zat geeneens een rubber in. Toen de losgebroken cupjes weer platgeslagen, rubber afgesneden rondom, en met goede lijm teruggeperst in de bankschroef.
Toen de cupjes teruggelast op het voetje aan de swingarm, waarop de lijm en rubber combo natuurlijk meteen in de hens ging en het rubber er weer uitfloepte. Toen ook maar de binnenkant van de cups aan het voetje vastgelast en de cups opnieuw vastgelijmd en ingeperst met een houtklem. Die houtklem gaat er zometeen weer vanaf (5 uurtjes later)














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Whoaa! Wat een geweldig leesvoer voor Citroennerds!
Even door dat boek heen gescrolled. Is een boek om de komende tijd echt te gaan bestuderen!!
Dank voor de tip.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Inderdaad, een serieus stukje studeerwerk. Gaat mee op m’n e-reader, voor de komende donkere maanden.
Ook van mij bedankt voor de tip.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Mooie theorie, maar ik mis een beetje een hoofdstukje over “troubleshooting”
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien is dat een extra boek
Of het gaat gewoon niet stuk
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Nog niemand die zijn bollen wil gaan overvullen?
Ik ben ondertussen echt benieuwd wat dat oplevert (ikverwacht nog steeds niet dat het beter wordt)
De voorraadbol geloof ik wel dat die zeker 20 bar meer kan hebben.
En dan moet er natuurlijk een test gedaan worden met lood zijn meetopstelling
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat bereik je met het overvullen van de voorraadbol?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn DS bollen zijn bij chyparse altijd licht overvuld. Die snoek veert heerlijk zacht zonder irritant door te slaan.
Een auto met een overvulde hoofdbol stijgt eerder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inderdaad plus dat hij langer hoog blijft, en dat de regelaar minder vaak aan/uit slaat.
Edit : dit kan volgens mij niet waar zijn
Nog even langer over nadenken
Edit 2: hij komt sneller omhoog, maar zakt ook sneller in
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Met het ouder worden van de bol zal de restdruk wel hoger blijven.
En volgens mij gaan voorraadbollen eerder stuk omdat het membraan bij een lager wordende druk tegen de vulopening wordt gedrukt, membraan knakt ter plaatse een beetje, wordt uiteindelijk materiaalmoe en gaat haarscheurtjes krijgen.
Dus als je met overvullen van de bol het membraan wat langer van de vulkant weg kan houden lijkt het mij alleen maar beter voor de levensduur.
Maar zoals ik al eer der suggereerde lijkt het mij niet verstandig om te veel te overvullen omdat er dan niet veel buffer meer is om snel aan een hoge vraag (sturen, remmen) te voldoen.
Dat geeft dan denk ik hetzelfde effect als bij een kapotte bol.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De drukregelaar gooit de kraan open bij LHM druk X en weer dicht bij LHM druk Y, dus ongeacht de druk in de bol. Als de bol met een hogere druk gevuld is, zal er tussen X en Y dezelfde druk zitten maar wel met minder LHM volume, met als gevolg dat de pomp weer vaker aanslaat.
Een kapotte bol zal geen buffer hebben maar het circuit wordt wél onder druk gezet.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.