14 van de 16
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende > 

slecht veren
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 08 oktober 2013 01:12 AM
  [ # 196 ]

@ Hans en Bartjes: jullie maken volgens mij dezelfde denkfout.
De vuldruk bestaat niet meer tijdens het rijden, de stikstofdruk is dan veel hoger (in elk geval hoger dan 100 bar, maar ik denk een bar of 150)
Het bijbehorende stikstofvolume is dan dus ook veel kleiner.

Probeer maar eens uit te rekenen met de formules van egbert.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1347

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 08 oktober 2013 11:03 AM
  [ # 197 ]
erikkuiper schreef:

De vuldruk bestaat niet meer tijdens het rijden, de stikstofdruk is dan veel hoger (in elk geval hoger dan 100 bar, maar ik denk een bar of 150)

Klopt, Ongeacht de vuldruk van de bol is tijdens het rijden de stikstofdruk in de bol per definitie gelijk aan de hydraulische druk. De DS heeft wel 3 verschillende drukken;
Hoofddruk 150 - 170 bar
druk voorvering, afhankelijk van belastng
druk achtervering, afhankelijk van belastng.

Normaal gesproken wil je het volume stikstof / olie in een accumulator rond de 50 - 50 hebben onder normale druk
Kijken we naar de hoofbol dan geldt dit;
Een goede gevulde hoofdbol is 65 bar.
Hydraulische druk is bij een goede regelaar tussen de 150 en 170 bar
P x V / T is constant. De temperatuur blijft hetzelfde, (eventuele temperatuurverhoging wordt snel geabsorbeerd in de zware bol.
Wanneer hydraulische druk 170 is dan is het volume stikstof in de accumulator 65 / 170 = 38% van het bolvolume
Bij druk 150 bar is dat 65 / 150 = 43 % van het bolvolume.

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 oktober 2013 08:52 PM
  [ # 198 ]

De vuldruk is belangrijk omdat het ‘t volume gas bepaalt onder de verschillende werkdrukken en daarmee het buffer-volume.
Ik denk wel dat de exacte druk minder uitmaakt omdat de voorraad bol niet zoals een veerbol een dempende functie heeft, aan de ene kant door de demper, aan de andere kant door het progressief gedrag van gas onder (hoger wordende) druk.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5387

Gepost: 08 oktober 2013 11:14 PM
  [ # 199 ]
erikkuiper schreef:

Volgens mij denken we een beetje in een andere richting. Let wel, we hebben het hier over de voorraadbol.
Op bedrijfsdruk zal bij een hogere initiële druk het gasvolume groter zijn dan bij een lage initiële druk.
De totale druk in een volle of lege bol maakt natuurlijk niet uit, beide ongeveer 170 bar afhankelijk van de afstelling van de drukregelaar.
Als je de initiële druk knal hoog maakt, bijv. 170 bar, dan heb je alleen maar gas in de bol en vrijwel geen LHM. De drukregelaar zal dan steeds zelf moeten bijspringen.
Als de bol bijna geen initiële druk meer heeft zal bij LHM vraag de druk snel afnemen omdat het gasvolume relatief gezien veel toeneemt. Dus ook weer snel bijspringen van de drukregelaar.
Waarschijnlijk is 65 bar de optimale initiële druk, maar theoretisch zou je zeggen dat het membraan bij een druk tussen de 75 en 85 bar in het midden staat.

Profiel  

F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9362

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 oktober 2013 11:24 PM
  [ # 200 ]

Het enige dat dus zal helpen,is om de voorraadbol te vergroten,2,3 of vier maal zo groot,of meerdere .

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 08 oktober 2013 11:35 PM
  [ # 201 ]

Nou ja, mijn insteek was om de levensduur van de voorraadbol iets te verlengen door hem iets te overvullen tot 75-85 bar, zonder dat het echt veel invloed heeft op het functioneren van het hydraulisch systeem.
Kleine moeite… (als je fles tenminste vol genoeg zit)

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 10 oktober 2013 08:56 PM
  [ # 202 ]

Terugkomend op m’n laatste post, plaatjes spreken meer als duizend woorden.
Even uitgaand van een voorraadbol met een maximaal stikstofvolume van 500 cc en een onderdruk van 70 bar, bovendruk van 170 bar van de drukregelaar heb ik even wat in Excel doorgerekend.
In onderstaande grafiek staat verticaal het stikstof-volume (in cc) en horizontaal de vuldruk (bar) van de bol, de blauwe lijn is dan het stikstof volume onder tegendruk van LHM bij de druk dat de drukregelaar opent (70 bar) en de rode lijn is de tegendruk van de LHM onder de druk dat de regelaar weer sluit (170 bar):

Interessant is dan het verschil in volume. Als je beide grafieken van elkaar aftrekt, kom je tot het volgende resultaat:

Het hoogste punt geeft in dit geval het grootste stikstof volume verschil tussen de onder en bovendruk. Deze ligt dus bij 65 bar, oftewel halverwege de top-druk van de regelaar. Bij deze vuldruk wordt er een kleine 300cc LHM verplaatst tussen de onder- en boven-druk.
Deze vuldruk van 65 bar zal daarom zorgen dat de pomp het minst zal moeten aanslaan. Over-vullen zal daarom alleen tot gevolg hebben dat je meer kan rijden voordat de bol opnieuw gevuld hoeft te worden. Véél over-vullen heeft echter hetzelfde effect als een gedeeltelijk leeggelopen bol met het verschil dat het eerst beter wordt voordat jet weer slechter wordt naarmate je meer kilometers maakt.
Hoop dat dit iets verduidelijkt.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten

Gepost: 10 oktober 2013 09:41 PM
  [ # 203 ]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp die grafiek.
Ik verwachtte eigenlijk een stikstofvolume dat begint af te nemen bij 65 bar (initieeldruk) en daarna met een curve (geen rechte lijn) verder verloopt met oplopende druk tot de 170 bar.

Maakt het trouwens nog uit dat het volume van de voorraadbol kleiner is dan 500ml?

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 10 oktober 2013 09:49 PM
  [ # 204 ]

De onderste grafiek (de gene waar het om gaat) toont horizontaal de verschillend mogelijke vuldrukken en verticaal het bijbehorende verschil in stikstof (dus ook LHM) volume als de regelaar de kraan open zet totdat deze weer dicht gaat.
De curve waar je op doelt zul je vinden als je het verband tussen druk en volume afbeeldt bij één vuldruk, maar dat is in dit verhaal niet interessant als we alleen de voorraad-bol in beschouwing nemen.
Als de bol groter is, schaalt de grafiek in verticale zin naar rato.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten

Gepost: 10 oktober 2013 10:15 PM
  [ # 205 ]

huh Ik zie het nog steeds niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar jij gaat uit van een toenemende initieeldruk begrijp ik?

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 10 oktober 2013 10:19 PM
  [ # 206 ]

De initiaal / vuldruk is horizontaal van geen druk (links) naar een hoge druk (rechts) voor beide grafieken. De onderste grafiek toont voor een gekozen initiaaldruk het volume-verschil (verticaal) tussen dat de regelaar open en dicht gaat.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten

Gepost: 10 oktober 2013 10:31 PM
  [ # 207 ]

De inslagdruk voor de regelaar is rond de 140 bar, de uitslagdruk is rond de 170 bar.
Heeft dat nog invloed op je grafiek?
Jij gaat toch uit van 70 bar inslagdruk?

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 10 oktober 2013 10:43 PM
  [ # 208 ]

Weet je het zeker dat de regelaar al bij 140 bar open gaat ?
In dat geval (met 500cc gasvolume in de voorraadbol) ziet het er een beetje anders uit:

en het verschil-volume:

Het begint een beetje ongeloofwaardig te lijken dat de ideale vuldruk van de bol dan op 140 bar ligt waarbij nog geen 90 cc buffervolume beschikbaar is.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten

Gepost: 10 oktober 2013 11:27 PM
  [ # 209 ]

In het wph van de DS staat:
vanaf 4/1969:
Inslagdruk 140-150bar
uitslagdruk 165-175bar

oudere typen en éénzuigerpompen
inslagdruk 125-140bar
uitslagdruk 150-175bar

Afstelling plungerveer van het verdeelblok:110-130bar afdichting:175bar

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 10 oktober 2013 11:44 PM
  [ # 210 ]

Conclusies:
Als je de voorraad bol vult tot op de onderdruk waarop de regelaar open gaat, heb je het meeste buffer-volume.
Over- en onder- vullen van deze bol zal dit buffer-volume relatief t.o.v. van deze onderdruk verminderen (lineair verband, zie grafieken).
Praktisch: Een initiële vul-druk van de bol net onder de onderdruk van de regelaar zorgt ervoor dat het membraam van de voorraad bol de wanden van de bol niet zal raken; er is altijd LHM aan de andere kant van het membraam, in de bol totdat de motor wordt uitgezet en de druk in het systeem wegvloeit door LHM die terug in het vat stroomt (of anderszins weg lekt).

Als je de vorraad bol over-vult, verleng je weliswaar de tijd / aantal km dat je kan rijden zonder deze bol te vullen, maar zeg dat je vult op 80 bar en de regelaar gaat open onder de 70 bar dan treden de volgende nadelige effecten op:
1) Bij elke keer dat het systeem onder de 80 bar komt, zal het membraam tegen de wand van de bol komen.
2) Hierdoor is er geen buffer-volume LHM meer voor de drukval van 80-70 bar en zal over dit druk-gebied de druk snel vallen als een hoogteregelaar open gaat. Een lekkage op dit moment zal hier positief werken omdat dit een vertragend effect heeft op deze drukval.
3) Door de snelle drukval tussen 80 en 70 bar krijgt het membraam van de voorraadbol meer krachten te verduren als alleen het vervormen binnen de bol met als gevolg dat dit membraam eerder kapot zal gaan. Door de drukval golven van 80-70 bar zullen trouwens meer hydraulische componenten het zwaarder te verduren krijgen.

Daarom denk ik dat het aan te raden is bij het vullen van de voorraad-bol te vullen met een druk iets onder de onderdruk van de regelaar, in ieder geval niet boven deze druk.

Profiel  

14 van de 16
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook