Toch leuk om te weten dat de jongens van Citroen het een kleine 60 jaar geleden bij het juiste eind hadden…












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Alleen…. Waarom loopt argon eruit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik kan toch niets anders bedenken dan kleinere moleculen…
De praktijktest van Waterman heeft in ieder geval uitgewezen dat N2 beter voldoet…





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Alleen…. Waarom loopt argon eruit…
Alles is poreus, ook je huid en een rubber membraan. Maar de mate waarin hangt dus af van de grootte van de porien en de grootte van de moleculen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:Periodiek systeem:
N: atoom nummer =7, massa= 14 => N2 “atoom nummer” 14, massa 28
Ar: atoom nummer =18, massa= 40Dus Ar is zwaarder en heeft een hoger atoom nummer dan N2. Hoe het zit met de ruimtelijke orientatie kan ik niet uit het periodiek systeem halen. Maar zo triviaal is de oplossing mi niet
Vertel. Welke molecuul is groter?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stikstofmoleculen zijn 4 keer groter dan zuurstofmoleculen terwijl een zuurstofmolecuul een massagetal van 16 heeft en een stikstofmolecuul een massagetal van 14. Het massagetal zegt dus niets.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bogaard77 schreef:
Vertel. Welke molecuul is groter?
Nou ja, daar begon de hele discussie over.
Dat is dus niet zo eenvoudig te zeggen:
Stikstof heeft kleinere atomen, maar een molecuul bestaat uit 2 atomen.
Argon heeft grotere atomen, maar een molecuul heeft maar 1 atoom.
Het blijkt dus dat die 2 kleinere atomen aan elkaar waarschijnlijk groter zijn dan die enkelvoudige grote atomen van argon…
Dit is in principe dezelfde discussie als het vullen van autobanden met stikstof, ook daar speelt de poreusheid van het rubber voor kleine moleculen een rol.
En om de knuppel maar meteen in het hoenderhok te gooien, lucht bestaat grofweg voor 80% uit stikstof en 20% zuurstof, mijn stelling is dat banden vullen met stikstof onzin is want vullen met lucht is 80% vulling met stikstof. Na (ik neem even de termijn van waterman als voorbeeld) 4 maanden is de zuurstof door het rubber heen verdwenen en zit er dus alleen nog stikstof in je band die 20% leger is.
bijvullen met lucht geeft 80% van 20% = 16% extra stikstof in de band dus een vulling van 96 % stikstof.
Herhaal dit nog een keer en je zit op 99,2% stikstof.
Dus bollen vullen met lucht en bijvullen met lucht…....(wie heeft er een compressor die 100 bar aankan) ?
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Vergeet niet dat zuurstof onder hoge druk met olieproducten kan reageren.
Ik zou het lekker op pure stikstof houden in veerbollen…
H@ns schreef:bogaard77 schreef:
Vertel. Welke molecuul is groter?
Nou ja, daar begon de hele discussie over.
Dat is dus niet zo eenvoudig te zeggen:
Stikstof heeft kleinere atomen, maar een molecuul bestaat uit 2 atomen.
Argon heeft grotere atomen, maar een molecuul heeft maar 1 atoom.Het blijkt dus dat die 2 kleinere atomen aan elkaar waarschijnlijk groter zijn dan die enkelvoudige grote atomen van argon…
Bijna goed, Argon is een edelgas, dat betekend dat de buitenste ring electronen van het atoom volledig gevuld is. Daardoor kan een atoom argon heel moeilijk een verbinding aangaan met een ander atoom en zal argon dus (bijna) alleen voorkomen als losse atoom. Stikstof heeft maar 5 electronen in de buitenste ring en zal daardoor makkelijker een verbinding aangaan met een ander atoom (in de buitenste ring zijn 3 “vacatures” die opgevuld worden door een ander stikstofatoom (ze gebruiken 3 atomen samen waardoor in de buitenste ring van ieder atoom 8 electronen zitten in plaats van 5))
Niels
(link werkt niet door de haakjes, zelf even haakjes om element zetten (element)
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En die reactie is nogal explosief!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Leeuwis schreef:
Bijna goed, Argon is een edelgas, dat betekend dat de buitenste ring electronen van het atoom volledig gevuld is. Daardoor kan een atoom argon heel moeilijk een verbinding aangaan met een ander atoom en zal argon dus (bijna) alleen voorkomen als losse atoom. Stikstof heeft maar 5 electronen in de buitenste ring en zal daardoor makkelijker een verbinding aangaan met een ander atoom (in de buitenste ring zijn 3 “vacatures” die opgevuld worden door een ander stikstofatoom (ze gebruiken 3 atomen samen waardoor in de buitenste ring van ieder atoom 8 electronen zitten in plaats van 5))
Niels
(link werkt niet door de haakjes, zelf even haakjes om element zetten (element)
Maar dat zegt nog niets over de molecuulgrootte, daar ging de discussie namelijk over.
En stikstof bestaat in molecuulvorm uit 2 atomen, daarom heet het ook distikstof of N2…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Leeuwis schreef:
Dus bollen vullen met lucht en bijvullen met lucht…....(wie heeft er een compressor die 100 bar aankan) ?
Niels
Dit gaat hem niet worden, hoor. De zuurstof verdwijnt (deels?) uit het systeem via de olie en leidt dus tot gasbelletjes in het deel waar alleen olie mag zitten. Bij autobanden verdwijnt de zuurstof in de buitenlucht en geeft geen risico’s op functioneren van de band.
Het begon dus allemaal met het slecht veren van mijn DSpecial.
Het bleek dat de gehele linkerkant niet veerde. Afgelopen zaterdag naar het clubmagazijn geweest. En ja hoor, de beide bollen aan de linkerkant waren kapot.
De overgebleven veerbal rechtsachter bleek een druk te hebben van 40 bar. Er ontstond toen nog een discussie over de druk in de veerbollen. Volgens de tiplijst zouden gelaste bollen een druk moeten hebben van 38 bar. Men wist echter zeker dat het 26 bar moest zijn. Aangezien er geen bollen waren van 40 bar, heb ik 2 nieuwe gelaste bollen gekocht met een druk van 26 bar. Aangezien men ook geen veerbol voor de voorkant had, heb ik een tweede handsbol gekocht. Ik heb namelijk de auto aanstaande donderdag nodig voor een afscheidsrit en moest toch wat doen. Nu zit er wel een verschil tussen de bollen aan de voorkant. De originele bol heeft een druk van 70 bar en de tweede handse bol een druk van 60 bar. Op het eerste gezicht merk ik nog geen verschil in veren.
Dus laten wij het vooralsnog zo.
Ik heb voor en achter deelbare bollen. De druk achter is 34 bar, die volgens het schema 26 had moeten zijn. Voor is de druk op 62 gevuld. Rijdt heerlijk.
Ik leer het wel…