Hij veert ook prima met 26 bar achter. Dat is geen probleem.
Alleen verwarrend dat er toch verschillende waarden in omloop zijn.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ga af op de waarden die in het WPH staan. dat staat m.i. in de tiplijst.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hansvdw schreef:Het begon dus allemaal met het slecht veren van mijn DSpecial.
Het bleek dat de gehele linkerkant niet veerde. Afgelopen zaterdag naar het clubmagazijn geweest. En ja hoor, de beide bollen aan de linkerkant waren kapot.
De overgebleven veerbal rechtsachter bleek een druk te hebben van 40 bar. Er ontstond toen nog een discussie over de druk in de veerbollen. Volgens de tiplijst zouden gelaste bollen een druk moeten hebben van 38 bar. Men wist echter zeker dat het 26 bar moest zijn. Aangezien er geen bollen waren van 40 bar, heb ik 2 nieuwe gelaste bollen gekocht met een druk van 26 bar. Aangezien men ook geen veerbol voor de voorkant had, heb ik een tweede handsbol gekocht. Ik heb namelijk de auto aanstaande donderdag nodig voor een afscheidsrit en moest toch wat doen. Nu zit er wel een verschil tussen de bollen aan de voorkant. De originele bol heeft een druk van 70 bar en de tweede handse bol een druk van 60 bar. Op het eerste gezicht merk ik nog geen verschil in veren.
Dus laten wij het vooralsnog zo.
Het blijkt weer ontzettend moeilijk te zijn voor mensen om het boek te volgen..
Het zit zo:
Gelaste bollen: voor -> 75 bar en achter -> 38 tot 40 bar
Deelbare bollen: voor -> 59 bar en achter -> 26 bar berline en 37 bar break.
Zo is het en niet anders!
Er zijn echter gelaste imitatiebollen in omloop met een druk van 60 en 26 bar. Dat hoort dus NIET!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het magazijn zou dat moeten weten!! Tssss
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zaten er op een ID/DS vanuit de fabriek altijd een deelbare bollen? Of zijn er ook gelaste bollen geleverd?
Als ze beide op de juiste druk zijn, is het dan qua rijden nog te merken?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De laatste jaren zitten er gelaste bollen op. Die veren wat stugger.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9465
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Behalve bij de Break achter, die heeft tot het einde deelbare bollen gehad.
Overigens, met ca. 10 % meer druk wordt het allemaal iets soepeler.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het magazijn is NIET goed bezig, jammer. Het magazijn geeft vaak af op bv Chyparse, maar deze fouten worden daar niet gemaakt.
Excuses voor deze oprisping
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het lijkt me maar raar dat het magzaijn nieuwe, gelaste bollen zou verkopen met 26bar.
Die zouden dan nergens op DS-sen passen, toch?
Misschien verstandig om reactie van magazijn af te wachten alvorens conclusies te trekken.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De hoeveelheid stikstof zou zodanig moeten zijn dat het membraan in de bol in het midden zit als de wagen in rijhoogte is. Dit is dus aan te sturen met de druk in de bol als deze onbelast is. De juiste druk moet daarom een balans hebben met het gewicht dat deze moet dragen van voor- of achterkant van de auto. Deelbare bollen hebben een groter membraan en meer volume waardoor de druk ook minder hoeft te zijn. Dit is ook de reden waarom gelaste bollen harder veren
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:Het magazijn is NIET goed bezig, jammer. Het magazijn geeft vaak af op bv Chyparse, maar deze fouten worden daar niet gemaakt.
Excuses voor deze oprisping
Eensch….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bartjes schreef:De hoeveelheid stikstof zou zodanig moeten zijn dat het membraan in de bol in het midden zit als de wagen in rijhoogte is. Dit is dus aan te sturen met de druk in de bol als deze onbelast is. De juiste druk moet daarom een balans hebben met het gewicht dat deze moet dragen van voor- of achterkant van de auto. Deelbare bollen hebben een groter membraan en meer volume waardoor de druk ook minder hoeft te zijn. Dit is ook de reden waarom gelaste bollen harder veren
Verder is er een verschil in schokbrekers tussen gelaste en deelbare bollen. Gelaste hebben een stuggere schokbreker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@egbert,
“Het magazijn” is natuurlijk mensenwerk en afgelopen zaterdag was een extra openingsdag met niet de volledige crew die er op dinsdag wel loopt. Het blijft een club met vrijwilligers en fouten maken is gelukkig menselijk.
Ik was er zaterdag ook (als bezoeker) en vind een kleine nuance wel op z’n plaats
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
waterman schreef:
Gelaste bollen: voor -> 75 bar en achter -> 38 tot 40 bar
Deelbare bollen: voor -> 59 bar en achter -> 26 bar berline en 37 bar break.
Zo is het en niet anders!
Er zijn echter gelaste imitatiebollen in omloop met een druk van 60 en 26 bar. Dat hoort dus NIET!
Het hoort dan wel niet (niet origineel), maar wat is er technisch gezien mis met een gelaste bol met 26 bar ipv een deelbare bol met 26 bar?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een gelaste bol heeft een kleiner membraan dus staat het rubber meer IN de bol dan bij de deelbare. De veerweg wordt daardoor kleiner.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>