5 van de 16
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
slecht veren
hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 15-09-2008

- ID/DS Dspecial
Gepost: 09 april 2013 02:59 PM
  [ # 61 ]

Hij veert ook prima met 26 bar achter. Dat is geen probleem.
Alleen verwarrend dat er toch verschillende waarden in omloop zijn.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 april 2013 03:41 PM
  [ # 62 ]

Ik ga af op de waarden die in het WPH staan. dat staat m.i. in de tiplijst.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 april 2013 04:04 PM
  [ # 63 ]
hansvdw schreef:

Het begon dus allemaal met het slecht veren van mijn DSpecial.
Het bleek dat de gehele linkerkant niet veerde. Afgelopen zaterdag naar het clubmagazijn geweest. En ja hoor, de beide bollen aan de linkerkant waren kapot.
De overgebleven veerbal rechtsachter bleek een druk te hebben van 40 bar. Er ontstond toen nog een discussie over de druk in de veerbollen. Volgens de tiplijst zouden gelaste bollen een druk moeten hebben van 38 bar. Men wist echter zeker dat het 26 bar moest zijn. Aangezien er geen bollen waren van 40 bar, heb ik 2 nieuwe gelaste bollen gekocht met een druk van 26 bar. Aangezien men ook geen veerbol voor de voorkant had, heb ik een tweede handsbol gekocht. Ik heb namelijk de auto aanstaande donderdag nodig voor een afscheidsrit en moest toch wat doen. Nu zit er wel een verschil tussen de bollen aan de voorkant. De originele bol heeft een druk van 70 bar en de tweede handse bol een druk van 60 bar. Op het eerste gezicht merk ik nog geen verschil in veren.
Dus laten wij het vooralsnog zo.


Het blijkt weer ontzettend moeilijk te zijn voor mensen om het boek te volgen..

Het zit zo:

Gelaste bollen: voor -> 75 bar en achter -> 38 tot 40 bar

Deelbare bollen: voor -> 59 bar en achter -> 26 bar berline en 37 bar break.

Zo is het en niet anders!

Er zijn echter gelaste imitatiebollen in omloop met een druk van 60 en 26 bar. Dat hoort dus NIET!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 april 2013 04:35 PM
  [ # 64 ]

Het magazijn zou dat moeten weten!! Tssss

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 april 2013 07:05 PM
  [ # 65 ]

Zaten er op een ID/DS vanuit de fabriek altijd een deelbare bollen? Of zijn er ook gelaste bollen geleverd?

Als ze beide op de juiste druk zijn, is het dan qua rijden nog te merken?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 april 2013 07:09 PM
  [ # 66 ]

De laatste jaren zitten er gelaste bollen op. Die veren wat stugger.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9465
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 april 2013 07:16 PM
  [ # 67 ]

Behalve bij de Break achter, die heeft tot het einde deelbare bollen gehad.

Overigens, met ca. 10 % meer druk wordt het allemaal iets soepeler.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 april 2013 07:17 PM
  [ # 68 ]

Het magazijn is NIET goed bezig, jammer. Het magazijn geeft vaak af op bv Chyparse, maar deze fouten worden daar niet gemaakt.
Excuses voor deze oprisping

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 april 2013 07:36 PM
  [ # 69 ]

Het lijkt me maar raar dat het magzaijn nieuwe, gelaste bollen zou verkopen met 26bar.
Die zouden dan nergens op DS-sen passen, toch?

Misschien verstandig om reactie van magazijn af te wachten alvorens conclusies te trekken.

knuffel

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 09 april 2013 08:21 PM
  [ # 70 ]

De hoeveelheid stikstof zou zodanig moeten zijn dat het membraan in de bol in het midden zit als de wagen in rijhoogte is. Dit is dus aan te sturen met de druk in de bol als deze onbelast is. De juiste druk moet daarom een balans hebben met het gewicht dat deze moet dragen van voor- of achterkant van de auto. Deelbare bollen hebben een groter membraan en meer volume waardoor de druk ook minder hoeft te zijn. Dit is ook de reden waarom gelaste bollen harder veren

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 april 2013 08:37 PM
  [ # 71 ]
Egbert schreef:

Het magazijn is NIET goed bezig, jammer. Het magazijn geeft vaak af op bv Chyparse, maar deze fouten worden daar niet gemaakt.
Excuses voor deze oprisping

Eensch….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 april 2013 08:40 PM
  [ # 72 ]
bartjes schreef:

De hoeveelheid stikstof zou zodanig moeten zijn dat het membraan in de bol in het midden zit als de wagen in rijhoogte is. Dit is dus aan te sturen met de druk in de bol als deze onbelast is. De juiste druk moet daarom een balans hebben met het gewicht dat deze moet dragen van voor- of achterkant van de auto. Deelbare bollen hebben een groter membraan en meer volume waardoor de druk ook minder hoeft te zijn. Dit is ook de reden waarom gelaste bollen harder veren

Verder is er een verschil in schokbrekers tussen gelaste en deelbare bollen. Gelaste hebben een stuggere schokbreker.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 10 april 2013 12:11 PM
  [ # 73 ]

@egbert,

“Het magazijn” is natuurlijk mensenwerk en afgelopen zaterdag was een extra openingsdag met niet de volledige crew die er op dinsdag wel loopt. Het blijft een club met vrijwilligers en fouten maken is gelukkig menselijk.

Ik was er zaterdag ook (als bezoeker) en vind een kleine nuance wel op z’n plaats

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 10 april 2013 01:31 PM
  [ # 74 ]
waterman schreef:

Gelaste bollen: voor -> 75 bar en achter -> 38 tot 40 bar

Deelbare bollen: voor -> 59 bar en achter -> 26 bar berline en 37 bar break.

Zo is het en niet anders!

Er zijn echter gelaste imitatiebollen in omloop met een druk van 60 en 26 bar. Dat hoort dus NIET!

Het hoort dan wel niet (niet origineel), maar wat is er technisch gezien mis met een gelaste bol met 26 bar ipv een deelbare bol met 26 bar?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 april 2013 02:24 PM
  [ # 75 ]

Een gelaste bol heeft een kleiner membraan dus staat het rubber meer IN de bol dan bij de deelbare. De veerweg wordt daardoor kleiner.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
5 van de 16
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook