Je hebt er revisie setjes voor. Of die inmiddels NFP zijn moet je zelf ff bekijken.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ja, volgens mij zijn ze er nog, 70 euro voor 1 setje voor 1 remklauw, kun je haast beter een gereviseerde remklauw kopen. Maar kunnen remmen trillen door een niet goed lopende zuiger?
Precies zo schoon maken.
Als de zuiger te zwaar loopt blijft ie tegen de schijf lopen. Die wordt dan veel te heet.
Je krijgt de zuiger het beste eruit door die in een handdoek te wikkelen.
En dan perslucht op de leiding kanaal.
Let op zuiger schiet eruit!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ed P schreef:Maar kunnen remmen trillen door een niet goed lopende zuiger?
Nee, hooguit zwaar lopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hmm volgens mij houd ik dan over te testen of de naaf krom is of dat het gewoon slechte productie Brembo is, ik geloof niet zo in speling op de stuur, fusee, of pokke pokke stangetjes kogels. Die speling kan er wel zijn, maar niet zo’n trilling veroorzaken naar mijn mening….
Als ik zacht rem dan voel ik hem ook een beetje pakken en weer lossen, voor al bij lage snelheden, rustig remmen rond de 70-80 geeft vreselijke trillingen, bij vol remmen trekt het weg. Ik moet maar zien dat ik een metertje zoals Waterman het omschreef te pakken krijg… Kan je die naaf trouwens recht tikken? Krom slaan wil dus recht slaan…..
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik moet de eerste kromme naaf nog zien.
Met een meetklokje kan je vaststellen of en zo ja waar de slingering zit. Ik heb er een stel, kom maar langs.
Serieus kijken naar de geleiding van de remklauw zelf lijkt mij interessanter.
Als dat niet soepel loopt of als er veel speling in zit gaat het zeker mis.
Dan kan je de mooiste remklauwen monteren, maar dan blijft het donderen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Vandaag bij de garage geweest, heeeeeel klein beetje speling op de rechter stuurkogel, kan het niet zijn, behoorlijke slingering op de linker schijf, de rechter een klein beetje, waarschijnlijk binnen de toleranties.
Ik heb al een meetklokje besteld, bedankt voor je aanbod Jansr maar Bunschoten is me iets te ver weg vanuit Drenthe.
Met Hemelvaartsdag maar de linker remschijf er af halen, kijken of ik slingering op de naaf kan vinden of toch nog roest of zo op de naaf, anders is het leed al geschied denk ik en zit ik vast aan nieuwe schijven of ik moet ze laten afdraaien….
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met een roterende staalborstel op een haakse slijper krijg je naaf en schijf in elk geval schoon genoeg. Doe wel altijd een veiligheidsbril op!
Met een meetklokje kan je vaststellen waar de grootste uitwijking zit. Dan proberen of je op andere boutgaten een beter resultaat krijgt. Meestal scheelt dat veel.
Mocht dat allemaal niet helpen dan op zoek naar iemand met een draaibank met voldoende draaidiameter.
Er zijn ook servicestations die een schijf op de naaf kunnen opzuiveren.
Een redelijke prijs voor beide opties is een paar tientjes, namelijk pakweg 15 tot 20 minuten.
En als je dan toch bezig bent ook goed kijken naar de ophanging van de remklauw. Als die vastzit of speling heeft is de rest ook zinloos.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Meetklokje gekocht, met een draadeind en een stalen plaatje de meetklok bevestigd op de plek waar de remklauw zat, ik meet 0.01 mm slingering op de naaf, dat lijkt me toch niet dramatisch????
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Netjes hoor. Dan hoef je het dus niet daar in te zoeken.
Je zou ook nog de andere kant van dezelfde schijf kunnen meten, dan weet je ook zeker dat er geen dikte verschillen in zitten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Het is de naaf die ik meet, ik zal nou weer een hulpstukje moeten maken om de schijf te meten als die op de naaf zit, die mag volgens de haynes niet meer dan 0.05 mm slingering hebben, wordt vervolgd dus…
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan moet je wel even de schijf vastzetten zonder het wiel erop. Busjes op de wielbouten of iets dergelijks. Of met het wiel er op de schijf aan de binnenkant meten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ga ik doen, bedankt voor de tip!!!
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De schijf wordt namelijk ingeklemd door het wiel. Dus de bouten met het juiste moment vastzetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Nu de schijf gemeten, 0.03mm tot 0.04 mm slingering…..lijkt me ook niet zo dramatisch dat je er echte trillingen van krijgt… of wel??? Ik weet het niet meer, de remklauw toch misschien, die loopt naar mijn mening redelijk soepel… toch maar uit elkaar en opnieuw in het vet na reiniging?
Of heb ik misschien de schijf er scheef op gehad???? Dat kan toch haast niet….