Hallo ik heb een Citroen xsara 1.9 diesel met dw8 motor.
Nu zweet de motor wel erg Mag dit voor apk wel of niet.
Het is niet zo dat hij lekt maar het is erg vetig als je er onder kijkt.
Ik vraag me af wat een veel voor komende olie lek kan zijn.
Ps ik hoef nooit olie bij te vullen ik gebruik 5 w 40 olie.
vraag 2
Mag je voor apk ook voor zomer en achter winter banden.
Vraag 3 er zit een scheurtje in de handrem kabel zag ik hij werkt verder wel prima.
Mag dit of niet.
Wat vraagt een garage plus mines voor het vervangen.
Ja ik vraag me af of de auto niet met alles te duur wordt omdat mijn db riem ok vervangen moet worden over een 19000 km kost ook al rond de 400 a 500.
En dan mischien nog wel veel meer kosten met die handrem kabels en die olie lekage van de motor.
km stand is ook al 321000 dus de fut zal er ook wel bijna op zitten.
Nou ik ben benieuwd als er tips zijn.
Bedankt voor het lezen.
Gr tjip
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Een olielekkage is geen probleem. Zeker niet bij wat zweten. De keurmeester kan er hoogstens een AC (advies code) aan geven. Dus geen afkeur, maar reparatie advies
Wat betreft de banden: Het maakt niet uit wat voor type banden je op je auto hebt zo lang ze maar aan de eisen voldoen. Daarnaast moet je op één as de zelfde maat hebben. Waarbij in acht moet worden genomen dat montage richting (rij richting of binnen/buitenkant) moet kloppen.
De handremkabel. Een handremkabel mag niet beschadigd zijn. Maar als het harnas niet stuk is (de stalen mantel onder de plastic laag) en de werking inderdaad goed is, kun je er een stukje isolatie tape strak omheen draaien.
Wat betreft die distributiewissel. Ik adviseer met klem om dan de kleppen ook te laten stellen. Zeker bij een DW8 motor. Vaak lekt een DW8 op de klepdekselpakking, die moet dan los en is misschien de olielekkage ook grotendeels opgelost. 321.000 km wil niks zeggen voor een goed onderhouden dieselmotor!
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar wellicht kan ik je ook nog wel wat voor je betekenen qua distributie e.d.
Ik kom uit friesland.
Groeten tjip
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik uit Noord Brabant. Dus dat gaat niet interessant worden ben ik bang
haha denk ook niet nee.
Maar goed diehandrem kabel kan ik zelf wel even doen.
En de db riem mag over 19000 km dus dat is niet in een paar maanden gereden.
Als de auto door de apk komt zonder problemen is het mischien de moeite waard om te vervangen.
En anders kijken naar een andere auto als het teveel gaat kosten.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
De fut er bijna uit? Je bent net op de helft….
Handremkabel tapen accepteert niet elke keurmeester. Maar dat zijn de kosten niet….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik zou hem gewoon naar de APK doen, dat heb ik ook gedaan met mijn Xsara en het viel mij heel erg mee!
Wbt de olie, ik heb volgens mij standaard bij mijn auto’s de melding olielekkage, zal wel het blijft Frans!
Als de handremkabel werkt, gewoon zo laten, is niet nodig te vervangen.
Banden maakt ook niets uit, als je ze maar gelijk hebt voor en gelijk achter
Distributieriem zou ik nog niet eens aan denken, eerst APK, dan kijken wat dit kost en kun je weer verder gaan.
Ik weet niet hoeveel km je per jaar rijdt, maar als dat onder de 19000 is, niets doen gewoon blijven rijden.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Oke nou dan is het duidelijk eerst maar even aankijken.
De auto loopt verder nog wel prima ja er zit totaal geen gang in maa
daar wist ik voor de aankoop.
Dit is mijn 2e citroen ik ben met auto rijden begonnen in een citroen visa en toen heel erg
lang japans gereden dus nu moet er iets mee onder de motor kap gekeken worden maar dat is ook hobbie.
De handrem werkt prima verder net zoals als de rest.
Denk dat ik hem binnen kort voor apk breng en dan zien we wel.
Bedankt voor reageren.
Groeten tjip
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Zou ik in ieder geval doen, als hij afgekeurd wordt weet je precies hoe de vork in de steel zit en kun je altijd de beslissing nemen.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Bij mij was een beschadigde kunststof buitenmantel van de handremkabel afkeur APK. Ondanks goede werking.
Al op andere forums diverse discussies over dit onderwerp gevolgd, meningen zijn verdeeld.
Het is maar net hoe men de regels interpreteert.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Oplossing is heel makkelijk natuurlijk, stukje tape erover…
Klinkt heel lullig, maar het werkt wel!
Het zou kunnen dat ze het interperteren dat de kabel kan beschadigen en dat het daarom niet is toegestaan. Maar intapen en het moet lukken.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Nogmaals als de stalen mantel niet gebroken is volstaat in tapen. Je repareert dan toch gewoon het platic omhulsel. Niks mis mee. En ik kan het weten (al 14 jaar keurmeester)
Maar als de stalen mantel gebroken is helpt een stukje tape niet. De kabel zal dan ook knikken als je er mee op en neer beweegt. Dan is het wel afkeur. Soms is het zo simpel.
Er worden in de diverse discussies vaak met twee maten gemeten. En ja, dan kun je blijven discussiëren.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik repareer dat altijd met een stuk krimpkous. Ziet er super netjes uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste