Carterpan-pakking vervangen Berlingo
Kil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-2013

Gepost: 08 april 2013 12:54 AM

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, en ben de eigenaar van een Citroën Berlingo uit 98.
Laatst ontdekte ik dat de motor wat zwarte olie lekt.
Nu denk ik dat dit afkomstig is van de carterpan, hoe kan ik dit het beste bevestigen?

Ik heb de motor al is goed schoon gemaakt, alleen is de gehele motor nogal vet en smerig ook op plekken waar ik niet goed bij kan.

Het kan dus eigenlijk overal vandaan komen, mocht het nou wel de carterpan-pakking zijn is deze dan vrij makkelijk zelf te vervangen?

Ik ben niet onder beschikking van een brug of dergelijke, dus kan het met alleen een krik?

Motor: 1.9D DW8(WJZ) 51 kW

Hier een foto:

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 april 2013 12:59 AM
  [ # 1 ]

Welke motor ligt erin?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Kil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-2013

Gepost: 08 april 2013 01:07 AM
  [ # 2 ]

1.9D DW8(WJZ) 51 kW

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 april 2013 01:14 AM
  [ # 3 ]

Eerst even proper blazen in de selfcarwash?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Kil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-2013

Gepost: 08 april 2013 01:21 AM
  [ # 4 ]

Wat bedoel je daar precies mee, even goed schoonmaken?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 april 2013 01:26 AM
  [ # 5 ]

Ja, met een diesel kun je al makkelijker met water aan de motor zitten, wel niet doen bij hete motor.

Bedoeling is dan, om juist te zien waar het lek zit, heeft weinig zin iets te maken dat niet kapot is.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Kil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-2013

Gepost: 08 april 2013 01:29 AM
  [ # 6 ]

Oke, morgen even opkrikken en de boel zo goed mogelijk schoonmaken.

Profiel  
 
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 08 april 2013 10:48 AM
  [ # 7 ]

Ik denk dat Paso bedoeld dat je de onderkant moet schoonmaken met een hoge drukspuit bij een of ander zelfreinigings station. Doe ik ook voordat ik naar de keuring ga. Ben al eens afgekeurd omdat de onderkant niet schoon was.

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  
 
Kil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-2013

Gepost: 08 april 2013 09:59 PM
  [ # 8 ]

Vandaag even schoongemaakt en goed gekeken nadat ik een stuk gereden had.
Het lijkt toch van boven te komen, met in het specifiek het kleppendeksel.

Hoe ingrijpend is het vervangen van deze pakking?

En is een symptoom van een lekke kleppendeksel-pakking hapering in eerste versnelling bij weinig gas geven?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 april 2013 10:18 PM
  [ # 9 ]

Klepdekselpakking vervangen is dood simpel. Het kan nooit iets met haperen inde 1ste te maken hebben echter…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Kil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-2013

Gepost: 08 april 2013 10:27 PM
  [ # 10 ]

Oke, dat is goed om te horen.
Wat het haperen betreft, dacht ik als volgt:
Lekke pakking zorgt voor valse lucht, met als resultaat een foutieve verhouding diesel/lucht.

Profiel  
 
Gepost: 08 april 2013 10:29 PM
  [ # 11 ]

Onder het kleppendeksel komt alleen olie om te smeren, geen brandstof/luchtmengsel.

Profiel  
 
Kil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-2013

Gepost: 08 april 2013 10:31 PM
  [ # 12 ]

Duidelijk, dan is de oorzaak van dat probleem nog niet bekend.
First things first, de kleppendeksel-pakking vervangen.

Handige tips, dingen die ik echt zou moeten weten voordat ik hieraan begin als amateur sleutelaar.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 april 2013 06:26 AM
  [ # 13 ]

Je kleppendeksel niet te vast zetten als je de nieuwe pakking hebt gemonteerd, is voor niets nodig.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook