14 van de 41
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
C3 Pluriel, dakproblemen en -oplossingen
johan1961
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012

- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Gepost: 12 februari 2017 02:30 PM
  [ # 196 ]

Gevonden, bedankt! Zal eens kijken.

Profiel  
 
johan1961
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012

- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Gepost: 01 maart 2017 08:06 PM
  [ # 197 ]

Opgelost, Minke Hilgenberg (de Citroendokter) had het gauw gevonden.
Hetzelfde probleem als Furriegurrie, verrotte zekeringskast.Laughing

Profiel  
 
johan1961
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012

- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Gepost: 04 maart 2017 11:16 AM
  [ # 198 ]

Hoewel de auto nu wel weer loopt zoek ik nog wel het rubber van de knop om de achterklep te openen.
Deze zit op de zwarte plaat tussen de citroen letters en is makkelijk los te murwen.
Heeft iemand nog zo’n rubber liggen, of een kapot dak? Ben bij de dealer geweest maar is niet te bestellen.
Alleen de schakelaar eronder is te bestellen maar daar zit geen rubber bij, raar, het rubber lijkt mij kwetsbaarder dan de schakelaar…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 maart 2017 11:38 AM
  [ # 199 ]

Rubber is niet los te koop. Is namelijk onderdeel van de zwarte kunststof afdekplaat waar Citroën op staat. Die is wel te bestellen, vervangen is alleen lastig omdat hij ook gekit zit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
johan1961
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012

- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Gepost: 04 maart 2017 12:06 PM
  [ # 200 ]

Daarom ook deze oproep geplaatst, het rubber is eenvoudig te vervangen, hij zit gewoon geklemd en met een spanningzoeker zo los te wippen. Echter die van mij is door de midden en met ducktape erover werkt de knop niet, dus moet het tot die tijd zonder kofferbak doen….

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 04 maart 2017 05:56 PM
  [ # 201 ]

Weet niet wat die strip kost. Maar anders kun je die toch kopen en dan dat rubber overzetten?

Profiel  
 
blafwoef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-03-2015

Gepost: 05 maart 2017 11:41 AM
  [ # 202 ]

Hoi allemaal,
Wie weet waar ik ergens een goed werkend achterraam vandaan kan halen. Van onze C3 is de balk midden onder het raam gescheurd. Inmiddels gelijmd, maar ik vermoed dat het heeft gelekt, want nu werkt de schakelaar niet meer, dus raam en kofferbak kunnen niet meer open.
Dak blijft ook lekken. Tja, serie premiere is misschien niet de beste keuze Smile

C3 Pluriel 1.6 SensoDrive… Oranje

Profiel  
 
Plofferdeplof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 01-10-2016

Gepost: 05 maart 2017 08:26 PM
  [ # 203 ]

De citroën dealer in Hoorn heeft een van binnenuit bedienbare schakelaar/knopje gemaakt zodat ik mijn achterraam altijd van binnenuit kan openen.
Ik raad het eenieder aan.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 26 maart 2017 09:46 AM
  [ # 204 ]

Goedendag allen,

Onderstaand treft u hopelijk wat nuttige informatie als het om de meest voorkomende dakproblemen gaat.

Nadat de bekende C3 Pluriel specialist SB Auto uit Anzin (Valenciennes) het complete dak van 1 van de 2 Pluriels op een zeer nette en betaalbare wijze heeft weten te vervangen ben ik door hem een stuk wijzer geworden als het gaat om de veel voorkomende problemen met deze daken. Voordat ik zijn tips zal noemen is het vooral heel belangrijk om te checken of uw dak uberhaupt gemakkelijk weer te repareren is.

Dit is heel eenvoudig zelf te checken in het achterraam van de Pluriel.

Als de kofferklep wel nog gewoon opengaat doet u het volgende:

-Open de achterruit unit en schroef het paneel aan binnenzijde (onderkant) geheel los en haal het kunststof paneel weg.

-In het midden zit de mechaniek die de kabels van het dak bedienen. Deze motor zit met 3 schroeven vast. Controleer per schroef door deze eruit te draaien of de plastic bevestiging is afgebroken. Dit doet u door voorzichtig met een passende schroevendraaier in de kunststof ophanging te plaatsen. Zo gaat u alle drie de bevestigingspunten af maar doe dat dus 1 voor 1 en schroef niet alle punten tegelijk los!

-Heeft geen enkel punt een behoorlijke speling en zit deze gewoon nog goed vast dan is vervanging van o.a. de tandwielen van deze motor een eenvoudige klus of als het dak niet lekker meer sluit om wat voor reden dan ook dan is het huidige dak volgens hem goed een gemakkelijk te repareren.

-Helaas was dit in mijn geval niet zo en was 1 van de 3 ophangpunten gescheurd. Dit is niet te vervangen helaas en heeft hij het gehele dak en de mechaniek uiteindelijk vervangen. Totale kosten liggen dan op 1.500,- Zijn de kunststof bevestigingspunten wel nog goed dan kunt u al voor 500,- klaar zijn en weer genieten van een werkend dak!

Omdat het dak op zoveel punten kwetsbaar blijkt te zijn geeft hij de volgende onderhoud en gebruikstips mee die volgens hem bijdragen aan een blijvend werkend dak mits je deze tips dus in acht neemt want zoals hij verteld is en blijft het een verschrikkelijk complex systeem die bij verkeerd gebruik onherroepelijk problemen gaat geven. Maar goed daar zijn de meesten gebruikers helaas inmiddels ook wel achter.

Onderstaand zijn tips over het gebruik van een werkend dak:

1: Open het dak nooit tijdens het rijden of als de motor van de bolide uit is.

2. Open het dak altijd op de stand waarbij het vouwdak in zijn geheel op de achteruit komt te liggen.

3. Raak het vouwdak niet aan als het op de achteruit ligt. Ga het niet schoonmaken of iets dergelijks.

4. Smeer regelmatig met smeervet de rails van de dakgeleiding in en open het dak regelmatig in zijn geheel ook in de winterperiode!

5. Spuit alle rubberdelen van het cabrio gedeelte regelmatig in met een siliconespray. Ook ALLE rubbers op de koets. Bijv. de deur en raamrubbers en de afsluitrubbers aan de achterzijde onderaan de spiderbogen.

Heel veel rijplezier!!

Groeten, Wouter

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 maart 2017 10:33 AM
  [ # 205 ]

Mooi overzichtje van preventief onderhoud.

Waarvan overigens al bij velen gebleken is dat het echt nodig is te doen om langdurig te kunnen genieten van het open dak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 05 april 2017 10:16 AM
  [ # 206 ]

Zoals met zoveel zaken inderdaad, onderhoud voorkomt erger ; )

Wat hij mij ook uitlegde is dat je altijd te aller tijde er voor moet zorgen dat de rails van het dak uiteraard goed aansluit met de koets. Zijn de spiderbogen goed vergrendeld, is de achterruit en klep goed dicht…

Ook is goed in de auto te horen of het dak echt helemaal open of dicht is! De mechaniek geeft namelijk een tweetal klikjes als dit het geval is! Dan weet je gewoon zeker dat alles goed zit.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Folkert Brouwer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 12-06-2007

- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Gepost: 07 april 2017 01:02 PM
  [ # 207 ]

SB Auto geldt inderdaad als specialist op het gebied van Pluriel daken. Ik heb dan ook met veel interesse de tips gelezen en heb even met mijn wenkbrouwen gefronst:

Ik open regelmatig het dak onder het rijden, vooral bij wisselvallige omstandigheden. In de bijna 11 jaar dat ik nu Pluriel rijd nooit problemen mee gehad.

Ik open het dak meestal nog een stap verder, dus met de cassette in de kofferruimte geklapt. Is gewoon comfortabeler. In het geval dat het dak slechts deels geopend is, is het soms wenselijk de achterruit doorzichtig te houden, ook voor achterliggers en met name in de bebouwde kom. Het dak heeft nog nimmer geprotesteerd.

Ik sluit het dak regelmatig met de motor uitgeschakeld, nog nimmer protesten gehoord.

Als de auto nat is heb ik de gewoonte het dak even af te drogen alvorens de cassette weg te klappen. Heeft nog nimmer tot problemen geleid.

Het smeren van geleide rails en rubbers acht ik wel als essentieel temeer daar ik denk dat problemen met de daken vooral ontstaan als ze weinig worden geopend. Het gaan dan allemaal wat stroever lopen waardoor er meer kracht komt op de kwetsbaare geleide onderdelen.

Kortom: gooi de boel zo vaak als het kan open en je hebt jaren plezier van je dak.

FB

Profiel  
 
Plofferdeplof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 01-10-2016

Gepost: 07 april 2017 01:06 PM
  [ # 208 ]

Even over dat smeren…...
Waar, met wat en hoe vaak?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 april 2017 01:25 PM
  [ # 209 ]

Gewoon even de zoekfunctie gebruiken: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231935/

Hoe vaak?
Suggestie, jaarlijks?
Is namelijk niet voorgeschreven, het wphb geeft alleen maar aan dat het dient te gebeuren bij de montage van een nieuw dak.
Echter, de ervaring door schade en schande van intussen velen is dat het beter zou zijn geweest dit ook preventief te doen.

Waar?
Overal waar de interslides en de duw/trek-kabels in bewegen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Plofferdeplof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 01-10-2016

Gepost: 09 april 2017 12:56 PM
  [ # 210 ]

Iemand nog tips hoe je ervoor kan zorgen dat je het dak toch kan wegklappen ookal doet de binnenschakelaar het niet?
Met binnenschakelaar bedoel ik de “knop” die je indrukt waardoor het achterraam een beetje kantelt zodat je hem naar binnen kan klappen…..

Profiel  
 
 
14 van de 41
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook