26 van de 41
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
   
C3 Pluriel, dakproblemen en -oplossingen
Trekhaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-2017

Gepost: 27 juli 2019 10:59 PM
  [ # 376 ]

Hallo,

Vandaag ben ik gestart met de reparatie van het dak. (Onderdelen besteld bij Bart Ebben)

Dankzij dit forum veel info kunnen vinden over hoe te werk moeten gaan.

Ik heb het dak met de hand op de achterruit gedraaid, om vervolgens het dak van de kabels te halen.
Vervolgens het dak van de achterruit te kunnen halen en de nieuwe interslides gemonteerd .
Het dak weer in de geleiders van de achterruit gemonteerd en de kabels op de juiste plek gezet.
Vervolgens het dak met de hand dichtgedraaid en de reset van het dak gedaan.

Bij het testen deed de schakelaar niets.
Bij het starten van de motor ging het dat vanzelf helemaal open. Het probleem dat ik nu heb is dat het dak een cm of 20 vannacht de achterruit open gaat en dat blokkeert . Het dak gaan alleen nog een stukje terug op de achterruit waarna het vervolgens stopt.
Alleen met de hand is deze volledig op de achterruit te draaien. Methode hand het dak geheel sluiten is niet mogelijk omdat het net lijkt dat het dak volledig geblokkeerd wordt.
Ook gaat de klep niet meer open.

Wat nu?
Dak resetten wanneer het dak volledig geopend is?

Wie weet er raad?

Alvast bedankt. ( de uitleg dat op het forum staat heeft mij met het vervangen van de interslides goed geholpen.
Gr. Arjan

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 juli 2019 10:00 AM
  [ # 377 ]

Het dak was dus maar 1 keer handmatig volledig te sluiten?
Zo ja, dan heb ik het vermoeden dat er toch iets niet goed zit met de interslides.
Weet je zeker dat die in de juiste volgorde zitten?
En dat de meest voorste in de juiste stand stond bij het inschuiven in de rail?

Jammer dat je met deze klus niet op het Technisch Evement laatst was.
Daar was alle expertise aanwezig.
Toen ook een geval gehad waar het initialiseren van het dak pas lukte na het wissen van alle fouten m.b.v. een Lexia.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Trekhaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-2017

Gepost: 29 juli 2019 09:16 PM
  [ # 378 ]

Zondag heb ik het dak wederom gedemonteerd. De oorzaak is dat de laatste slide en de 2e vanaf de achterruit in elkaar blijven zitten. Zit op een of andere manier vast.
Dit heb ik voorzichtig losgemaakt en het dak weer op de ruit gemonteerd. Dit na een lang onderzoek en resetten van het dak.

Gezien de tijd heb ik alles weer in elkaar gezet en handmatig het dak gesloten . Ik weet nu waar het probleem zit. Het uitbouwen is zo gedaan (nu ik weet hoe het in elkaar zit)

Wordt vervolgd

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juli 2019 09:19 PM
  [ # 379 ]

Dat niet vrijgeven van de op 1 na achterste interslide, gebeurt dat aan beide zijden of maar aan 1 kant?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Trekhaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-2017

Gepost: 29 juli 2019 09:29 PM
  [ # 380 ]

Beide zeiden.

Waarschijnlijk omdat de slides niet recht in elkaar vallen. (Iets kromme stalen liggen die in het doek zit.)
Als dat recht zit, moet het functioneren

Profiel  
 
Trekhaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-2017

Gepost: 29 juli 2019 09:30 PM
  [ # 381 ]

Beide zeiden.

Waarschijnlijk omdat de slides niet recht in elkaar vallen. (Iets kromme stalen liggen die in het doek zit.)
Als dat recht zit, moet het functioneren

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juli 2019 09:32 PM
  [ # 382 ]

De montage van de achterste interslides, die met 2 schroefjes door het dakdoek vast zitten, even goed bekijken dus.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Trekhaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-2017

Gepost: 29 juli 2019 09:36 PM
  [ # 383 ]

Dat ga ik doen.

Wanneer ik het gereed heb, laat ik het even weten.

Profiel  
 
JHBonarius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2019

Gepost: 09 september 2019 09:28 PM
  [ # 384 ]

Hoi iedereen,

Bij het open/dichtdoen van m’n dak rook ik ineens dat er iets erg warm was geworden. Dak deed daarna niets meer.
Ik heb achter gekeken en gemeten en de motor was nog goed. Maar toen ik de dak ECU module openmaakte zag ik het al:

Het lijkt erop dat er een spoel goed is doorgebrand bij de hoge stroom. Ik heb gekeken, maar die ECU’s tweedehands al voor 100 euro gaan! Ik zit niet zo ruim bij kas, dus wil eerst een nieuwe spoel plaatsen en kijken of deze ECU nog werkt.

Weet iemand welk onderdeel daar moet zitten? Kan iemand evt z’n dak ECU (TO A42 F3M3 CEM1.0 HW02.02 SW03.02 D) even voor me openmaken? (Is niet zoveel werk en ik zou je heel dankbaar zijn Wink )

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 september 2019 10:23 PM
  [ # 385 ]

Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak van het doorbranden alvorens de ECU te repareren.
Anders is de kans groot dat de boel er zo weer tussenuit fikt.

Weet je overigens dat er 2 versies van de dak-ECU zijn?
Namelijk de CAN-VAN-versie en de volledig CAN-versie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JHBonarius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2019

Gepost: 09 september 2019 10:55 PM
  [ # 386 ]

Hoi René, bedankt voor de tip.

Ja, er is meer werk. Ik ga ook meer aan de slag. Maar wil toch ook de ECU repareren, want zonder werkende ECU zal het dak toch niet werken. Alle onderdeeltjes moeten gefixt worden.

Ook weet ik van de twee typen. Daarom heb ik het typenummer erbij gezet (misschien was 9654756180B beter geweest?) en de foto. Ik heb de versie met de bruine stekker (geen idee of het can of niet is)

Ik ben al wat aan het rondzoeken geweest, maar er is weinig tot niets te vinden over de ECU. ZEKER gene elektrische schema’s. Ik ben zelf electrotechnicus, dus repareer meestal dingen zelf. Maar ik moet dan wel weten welke onderdelen nodig zijn.

Kan het dak open en dicht zonder motor?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 september 2019 07:55 AM
  [ # 387 ]
JHBonarius schreef:

Ik heb de versie met de bruine stekker (geen idee of het can of niet is).

Heb je het eerste type tellerpartij?

Zo ja, dan is het nog CAN-VAN.

Zo nee, dan is het volledig CAN.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JHBonarius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2019

Gepost: 10 september 2019 10:35 AM
  [ # 388 ]
René Jongejan schreef:

Heb je het eerste type tellerpartij?

Dat zegt mij weer niets… de auto is uit 2006. januari… dus misschien zelfs uit 2005

... al vermoed ik dat de spoel op beide types zit. Hij is puur als buffer voor de ontschakelpiek van de motor zodat de relais wat langer meegaan.

Ik vind het trouwens een bizar ontwerp: waar is de zekering!? De spoel is goed doorgefikt. Dat had eventueel brand kunnen veroorzaken. Sowieso wil je dat bij een stroompiek eerst een zekering doorbrand. Ze hebben echt weer op een paar centen bespaard: typische auto-ontwerpers :/ .

Ik werd net gebeld door m’n vriendin in paniek: blijkbaar gaat de kofferklep ook niet meer open als de module is verwijderd…. Sad dus ze heeft even alternatief vervoer moeten regelen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 september 2019 11:41 AM
  [ # 389 ]

Januari 2006, productie dus zeer waarschijnlijk na september 2005, dus volledig CAN.
Dan heb je een tellerpartij zonder aanduiding van de koelvloeistoftemperatuur.

Wat de zekering betreft, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2061793/

En inderdaad werkt de ontgrendeling van de achterruit niet als er geen dak-ECU gemonteerd zit en het dak niet opnieuw ingeleerd is met de initialisatieprocedure.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JHBonarius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2019

Gepost: 10 september 2019 12:47 PM
  [ # 390 ]
René Jongejan schreef:

En inderdaad werkt de ontgrendeling van de achterruit niet als er geen dak-ECU gemonteerd zit en het dak niet opnieuw ingeleerd is met de initialisatieprocedure.

Hmm, maar kan ik het dak wel inleren als de ECU kapot is :/
C.q. zit ik nu vast met de achterklep dicht?

Dan is het helemaal belangrijk dat ik dat onderdeeltje zsm vervang..


edit: overigens bedoelde ik een zekering /in/ de dak ECU… zoals een koelfan ECU vaak ook eigen zekeringen heeft.

Profiel  
 
 
26 van de 41
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook