Ik heb bij mijn Pluriel de interslides vervangen en het dak handmatig weer dicht gedraaid.
De achterruit gaat nu gewoon weer open en de achterklep ook.
Nu is het probleem dat de motor van het dak geheel niet reageert op de standen schakelaar.
Ik denk dat dit komt omdat de auto aangeeft dat de kofferbak niet goed gesloten is.
Het lampje in de kofferruimte is ook altijd aan.
Ik kan alleen de schakelaar of sensor van de kofferklep echt niet vinden, heeft iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Naar een schakelaar of sensor van de achterklep kan je lang zoeken, want die is er ook niet.
De stand van de achterklep heeft namelijk totaal geen invloed op de werking van het dak.
Ook wordt het lampje niet door de achterklep geschakeld, maar door de achterruit.
Als je deze opent brandt het lampje al.
Wel relevant is de stand van de achterruit/dakcassette, deze moet namelijk volledig op zijn plaats en gesloten zijn voordat het dak wordt vrijgegeven.
Dit wordt bewaakt door in totaal 4 microswitches, 2 ervan zitten links- en rechtsboven en bewaken de aanwezigheid van de dakbogen.
De andere 2 zitten links- en rechtsonder bij de vergrendelingen van de achterruit en bewaken het volledig gesloten zijn.
Wanneer van 1 of meerdere niet de juiste input komt bij de dakcomputer volgt er geen vrijgave.
De microswitches zijn zichtbaar na het verwijderen van de kunststof kap aan de binnenzijde van de achterruit.
De oorzaak is dus minstens 1 microswitch die of niet ingedrukt wordt of gewoon stuk is.
Overigens lees ik niet dat je, na het handmatig sluiten van het dak, het geheel opnieuw hebt geïnitialiseerd.
Dat is echt noodzakelijk.
Hoe te handelen staat hier https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2077759/
Alleen bij de 5de dot staat “geopend”, dat moet “gesloten” zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank voor je uitgebreide reactie René.
Alle 4 microswitches werken goed. ( ik heb ze met de multimeter doorgemeten)
Er kan natuurlijk nog een breuk in de kabels zitten, dat heb ik nog niet gecontroleerd.
Ik heb het dak idd niet geïnitialiseerd, omdat er totaal niets gebeurt als ik de knop in druk.
Vorig jaar heb ik het dak volledig gerepareerd van een andere Pluriel, en dat is goed gelukt, dus ik heb wel een beetje ervaring.
Het achterraam gaat nu wel keurig van buiten open, dus zijn volgens mij de microswitches naar de bogen toe goed.
Maar ik ben dus benieuwd naar 2 dingen:
1: Waarom geeft de boordcomputer steeds aan dat de kofferklep open is?
2: Waarom reageert de motor van het dak niet op de standenschakelaar?
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij is de melding “achterruit open”.
Je kan namelijk rijden met geopende achterklep maar wel gesloten achterruit zonder melding.
Alles is het gevolg van het feit dat de dakcomputer de achterruit als niet gesloten ziet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Net gecontroleerd, melding is “Kofferbak open”
Maar die melding gaf hij ook toen ik het raam weggedraaid had in cabrio modus.
En dan zijn de microswitches niet bediend, volgens mij.
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ook geprobeerd, de melding is inderdaad “kofferbak open”.
Maar als ik eerst de ruit open en dan de klep en daarna de ruit sluit is de melding weg.
Mogelijk staan er nog foutcodes met betrekking tot het dak in die eerst met een Lexia gewist moeten worden.
Of is er sprake van een draadbreuk in het circuit van 1 van de microswitches.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ga ik dat eerst doormeten
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013
- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gisteren uit nieuwsgierigheid gaan kijken naar een te koop aangeboden crèmekleurige Pluriel in nette staat en - volgens de verkopers - een werkend (doch lang niet gebruikt) dak. Je raadt het al: tijdens de bezichtiging wou ik het dak testen en dit bleek helemaal niet te werken. In de zin van: aan de cabrioknop draaien en geen enkel teken van leven, geen enkel geluid. De kofferklep werkt wel zoals het hoort en het dak zit niet zichtbaar scheef. Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?
2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Schakelaar stuk of niet meer aangesloten?
Dakmotor stuk of niet meer aangesloten?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013
- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Ik zou ook denken dat er iets niet meer aangesloten is. Stemt alleen niet overeen met de oprecht verraste reacties van de verkopers (die de auto momenteel offline hebben gehaald in de hoop het dak alsnog terug werkend te krijgen). Ik ben eens benieuwd.
2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Wie heeft er goede tips om de rails en de kabels van het dak goed schoon te maken en waarmee? En met welk middel vet je de kabels en eventueel de rails weer in? Ik heb een Pluriël gekocht waar het dak prima van open gaat, maar met wat moeite weer dicht. Wel gaat het dak recht dicht. Ik had al HEEL VEEL vuil zien zitten bij het geopende dak. Als ik dan eenmaal de auto heb, kan ik daarmee beginnen.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welkom hier Ruud, en heb je je al aangemeld bij het Pluriel Register?
Om te voorkomen dat er telkens op dezelfde vragen antwoord wordt gegeven hierbij het verzoek om dit topic eens in zijn geheel te lezen, mocht je dit nog niet gedaan hebben.
Dan krijg je al een hele bak informatie.
Over het schoonmaken staat hier e.e.a. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238687/
Ook 20 pagina’s leesvoer.
Over het smeren hier https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231935/
Het schoonmaken gaat overigens verder dan alleen maar de geleiderails van de interslides op de dakbogen.
Wil je het goed doen, dan moet je ook de geleidebuisjes van de kabels op de dakcassette meenemen.
De kabels nemen namelijk vuil mee de buisjes in.
Maar dan ben je al redelijk op slopershoogte.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Pluriellisten, zijn jullie al bekend met deze website:
http://www.passionpluriel.fr
Die zit in Lille, iig dichterbij dan Limoges….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
SB Autos 59 in Lille kennen we al een aantal jaren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986