7 van de 41
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
C3 Pluriel, dakproblemen en -oplossingen
alpineovi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 05-06-2015

Gepost: 29 oktober 2015 03:38 PM
  [ # 91 ]

Blijkbaar niet veel vraagbaken, werkhandboeken of iets dergelijks v/d Pluriel te vinden maar uiteindelijk een Franstalig boek gevonden.
Was het enige waar ook de C3 Pluriel in behandeld wordt maar spijtig genoeg staat er over het mechanisme v/h dak heel weinig bruikbare info dus hiermee zijn we nog niet geholpen!
Heeft er niemand de technische instructies met foto’s of tekeningen waar je duidlijk kan zien hoe één en ander in elkaar zit?

Profiel  
 
Ruben241
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-03-2016

Gepost: 10 maart 2016 12:23 PM
  [ # 92 ]

Hoi Allemaal,
Ik ben Ruben uit Den Haag en heb vorige week een Pluriel gekocht voor mijn vriendin.deze hebben we gekocht bij een pariculiere auto garage. Het is een zilvergrijze handgeschakelde 1.4i uit 2004.
Een hele leuke nette auto.
Op het moment van verkopen was het dak niet in orde.en dat werd mij ook duidelijk verteld. 
Het scharnier helemaal voorop ( ik denk nu dus een slide) was gebroken. deze heeft de verkoper al liggen besteld bij de dealer. afgelopen maandag hebben ze dit scharnier gemaakt en kwamen ze er achter dat het dak niks deed. Na enig onderzoek bleek dat de computer die alles aanstuurt nat was geworden en nadat deze was gedemonteert was ook te zien dat de printplaat was doorgebrand.
er is een nieuwe computer besteld en ik hoor dat deze er dit weekend nog ingezet wordt zodat wij eindelijk kunnen genieten van deze super leuke auto !

ik heb veel gelezen op dit forum over de lekkage van de achterklep en dan met name onder de strip waar citroën op staat. daardoor is hoogstwaarschijnlijk ook het kastje nat geworden.

zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben en kan ik dit zoals ik las in een topic van een aantal jaren geleden netjes afdichten met kit.

Verder weet ik nog niet zeker of de afdek kap voor het cabrio gehalte er wel bij zit. dit onderdeel heb ik ook bij gezocht zien staan alleen is dat allemaal verouderd. mischien dat iemand weet waar ik dit nu nog kan vinden.

Groeten Ruben

( die hopelijk snel kan gaan genieten van de geweldige Pluriël ! ) Very HappyVery Happy

Profiel  
 
Gerret
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 03-04-2014

Gepost: 10 april 2016 09:10 PM
  [ # 93 ]

Ons dak kraakt nu een beetje bij open/dicht gaan. Het sluit nog wel en trekt niet scheef.
Ik heb het dak kunnen resetten omdat het dakraampje niet meer open ging. Nu na reset dus wel.
Moet ik mijn daklijsten smeren?
Of moet ik de aandrijving (kabels en motor)gaan smeren?
Betekent kraken dat er nu al tandwielen zijn gebroken, versleten?

Gerret (in Tilburg)

Profiel  
 
niocruzfen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 02-05-2015

Gepost: 02 mei 2016 09:22 PM
  [ # 94 ]

sinds een paar dagen gaat het dak van mijn vrouw haar pluriel maar een goede 20cm meer open en als je het dan toedoet maakt het een krakend geluid aan het motortje (klinkt alsof het doorschiet),  natuurlijk geraken we nu ook niet meer in de koffer. soms na een antal maal proberen vergrendeld het dak zich dan weer wel vermoedelijk want dan kan je terug in de koffer en kan je ook de volgende keer dat je probeert om het open te doen het ook volledig weer opendoen, tot je het weer sluit dan maakt hij op^het einde als hij zich moet vergrendelen zal ik maar zeggen weer dat krakend ratelend geluid achteraan, wat kan dat zijn iemand eneige ervaring mee, ik dacht tandwieltje versleten fozo maar zou eigenlijk niet weten hoe ik aan het motortje van het dak geraak

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2016 08:53 AM
  [ # 95 ]

Het kraken wordt veroorzaakt door het slippen van het tandwieltje op de trek/duw-kabels.
Deze combinatie dus te vervangen, zowel kabels als tandwieltje.
De slijtage wordt veroorzaakt door teveel weerstand in de beweging van het vouwdak.
De dakmotor zit achter de kunststof afdekplaat aan de binnenkant aan de onderzijde van de achterruit.
Om deze plaat te kunnen verwijderen moet de ruit wel open zijn, anders kan je niet bij alle schroefjes.

Zorg er dus ook voor dat het hele dak weer soepel kan bewegen, door het reinigen/smeren van de geleiderails op de dakbogen, waar de interslides in glijden.
Ook de geleidebuizen van de kabels kunnen zo’n beurtje gebruiken.

Na de vervanging moet het dak opnieuw geinitialiseerd worden.

Wanneer de klus voor jezelf te groot wordt, er zijn meerdere specialisten die dit voor je kunnen verzorgen, in NL o.a. Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep.
Ook in N-Fr. zit er 1.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gerret
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 03-04-2014

Gepost: 08 mei 2016 03:53 PM
  [ # 96 ]

René bedankt voor je antwoord.
Men is in onze wijk met de weg(riolering ook) bezig en we leven al een paar weken in een soort sahara van zandwinden. Ik durf mijn dak niet meer open te doen, als die al open gaat.
Alle auto’s hebben een laag stuifzand over zich heen liggen. Dat doet de cabrio geen goed denk ik.
Ik kan het niet zelf repareren denk ik. Het dak gaat eigenlijk niet open op dit moment.
Mijn plan is begin augustus langs die ene fransman te rijden en dat hij ons dak restaureert.
Heeft iemand een emailadres van die ene fransman ?

Gerret

Profiel  
 
Folkert Brouwer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 12-06-2007

- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Gepost: 09 mei 2016 09:49 PM
  [ # 97 ]

Gerret,

Je bedoelt vast deze fransman: http://www.specialistec3pluriel.fr/

Als Nieuw Vennep te dichtbij is dan is dit een goed alternatief. Over het algemeen zijn de geholpen Pluriellers meer dan tevreden.

Succes.

FB

Profiel  
 
Gerret
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 03-04-2014

Gepost: 09 mei 2016 10:50 PM
  [ # 98 ]

Folkert bedankt.
Ik heb Nieuw Vennep gebeld vandaag. De prijzen zijn behoorlijk hoger dan de fransman. Ik had de Fransman vandaag toevallig ook gevonden in het Forum.
Ik ga in augustus naar Frankrijk en dan wil ik er langs rijden.
Deze is gewoon een specialist en dat is wel fijn.
Het dak laat ik voorlopig maar dicht. Sad

Profiel  
 
Ingeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-05-2016

Gepost: 27 mei 2016 08:52 AM
  [ # 99 ]

Ook hier problemen met het dak van de pluriel. Het is steeds redelijk open en dicht gegaan,weliswaar steeds met lichte manuele hulp terug omhoog helpen als het scherm volledig over het achterraam geweest was.

Het achterraam en de koffer gingen wel al een hele tijd niet meer open.Op dit forum las ik dus dat dat te wijten kon zijn aan de positie van het dak tov de besturing van het dak. Dus besturing denkt dak staat nog open terwijl dak wel dicht is en aldus gaat raam niet open.

Autootje moet naar de keuring en onze garagist zegt dat hij niets kan doen aan het kofferprobleem (niet open gaan) maar dat dit geen beletsel mag zijn voor de keuring.

Nu hebben we gisteren met aanwijzingen van hier wel het raam manueel kunnen openen. De afdekplaat is er ook volledig afgehaald. MAAR het dakje is nu volledig open (over het raam geschoven) en de bediening denkt duidelijk dat het dicht is. Ik las hier een post van René Jongejan over het terug regelen van het dak en besturingssysteem en ik denk dat dit ons ook geweldig kan helpen. Echter had ik graag wat aanwijzingen gehad over hoe dit juist in zijn werk gaat, meer bepaald de dakmotor demonteren maar wel elektrisch aangesloten laten.

Zou dit uberhaupt de manier zijn om ons dak terug dicht te krijgen, want nu zit er geen enkele beweging meer in. We hebben ook reeds contact genomen met de specialist uit frankrijk voor een afspraak, maar we zouden reeds graag het dak gewoon dicht krijgen omdat de dochter dit autootje gebruikt om zich te verplaatsen naar de examens.

We zijn wel handig als we een werkbeschrijving hebben. Dus als iemand van jullie even zou kunnen helpen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 mei 2016 09:22 AM
  [ # 100 ]

Het dak zit dus nu opgevouwen op de dakcassette en de kunststof afdekplaat aan de binnenzijde is eraf.

Probeer eens het volgende.
Verwijder de aandrijfmotor, zit met 3 boutjes vast, en daarna ook het tandwieltje.
Mag ook elektrisch los.
Sluit het achterraam en schuif handmatig het dak volledig dicht.
Plaats het tandwieltje en de motor terug en sluit elektrisch aan.
Probeer hierna de initialisatieprocedure uit te voeren, als er geen tot weinig slijtage is aan de kabels en het tandwieltje, zou dit moeten lukken.
Dan moet het achterraam weer op de normale wijze open kunnen.

Wanneer het tandwieltje toch gaat slippen t.o.v. de kabels, je hoort dan geratel op die plek,demonteer dan weer alleen de motor en laat deze elektrisch aangesloten.
Geef dan m.b.v. van de draai- en drukknop sluitpulsen,  de motor draait dan even en stopt weer.
De positiebepaling van het dak zit namelijk in de reductor op de motor.
Probeer dan het achterraam te openen met de drukknop aan de buitenkant
Mij is het gelukt op deze wijze de besturing te laten denken dat het dak weer dicht is, weliswaar niet in de eerste poging, maar uiteindelijk wel.
Als het achterraam weer normaal open wil, haal dan de motor weer elektrisch los.
Dit om te voorkomen dat het dak per abuis toch weer open gestuurd wordt en je mogelijk weer terug bij af bent.
Hoor graag of het bovenstaande lukt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ingeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-05-2016

Gepost: 27 mei 2016 09:39 AM
  [ # 101 ]

Reeds bedankt voor de snelle en op het eerste zicht duidelijke uitleg.
We gaan aan de slag en laten weten of het al dan niet lukt

Profiel  
 
Ingeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-05-2016

Gepost: 27 mei 2016 10:25 AM
  [ # 102 ]

René, je bent een schat en verdient een standbeeld!!

Dankzij jouw beschrijving hebben we het dak dichtgekregen. Nu hebben we daarbij wel het een en ander geforceerd en daar zullen we de specialist ter zake naar laten kijken. Want toen we het dakje weer elektrisch terug wouden openen trok hij scheef en begonnen dingen te knarsen.

Maar ze kan volgende week netjes naar haar examens bollen met een waterdicht autootje. Dat was ons doel voor vandaag.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 mei 2016 11:06 AM
  [ # 103 ]

Gaat het achterraam nu ook weer open?

Ingeke schreef:

René, je bent een schat.

Dat vindt mijn vrouw ook! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ingeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-05-2016

Gepost: 27 mei 2016 12:02 PM
  [ # 104 ]

Dat achterraam blijft potdicht zitten dus dat zal onze specialist hopelijk kunnen fixen Wink

We hebben de afdekplaat eraf gelaten zodat ze het wel manueel kan openen hé

Profiel  
 
alpineovi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 05-06-2015

Gepost: 27 mei 2016 12:12 PM
  [ # 105 ]

Had juist berichtje gekregen dat er weer een postje geplaatst was maar zie dat het al “voorlopig” is opgelost en weer door de goede tips van René! lol
We gaan die wel degelijk eens een standbeeld moeten geven want hij heeft ons ook reeds ongelooflijk geholpen en zelfs tekeningen enz. opgestuurd dus dat doen hem weinige na!!!
Ons probleem is spijtig genoeg nog niet opgelost maar dat is gewoon door tijdgebrek dus dit weekend gaan we verder!
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227769/P15/

Profiel  
 
 
7 van de 41
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook