van de voorpagina
Tot voor enkele weken waren onze Citroëns allemaal grijs van de pekel. Nu het eindelijk lente geworden is en de grijze waas verdwenen, valt de toestand van de laklaag des te meer op. Voor een grondige voorjaarsschoonmaak volstaat de wasstraat niet. Nee, daarvoor moet je aan de slag met shampoo, klei, polijstmiddel en sealant. Hier leggen we uit hoe.
ervoor
Wie kent ze niet, de poetsbedrijfjes die de auto heel erg laten glimmen? Vaak ziet de auto er na drie maal wassen weer precies zo uit als voor de poetsbeurt! Poetsen en detailen worden vaak in één zin gebruikt, maar hebben voor de liefhebber een heel andere betekenis. Bij poetsen denken veel mensen aan wassen en hooguit een laagje wax van de automaterialenzaak. Detailen gaat een stap verder. De lak wordt eerst in een optimale staat gebracht. Pas als de lak zo ver als mogelijk vrij is van krassen en andere onvolkomenheden, wordt deze beschermd met een natuurlijke wax of een kunstmatige sealant. Doordat je met detailing de basis aanpakt, is het resultaat langduriger en bij goed onderhoud zelfs blijvend.
De opbouw van een autolak
Een autolak is opgebouwd uit meerdere lagen. Op het blanke staal ligt eerst een grondlaag. Daarover is een kleurlaag gespoten, die wordt afgesloten met een laag blanke lak. Bij non-metallic lakken laat de fabrikant vaak de blanke laklaag achterwege. Daarom verkleuren deze lakken eerder dan hun metallic tegenhangers! De laklaag is 100-150 micron dik. Dit is dus 0,1 tot 0,15 millimeter! Misschien vraag je je af of je met poetsen niet het risico loopt dat je de laklaag verwijdert. Dat is niet het geval. Wie met zijn gezonde verstand te werk gaat en rustig opbouwt, verwijdert met een poetsbeurt tussen de 0 en 1 micron. Dit is dus de helft van één duizendste millimeter!
Een goede basis
Voordat je de staat van de lak kunt beoordelen, moet je zorgen dat deze goed schoon is. Gebruik voor het wassen bij voorkeur een shampoo zonder wax of andere toevoegingen. Die kunnen foutjes in de lak verbergen. Dan krijg je een verkeerd beeld van de staat van de lak. Maak bij het wassen altijd gebruik van een washandschoen of doek van microvezel. Een conventionele spons neemt door zijn structuur geen vuildeeltjes op. De vuildeeltjes blijven hierdoor tussen spons en lak zitten en veroorzaken kleine krasjes, ook wel swirls genoemd. Dat levert een doffe lak op. Na het wassen moet je de auto drogen. Dit kan met een ouderwetse zeem, maar een microvezel droogdoek is veel makkelijker. Die nemen meer water op en de microvezelstructuur neemt onverhoopte zandkorreltjes op. Met een zeem poets je direct een kras in je auto.
Reinigen van de lak
De eerste stap om de lak goed schoon te krijgen, is het met klei bewerken van je Citroën. Nu zullen velen zich afvragen; klei? Op mijn Citroën? Jazeker! Buiten de befaamde boetseerklei en klei in de tuin is er ook speciale klei voor het reinigen van autolakken. Dankzij de samenstelling haalt de klei veel vuil van de lak. Hierbij kun je denken aan die vervelende teerspetters, resten van insecten, harsdruppels en ijzerdeeltjes van spoorwegen. Voor je begint met kleien, moet je de lak met een speciaal glijmiddel inspuiten. Daarna haal je met de klei veel verontreinigingen weg.
Correctie van de lak
Is de lak eenmaal schoon, dan breekt de tijd aan om de lak te corrigeren. Daarvoor gebruik je polijstmiddelen. Die zijn verkrijgbaar in diverse soorten: van heel fijn tot heel grof. De combinatie van het polijstmiddel en de hardheid van de gekozen polijstpad bepalen de mate waarin de lak wordt gecorrigeerd. De meest voorkomende beschadigingen zijn zogenaamde swirls en marring. Swirls zijn ronde spinnewebkrassen die het gevolg zijn van een verkeerd wasproces. Marring zijn kleine rechte krassen die door verschillende oorzaken ontstaan. Beginners kunnen de bovengenoemde krassen makkelijk zelf wegwerken. Bij een gewone kras is de diepte van belang en de vraag of ook de kleurlaag is beschadigd. Hoe dieper de kras, hoe moeilijker die te verwijderen is. Als de kleurlak is verdwenen, is spuiten de enige optie. Citroën lakken zijn overigens vaak gemakkelijk te corrigeren met een milde combinatie.
Machinaal of handmatig
Polijsten kan handmatig of machinaal. Wil je dat met de hand doen, denk er dan wel aan dat het een zware klus is. En met de hand kan het resultaat wat tegenvallen. Met een poetsmachine kom je een stuk verder. Het bespaart een hoop tijd en je spieren zijn je eeuwig dankbaar. Op de foto’s zie je een typisch voorbeeld van swirls op de opliggende strip. Daarnaast zie je het resultaat na het polijsten.
Voeden en beschermen van de lak
Daarna kun je de lak voeden door een glaze aan te brengen. Glaze bevat voedende oliën die de lak verzorgen. Ook zorgt het middel voor een diepere glans. Voor een mooi resultaat is glaze niet persé noodzakelijk. Als laatste stap in het lakonderhoud breng je een beschermende laag aan. Dit kan met een wax of een sealant. Een wax is een natuurlijk product, veelal op basis van carnauba. Een sealant daarentegen is een synthetisch product. De sealant blijft beter zitten en beschermt dus langer. De carnauba wax geeft in theorie een iets diepere en “nattere” glans.
erna
Vervolg
Tot zover de schriftelijke cursus detailen. Binnenkort zal hier ook een verslag volgen over de metamorfose van een forumauto.
tekst en foto’s: Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Leuk onderwerp!
Ga deze info zeker gebruiken
De beige gsa heeft op sommige plekken erg doffe lak ( kleurverschil na gedeeltelijk spuiten) enig idee hoe ik dit verschil zo min mogelijk krijg?
Ik heb al veel geprobeerd maar het lukt me niet.
Gr jasper
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Als laatste en beste gebruik ik de HD wax van autoglym.
Supermooi resultaat blijft zeer lang, gemakkelijk aan te brengen.
Het meest waterafstotend product dat ik ooit gezien en gebruikt heb!!
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Fijn, deze samenvatting. In het ooit gestarte topic hierover werd de informatiedichtheid op een gegeven moment wel erg hoog… Which reminds me. De klei en de quick detailer zijn op.
Ik dacht heel even dat er daadwerkelijk een cursus/workshop werd aangeboden. Dus het bovenstaande onder kundige begeleiding in de praktijk brengen. Ik hik zelf bv. een beetje aan tegen de aanschaf van een polijstmachine, maar het ‘leren voordat ik koop’ zou me denk ik wel over de streep trekken. Misschien ziet een poetsmaterialenbedrijf (CarClean ofzo) er wel brood in…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed en leuk stuk! erg informatief!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ mulder : volgens mij geeft carclean met regelmaat van dit soort “clinics”
ben zelf ook al een tijdje besmet met het virus , en heb dan ook al regelmatig een bestelling bij hen gedaan .
zit me net te bedenken dat dit mijn eerste post is in dit forum en ja hoooor , het gaat weer over detailen hahahaha
zal me zo even netjes voorstellen in het daarvoor bestemde topic ! wel zo netjes denk ik
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk stukje, mooie samenvatting van het stappenplan.
Xsara Coupe schreef:Vervolg
Tot zover de schriftelijke cursus detailen. Binnenkort zal hier ook een verslag volgen over de metamorfose van een forumauto.
Ik ben benieuwd
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
blauwe schreef:@ mulder : volgens mij geeft carclean met regelmaat van dit soort “clinics”
Ze verzorgen inderdaad clinnics. Ik heb al eens een beginnercursus gevolgd, maar niet extreem fanatiek toegepast en een tijd niet meer gedaan. Toch wel weer wat dingen vergeten van hoe ging het ook al weer. Misschien eens een clinnic bespreken voor mensen van het forum? Met alleen Citroëns?
TRSarno schreef:Misschien eens een clinnic bespreken voor mensen van het forum?
Ik ben voor! Kreeg op de voorjaarsmeeting al wat opmerkingen dat er flinke (poets) krassen in stonden. Mijn Xantia kan wel wat detailling gebruiken.
Maar misschien is het handiger een doe-dag te doen, zodat we onze eigen wagens direct onder handen kunnen nemen. Tijd vrijmaken om zelf alleen te gaan doen na zo’n clinic is toch altijd weer moeilijk.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik weet dat Carclean ook naar locaties toekomt. Dus als er ergens een hal is om droog te staan bij eventuele regen dat zou perfect zijn….
Zo’n dag is hier op het forum al een aantal keer over gesproken. Ik wil daar ook best mijn begeleiding in toezeggen. Ik kan zelfs wel een locatie regelen waar we binnen kunnen werken in het weekend. Dat kan prima bij ons op het bedrijf!
Probleem is een beetje het puntje kosten en materialen. Ik heb best veel, maar op zo’n dag wil je toch dat iedereen zijn eigen setje beschikbaar heeft. Het voordeel van de clinics bij carclean is dat je ter plekke je spullen kunt kopen. Het op locatie komen doen ze wel eens, maar ik weet ook dat de heren het extreem druk hebben. Daardoor is het lastig ze te laten komen…
Handmatig is leuk, ik ben zo ook begonnen, maar wil je écht resultaten behalen en zeker die eerste keer alle swirls van je lak verwijderen, dan ben je haast aangewezen op machinaal polijsten. En geloof me, je spieren zijn je daar ook heel erg dankbaar voor! Het leuke van handmatig beginnen is wel dat je naderhand de machine altijd blijft waarderen!
Mochten jullie concrete plannen willen smeden, ik doe graag mee en kan dus op een aantal punten best ondersteuning bieden!
Het is trouwens goed te bedenken dat, zelfs al doen we zo’n dag, het nog moeilijk is om je auto in één dag helemaal af te krijgen. Ik heb laatst een volvo een volledige detail gegeven en dat heeft, zelfs met 2 man extra die op mijn aanwijzigen continue bezig waren, dik 9 uur gekost… Daar zal dan nog en stukje introductie en een stuk uitleg bij moeten en dan kun je natellen dat het erg moeilijk gaat worden ze echt helemaal af te maken.
Je kunt wel bijvoorbeeld een deel van je auto behandelen om een beeld te krijgen van de mogelijkheden.. Ik ga toch eens een balletje opgooien bij carclean!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vind wel 1 van de nadelen van de machine de kosten.
De machine zelf kost eenmaldig wat geld, prima.
Maar daar houd het eigenlijk niet bij op. Je heb diverse pads nodig en je gaat vaak ook meerdere producten uitproberen.
Dat je het beste resultaat bereikt met de minste kracht ben ik het helemaal mee eens.
Maar toch wel even goed inlezen in wat je gaat doen en wat je nodig heb
Daarom is mijn voorstel ook een clinic bij carclean.. Ik heb zojuist even een mailtje naar ze gestuurd.
De kosten van machinaal vallen reuze mee. machine plus alle pads en middelen zit je tussen de 145 en 235 euro. Goed, een hoop geld, maar het slijt vrijwel niet. Het proberen van producten is voor machinaal en handmatig eigenlijk gelijk. Op een clinic van carclean kan men heel goed vaststellen welke producten voor jouw werkomstandigheden en type lak het beste geschikt zijn. Dit is meestal ofwel een product van poorboys, ofwel een product van monello. De pads slijten zo goed als niet en hoef je eigenlijk niet mee te experimenteren.. Ik denk eerlijk gezegd dat de kosten voor de meeste mensen wel komen als ze machinaal gaan polijsten, maar dat heeft meer te maken met het feit dat het virus dan echt heeft toegeslagen!
tja , een volvo ......
maar dan moet je ook weten dat volvolak kneiterhard is , en over het algemeen is citroenlak een stuk zachter , dus minder passes nodig om af te bouwen met produkten he , en idd met een machine ..... weet er alles van , heb zelf de dap 900 met de monello inizio , mezzo en finale en de nodige pads .Op mn xsaar meer dan voldoende om de swirls en krasjes te laten verdwijnen als sneeuw voor de zon , geen rotary voor nodig ! (en dat was bij mn volvo 960 wel anders )
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik heb net mijn DS voor het eerst dit jaar gewassen met matig resultaat. Hij is wel schoon, maar…..
Ik kom nooit verder dan:
1. Afspuiten met hogedruk om meeste en grofste vuil weg te krijgen.
2. Met lauw water + shampoo wassen. Ik heb een shampoospons gebruikt hiervoor, op aanraden van de automaterialenzaak waar ik alles vanmiddag heb gekocht.
3. Afspuiten met hogedruk
4. Met koud water zonder shampoo, wel met spons wassen.
5. Afnemen met natuurzeem.
Toch ben ik niet echt tevreden over het resultaat. Het droogt nog steeds streperig op en de lak glimt ook niet super. Mijn auto is overigens vorig jaar opnieuw gespoten, daarna hoogstens 2x gewassen, voor de rest niet behandeld.
Wat je hierboven beschrijft, geldt dat algemeen voor elke auto, alleen voor moderne auto’s of ook voor klassiekers zoals mijn DS, met al het RVS etcetera erbij? Zoja, dan ben ik zeker geinteresseerd om zoiets onder begeleiding te doen. Twee redenen: De eerste is om er een artikel over te schrijven in La Bombe Citroën, want daar heeft bij mijn weten al heel lang niets in gestaan over het wassen, poetsen en laten glimmen van je auto. De tweede reden is dat ik over twee maanden ga trouwen en dan moet de dame natuurlijk tiptop op de foto staan. En de DS ook natuurlijk . Heeft iemand een tip bij wie ik zo’n workshop kan doen?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
@ boeman , en natuurlijk ook voor alle anderen :
ga eens een keertje kijken op http://www.forum.carclean.nl
een forum voor echte “poets” verslaafden .
en nee , ik heb hier geen aandelen , maar ben wel verslaafd aan detailen !!!
daar zitten ook mensen zat die een ander graag wegwijs willen maken !
speciaal voor boeman : vertel ze daar NOOOOOIT dat je je auto wast met een spons , want hoe denk je dat die mooie microkrasjes veroorzaakt worden LOL