Al een tijdje heb ik een GSpecial in de schuur staan. Deze leuke GS is een origineel NL GS. Heb deze overgekocht van iemand die eigenlijk eenden opknapt en daarom weer van de GS af wilde. Het mooie aan deze GS is dat deze een jaar of 3 geleden rijdend is weggezet, en dat op een dorpel na alle laswerk gedaan is en de auto daarmee roestvrij.
Ik heb deze GS een paar keer te koop aangeboden op het forum, en op marktplaats maar denk er nu dus toch over om de GS op te gaan knappen. Dit omdat ik de GS toch wel een heel leuke auto vind, en ik zie dat ze steeds zeldzamer worden. Nog maar nauwelijks worden er leuke GS-en aangeboden…
Het opknappen moet niet per se snel. Mooi doel lijkt me de ICCR 2016 in Nederland. Nu echter het volgende; ik heb nog nooit een auto volledig opgeknapt, en basis kennis van auto’s. Heb wel een Dyane gehad en hier e.e.a. zelf aan gedaan en heb momenteel nog een Acadiane waar ik zelf ook wat aan doe. Heb wel een goede vriend met veel kennis van de CX, en dus de hydraulische systemen.
Echter voor ik begin, heb ik nog een paar vragen voor de kenners:
* Is de GS een auto die te doen is qua techniek voor een ‘beginner’?
* Waar moet ik aan denken qua kosten (auto moet technisch in orde worden gemaakt, maar ook interieur / bekleding moet worden aangepakt en moet overgespoten worden. Wel compleet)
* Waar moet ik allemaal rekening mee houden / wat is verstandig aan te pakken als ik toch bezig ben?
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Je kunt niet overal zo mooi bij als in een A-type maar verder is een GS net zo goed te doen voor een beginner. Ook het hydraulische systeem is niet moeilijk te doorgronden.
Technisch komt het vooral neer op het standaard werk bij een auto die lang stil heeft gestaan. Berucht zijn daarnaast de T-mof, de keerringen van de oliekoeler en die van de retourpijpen. Voor dat laatste moet het blok eruit, dus dan kun je meteen ook de koppeling en de distributieriemen+spanrollen vervangen en eventuele andere lekkages oplossen. De onderdelen zijn goed te krijgen voor normale prijzen, vaak nog via de reguliere handel en anders heeft de club het wel.
Een interieur kan lastig worden. Dat is bijna niet meer te vinden en de stoffen worden ook niet nagemaakt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30