1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Krukaspoelie in 2 delen.
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 27 april 2013 01:25 PM

De krukaspoelie van de multieriem is eraf gelopen. Heb nu 2 delen. De buitenring ligt eraf en de multieriem ook. Die nog heel is wonderwel.

Hoe krijg ik dat binnendeel van de poelie eraf. Zie 1 centrale bout. Moet ik eerst ook nog wat blokkeren om deze te lossen en gaat dan ook de onderliggende poelie van de distributie los?

Nou maar hopen dat er geen plastic is gekomen bij de distributie.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 27 april 2013 05:29 PM
  [ # 1 ]

Als ik je goed begrijp heb je de krukaspoelie van de multiriem in twee stukken, dat kan want binnen en buitendeel van de poelie zitten aan elkaar gevulcaniseerd met een rubber tussenstuk. Waarschijnlijk heb je dan ook al een paar maanden een jankend geluid van onder de kap gehoord. Nieuwe poelie bestellenen deze monteren, even binnenscherm er uit dan kan je er redelijk bij. Als je verder geen schade hebt dan tracteer jezelf maar op een biertje Wink

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 27 april 2013 05:59 PM
  [ # 2 ]

Klopt met dat jankend geluid. Het was weg en ineens was het er weer met de gevolgen van dien. Hoop ook op een biertje.
Krijg die centrale bout niet los.
Wagen in de 4e versnelling en handrem aangetrokken en geen beweging in te krijgen.
Heeft dat ding normaal schroefdraad (dus linksom los)

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 april 2013 06:11 PM
  [ # 3 ]

Ja, normaal schroefdraad, maar best zet je de luchtratel er op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 28 april 2013 11:35 AM
  [ # 4 ]

inderdaad slagmoer sleutel. ALs je in de buurt van Zeist woont kan je hem lenen. Heb een electriche.
Special hiervoor gekocht.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 28 april 2013 01:43 PM
  [ # 5 ]

Kan een electrische dat aan? Dat had ik echt niet gedacht! Die moer is niet bepaald makkelijk los te krijgen. Welk merk heb je? Ik wil er ook wel een aanschaffen die dat kan!

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 28 april 2013 05:49 PM
  [ # 6 ]

Poelie is eraf.
Zowel van de donor XM (waarvan ik wist dat deze nog vrij nieuw is) als van de huidige.
Auto op assteunen en ratel verlengd met een buis en na wat kracht en onder de juiste hoek ging het los.
Soms mis je wat gereedschap. Heb wel een Momentsleutel, maar helaas voor deze geen passende dop. Mijn ratelset is 3/8 en de Momentsleutel is weer 1/2. Morgen maar een passende dop 22 halen om de poelie met het juiste moment vast te zetten en ook een verloop van 3/8 naar 1/4 voor het gaatje in de spanrol.

Heb ook van de donor de HD-pomp afgehaald. Deze is lekvrij en de huidige zweet toch wat.

Nu nog een nieuwe multi-riem erop en daar kom ik niet helemaal uit.
Hoe moet ik de spanrol ontspannen. Heb hier wel gezocht, maar ik zal het allemaal wel niet snappen.
Hier
Zie bij de onderste spanrol een vierkant gaatje en een inbus.
Uiteraard ben ik vergeten een foto te nemen hoe die riem nu precies loopt.
In ieder geval bedankt voor het aanbod voor de elektrische ratel. Lijkt mij wel handig zo’n ding.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 28 april 2013 07:08 PM
  [ # 7 ]

Vergeet de loctite niet. Hoe heb je de motor geblokkeerd?

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 28 april 2013 07:28 PM
  [ # 8 ]

Loctide gedaan en motor niet geblokkeerd. Wel in z’n 4 gezet en een tegel op de rem.
Volgens mij kan de loctide opnieuw als ik het met het juiste aanhaalmoment vast ga zetten.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 28 april 2013 09:05 PM
  [ # 9 ]
jabaar schreef:

Loctide gedaan en motor niet geblokkeerd. Wel in z’n 4 gezet en een tegel op de rem.
Volgens mij kan de loctide opnieuw als ik het met het juiste aanhaalmoment vast ga zetten.

Mooi werk. loctide pas doen als de bout vast monteert Smile Ik veronderstel dat de oude poelie veel kilometers achter de rug had.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 29 april 2013 04:59 PM
  [ # 10 ]

Volgens mij ben ik er bijna uit.

De inbusbout van onderste looprol lossen en met 1/8 ratel verdraaien.
De spanrol met ratel 3/8 rechtsom draaien zodat een paspen in het gaatje valt.
Normaal doe je dat voordat je de riem eraf haalt. Dat was dus al gedaan toen die knapte.
Riem erom en dan onderste looprol zo verdraaien en vastzetten zodat de paspen er nog uit te halen is.
Klinkt gemakkelijk, maar wat een k-constructie.
Heb kunnen oefenen op de sloper en dan nog kun je overal met moeite bij. Vooral bij de spanrol. Hier was de krukaspoelie al weg en de HD-pomp ook.
De riem die op de sloper zat is 174 cm lang ( 6PK1725 van Gates)en die van de huidige XM 170 cm (6 PK 1726 van Hutchinson).
De diameter van de Krukaspoelie is gelijk en die van de HD-pomp ook Moet nog een nieuwe riem halen, maar welke is nu de vraag. Bijna altijd krijg ik opgegeven de 6PK1725 als passend.

Nu nog uit zien te vogelen hoe de riem moet lopen:
Zie dit deel van het bericht van Kilometervreter uit 2007 van dit forum:

“Ik heb even gekeken bij mijn 2.1 TD van 2000.
Een foto maken lukt niet erg vanwege de ruimte.
Misschien heb je hier iets aan:
Vanaf de voorkant van de HD-pomt gaat hij naar beneden naar de bovenste spanrol. Daar loopt hij bijna helemaal rond omheen. Dan terug naar de voorkant, over de dynamo, naar beneden over de aircopomp. Dan naar achteren over een ander wiel, over de onderste spanrol, en dan terug naar de achterkant van de HD pomp.”

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 april 2013 05:01 PM
  [ # 11 ]
puffel schreef:

Vergeet de loctite niet. Hoe heb je de motor geblokkeerd?

Loctite? Waar staat dat in het werkplaatshandboek?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 29 april 2013 05:24 PM
  [ # 12 ]

Meen het ook ergens gelezen te hebben. Zat er trouwens wel op. Als het niet nodig is dan geloof ik het graag van je.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 29 april 2013 09:38 PM
  [ # 13 ]

Loctite hoeft niet volgens mijn garage, die het zelfde probleem (krukaspoelie in 2en) heeft verholpen. Want volgens hem, draait de krukas rechtsom en de centrale bout ook, die draait zich vanzelf vaster of zoiets, in die strekking etc,etc, kan het ook mis hebben, maar dit was zijn uitleg….....

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 april 2013 09:44 PM
  [ # 14 ]

Zo kreeg ik het ook van een oud Citroën monteur te horen: “De bout gewoon lekker vastjekkeren met de luchtratel.”

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 30 april 2013 08:57 AM
  [ # 15 ]

Plaatje erbij maakt het veel duidelijker. Kreeg het plaatje op het XM-forum en heb er een toelichting bij gemaakt.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook