1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Problemen na winterstalling 84’er 16TRS
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 29 april 2013 12:50 PM

Eindelijk was het weer zo ver. De 16 TRS uit de stalling halen Smile

Op het eerste gezicht zag het er allemaal goed uit. Starten en rijden maar!
De auto staat in de provincie Groningen. Ik woon in Haarlem, dus we hadden een lange rit voor de boeg na lang stil staan.

Voordat de rit begon, wilde ik nog even een buis vervangen. Dit was nog een gedoe, omdat de slangenklem op een rotplaats zit. Midden achter op het motorblok met het e.a. in de weg. Uiteindelijk toch gelukt

Toen gingen we op pad. Van Groningen tot aan Joure ging alles vlekkeloos. Tot dat ik net de grote rotonde had genomen. Ineens begon de auto in de 5e versnelling te bokken en in te houden. Weer de carburateur verstopt! En waarschijnlijk rommel in de tank. Dat lange stil staan is niet goed. Uiteindelijk ging het wel weer, vlak bij Amsterdam. Echter na het nemen van wat scherpe bochten vlak bij mijn huis begon het gesodemieter opnieuw. En nu zo erg dat de motor stil viel. Even gewacht, gestart en weer rijden.
Pfffff. Gelukkig wel thuis gekomen. Hier een mooie plaat:


en nog een Smile

Intussen heb ik mijn garage gebeld voor een afspraak voor het reinigen van de carburateur. Die hebben echter pas 13 mei weer plek.

Weet iemand tips wat betreft de carburateur en het schoonmaken ervan? En de tank? Deze zit vol rotzooi, lijkt me. Hoe kan die gereinigd worden? Of zou deze in het meest ernstige geval vervangen moeten worden?

Gelukkig is de CitroMobiel dicht bij, dus met een beetje geluk kan ik er toch geen met mijn prachtige voiture!

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 29 april 2013 01:18 PM
  [ # 1 ]

He, dat is vervelend! Volgens mij heeft een BX een kunstof tank en die moet toch gewoon gedemonteerd en gespoeld kunnen worden?
Heb je ook zo’n extra benzinefilter gemonteerd? Dan komt de troep tenminste niet in je carburateur!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2013 01:25 PM
  [ # 2 ]

Je hebt de warme lucht slang vervangen. Kan het zijn dat die niet goed zit en je carbu bevriest?

Een carbu eraf halen en schoonmaken is niet zo gek moeilijk…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 29 april 2013 01:25 PM
  [ # 3 ]

Ja, ik heb een extra filter net voor de carburateur. Ik denk dat deze wel weer vervangen moet worden.
Een kunstof tank. Grappig nieuw detail voor mij Smile

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 29 april 2013 01:30 PM
  [ # 4 ]

De warme lucht toevoer is mijn zins in orde. Ik had een al een behoorlijk stuk gereden voordat het begon. Ik vind het vooral opmerkelijk dat de motor begint te bokken na het maken van wat bochten.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 29 april 2013 03:02 PM
  [ # 5 ]

Mijn BX heeft er sinds kort ook last van dat ‘ie begint te stotteren/in te houden IN lange en/of snel genomen bochten, erna is er niets aan de hand. Wellicht vergelijkbare oorzaak, dus ik ben benieuwd wat ‘t bij jou zal blijken te zijn. Bij jou kan het vuil zijn door het lange stilstaan, dat in bochten net voor/in de sproeiers komt, bij die van mij is dat niet aan de orde. Dat vuil hoeft niet uit de tank te komen, kan misschien ontstaan zijn in de carb of de benzineslang na het filter tijdens het stilstaan, al zou ik denken dat ‘ie daarvoor niet lang genoeg heeft stilgestaan (alleen afgelopen winter toch?)

Ik zou trouwens niet weten waarom de tank vol rotzooi zou moeten zitten. Heb je ‘m vol weggezet of leeg? Wat je kan proberen is zo’n flesje tankreiniger of brandstofsysteemreiniger erin te gooien, te koop bij elk tankstation.

Ik zie trouwens een stalen benzinepomp, is dat nog de originele (en ongereviseerd)? Zo ja, dan zou ik die maar ‘s vervangen voor een kunststof exemplaar, vanwege mogelijke lekkage en brandgevaar.

Het blijft trouwens een gruwelijk mooie BX Wink

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 29 april 2013 03:51 PM
  [ # 6 ]

De benzine wordt wel steeds duurder maar de kwaliteit en houdbaarheid ervan wordt steeds beroerder. Ethanol trekt volgens mij ook nog meer vocht aan. Hoe dan ook, na een half jaar is de brandstof al aardig over datum, zeker als er niet veel in de tank zat toen je de auto wegzette.

Ik had Brek weggezet met een bodempje in de tank (blauwe pomp) en dat heb ik geweten. Ze liep er wel mee maar vertoonde zeer onvoorspelbaar gedrag: bokken, uitvallen, wisselend stationair toerental enz. Toen ik de carb. inspecteerde bleek de vlotter vol te zitten met een mistige grijze substantie.

Dus die eerst leeggemaakt en doorgeblazen. Daarna de benzineslang vanaf de tank + de filtertjes leeggeblazen. Vervolgens een halve liter spiritus in de tank gemikt om het overtollige vocht aan te trekken en min of meer brandbaar te maken en daar tot slot een volle tank nieuwe peut overheen gegoten. Ze heeft daarna nog een kilometer of 30 dwars en onvoorspelbaar gedrag vertoond, daarna ging het over.

Niet om reclame te maken maar… met Shell rijd ik 1:13 en met blauwe pomp 1:10…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 29 april 2013 03:51 PM
  [ # 7 ]

Carbu eraf halen. bovendeksel eraf halen en alles demonteren en op volgorde leggen.Dus ook alle sproeiers eruit etc…..
Carbu een nachtje in de Thinner laten weken en dan lekker met perslucht alle kanalen doorblazen.
Vroeger deed men dat losweken van het vuil met Tri, maar dat is nauwelijks meer te krijgen, Thinner werkt ook!

Vervolgens de gereinigde en onderleen carbu met een revisiesetje weer in elkaar schroeven en het zaakje netjes afstellen.

Allerlei toevoegingsmiddeltjes werken niet zo goed als deze methode.

Mocht het probleem van vuil in je tank de oorzaak zijn, dan natuurlijk ook de tank eronderuit halen.
Anders zit het systeem straks weer vol.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 29 april 2013 04:20 PM
  [ # 8 ]

Die carbu-BX’en ook, één pot nat. Ik had het niet specifiek in bochten, maar ik ben vorig jaar vaak genoeg stilgevallen met vergelijkbaar gepruttel. Ik hoop dat de TRS toch te zien is op CitroMobile.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 29 april 2013 04:34 PM
  [ # 9 ]

Er zat naar mijn idee nog half tank in. Het laatste wat ik getankt had was super 98 van de Gulf, afgelopen zaterdagmiddag.

Van iemand hoorde ik het volgende advies: “gewoon weer volgooien met nieuwe benziene en dan weer rijden” Maar dat gaat de problemen met de carburateur niet oplossen, lijkt me.

@CEE-IKS
Ik heb nog nooit een carb uit elkaar gehaald. Kortom, niet veel verstand van. Ik heb wel het mooie handboek voor de BX. Dus ik ga het eens bestuderen. Is dit vrij makkelijk te doen, of is het een drama?

@MWH.C
Ik woon on de hoek van de CitroMobiel. Dat ga ik nog best redden lijkt me. Deze week zal ik nog even een stukkie rijden om te kijken hoe het gaat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2013 04:58 PM
  [ # 10 ]

Het voltanken met premium kan je probleem wel oplossen. De troep die in je vlotterkamer zit kan oplossen en mee verbranden. na een 50 tal km moet het wel weg zijn.

Carbu uit elkaar is niet moeilijk. Begin met het bovendeksel en kijk erin. Daar zit de meeste troep. Maak foto’s en het forum helpt je verder!

Suc6!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 29 april 2013 08:10 PM
  [ # 11 ]
CBXtype1 schreef:

Van iemand hoorde ik het volgende advies: “gewoon weer volgooien met nieuwe benziene en dan weer rijden” Maar dat gaat de problemen met de carburateur niet oplossen, lijkt me.

Ik ben het wel met midfriesland eens die hetzelfde aangeeft. Het is het meest makkelijke om te proberen. Benzine wordt gewoon snel oud. Toen mijn Ami uit de stalling kwam was ze ook regelmatig aan het stotteren, slecht lopen en uitvallen. Nu twee tankbeurten verder loopt ze gewoon een stuk mooier.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 29 april 2013 08:39 PM
  [ # 12 ]

Bedankt voor de reacties en tips. Ik zal er eerst eens wat premium benzine in doen en weer wat gaan rijden. Als dit niet werkt, ga ik eens kijken of ik er ook een mistige grijze substantie in heb zitten.

Wellicht ook nog even een flesje tankreiniger of brandstofsysteemreiniger erbij.

Hopelijk kan ik zaterdag en zondag gewoon met de auto naar de Mobiel komen. (tis vlak bij gelukkig)

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 29 april 2013 10:03 PM
  [ # 13 ]

LPG in laten bouwen en dan is je probleem over, als je op LPG rijdt tenminste;
mijn BX rijdt al een tijdje ook niet lekker meer op benzine, klinkt als hetzelfde probleem.

Die warme lucht slang lijkt mij niet het probleem, ik heb met mijn vorige BX ook tijden met een gescheurde rondgereden en dat gaf geen problemen (en ik rijd vooral `s winters met de BX).
Bij de inbouw van LPG is hij er helemaal af gegaan, dat gaf geen problemen.

Tank demonteren is niet zo lastig;
de stang van de hoogteregelaar zit in de weg; die eerst eraf en dan de schroeven onder de achterbank losdraaien, dan zakt hij er zo onderuit, kun je gelijk de ontluchters controleren; hier zitten rubbers op die nog wel eens scheuren en dat geeft een benzinelucht.
(Ik weet alleen niet zeker of je de vulslang er eerst afhaalt, tijdens of nadat de tank eronder uit is)

Je carburateur schoonmaken is niet zo lastig, misschien heb je iets aan dit plaatje:

Smile

Lijkt mij dat hem “splitst” op het punt waar pakking “23” zit maar ik heb de carburateur van de BX nog nooit uit elkaar gehad, misschien kan iemand anders daar meer over vertellen.

Het plaatje heb ik even geleend uit een ander topic:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219385/P225/

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 17 mei 2013 11:13 AM
  [ # 14 ]

Zo, de BX 16 TRS is weer terug van onderhoud.

Onze mede forummer Wouter heeft nog een mooie plaat geschoten van mijn auto.

Nu de auto toch bij de garage was, heb ik er een nieuwe brandstoffilter in laten zetten en tevens de carburateur schoon laten maken. (volgende keer ga ik het gewoon zelf proberen) Nu rijdt de auto weer uitstekend (na 10 km naar mijn werk gereden te hebben)

Hier vanuit kantoor geschoten:

Hopelijk kan ik de komende tijd eens lekker rijden met de auto, want dat heeft de auto nodig zowel als ik zelf.

Smile

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 17 mei 2013 10:39 PM
  [ # 15 ]

Wat heb jij een prachtige bx!  very good
Mooi dat het gelukt is met de carburateur, dat schoonmaken stelt niet extreem veel voor. Alleen moet je wel weten hoe die weer terug in elkaar moet.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook