Radiateur vervangen Berlingo 1.9d met airco
Na een klein auto ongelukje is mijn airco radiateur en de gewone radiateur gaan lekken en dus aan vervanging toe. (heb overigens alleen de gewone radiateur vervaringen , rest was een te dure ingreep voor wat de auto nog waard was).
Heb inmiddels de auto overigens niet meer in bezit,maar heb er jaren met veel plezier in gereden.
Ik had deze reparatie handleiding al tijdje klaarliggen maar nu pas(na 1 jaar erop gezet )
Op zich is deze vrij gemakkelijk te vervangen, maar ik stuite toch op enkele
kleine puntjes welke aandacht behoeven:
Werkwijze:
Onder de motorkap, het overloop reservoir verwijderen ( 1 slang kan blijven zitten en reservoir aan de kant leggen )
Het luchtfilter en ook de stalen ophangbeugel beugel verwijderen om beschadiging te voorkomen van de nieuwe radiateur)
Dikke slang (radiateur boven ) verwijderen.
Slang rond 16mm zijkant radiateur verwijderen.
Rechter wiel verwijderen (niet noodzakelijk , maar wel veel gemakkelijker)
Modder beplating (in wielkast) verwijderen rechts voor ( 2 stuks)
Ruitensproeier reservoir verwijderen (achter modderplaat) (3 boutjes , 2 in wielkast en 1 in motor compartiment)
Doordat ik niet goed kon zien hoe de snelsluiting werkte om de dikke aansluitslang van de radiateur te verwijderen, heb ik deze in de wielkast doormidden gesneden.
Toen ik de radiateur eruit had zag ik dat dit een hele simpele constuctie was (snelsluitin met excenter) en doorsnijden is absoluut niet nodig .
Door aan de ring te draaien (aangewezen door de pen ..zie foto) draai je de ” 2 haken” automatisch naar buiten (excenter mechaniekje)
De klemming is dan los en je hoeft alleen nog maar te trekken vanuit de wielkast zijde en slang komt los.
Nu kun je de radiateur eruit tillen.
Let op dat je de radiateur van de airco niet beschadigd )
Nu kan de nieuwe gemonteerd worden . Bij bestellen nieuwe
Letten op de hartafstand onder,(mijn geval 645mm)
Er zijn veel verschillende types LET OP!! prijs ca 72 Ex btw)
SUCCES
Oude radiateur
Type
Nieuwe aankoop ...ca 72 Euro
Soort van excenter
Los klikken met schroeven draaier
Draaien aan excenter
pen geeft de “draairing ” aan
hier moet je dus aan draaien na losklikken, door excenter werking
gaan de pootjes nu naar buiten.
Totaal aantal Berichten: 546
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Dank U!
Deze -HowTo- was ik nog nergens tegengekomen!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…