Beste leden van het Citroën-forum,
In het kader van afstuderen (Hanzehogeschool) voer ik een onderzoek uit voor de RDW. Namelijk de behoefte achterhalen van particulieren naar gegevens van de RDW. Hiervoor heb ik een enquête ontwikkeld en toestemming gekregen van de beheerder om de enquête op dit forum te mogen plaatsen.
Link naar de enquete: http://enquetemaken.nu/r/lbox
Het zal niet meer dan 5 minuten duren om de enquête in te vullen. Als dank maak je kans om een carcam te winnen t.w.v. €49,95 om vanuit je auto te kunnen filmen.
Het onderwerp
Het centrale onderwerp in het onderzoek is open data. Eurocommissaris Neelie Kroes noemt open data het nieuwe goud. Open data zijn gegevens die vrij gebruikt mogen worden door derden (er rusten geen rechten op). Zo bouwen ontwikkelaars op basis van open data praktische apps voor consumenten. Denk aan apps waarmee je voertuiginformatie kunt ophalen door een kenteken in te voeren. Of een app die laat zien hoeveel nieuwe Citroën voertuigen in Nederland erbij zijn gekomen en in welke uitvoeringen. Deze twee voorbeelden zijn mogelijk omdat de RDW een deel van haar kentekenregister openbaar heeft gemaakt. Meer informatie over open data kan worden gevonden op de website van de Nederlandse overheid: https://data.overheid.nl/handreiking/wat-is-open-data
Het doel
De RDW heeft meer gegevens die in aanmerking komen om vrij te worden gegeven aan de bevolking, maar is benieuwd waarnaar particulieren het meest interesse in hebben, om ze gerichter vrij te kunnen geven. Met deze gegevens kan de markt nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Maar ook particulieren kunnen bijvoorbeeld hun eigen database bijhouden van soorten Citroën voertuigen in NL en de volledige technische gegevens bekijken.
Discussie
Ik ben benieuwd naar jullie mening over twee dingen. Namelijk de privacyaspecten van het lokaliseren van voertuigen en welke mogelijkheden jullie zien met de nieuwe gegevens. Open data mag geen gevoelige informatie zijn maar kun je het niet meer naar een persoon leiden als je alleen de eerste twee cijfers van een postcode hebt? Of alleen de provinciecode? Ik kan me voorstellen dat autoliefhebbers het leuk vinden om een bepaalde type Citroën te vinden in Nederland maar tot hoe ver kun je gaan? Ik kijk uit naar jullie mening over de gegevens van de RDW.
- Denny
Totaal aantal Berichten: 7581
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een afstudeerder effe meehelpen - ik heb ‘m ingevuld.
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mij lijkt het leuk om van elk (ouder) type (Citroën) de aantallen nog geregistreerde auto’s te kunnen terugvinden. Nu vraagt het een omweg plus een kennis bij de RDW om aan zo’n lijst te komen.
Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Ook ingevuld hoor! Succes met afstuderen!
Way out in the water, see it swimming.
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hilko16TZI schreef:Mij lijkt het leuk om van elk (ouder) type (Citroën) de aantallen nog geregistreerde auto’s te kunnen terugvinden. Nu vraagt het een omweg plus een kennis bij de RDW om aan zo’n lijst te komen.
En heb je dat dan ook ingevuld bij deze enquete? Anders gaat jouw opmerking dus toch mooi verloren bij het onderzoek. Zou jammer zijn.
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat denk je zelf?
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Heel goed