Totaal aantal Berichten: 107
- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Verdorrie ,vandaag had ik naar Citromobile 2013 gewild maar na het schoonmaken van de CX (in een wasbox ,shame on me ) ging de startmotor nog een paar keer goed rond en toen alsof de accu op z’n laatste kracht was .Een jumpstarter erop hielp ook niet meer (startmotor ging toen prima rond maar niet aanslaan) .Ik heb met een fohn al het zichtbare vocht weg verdamp en de auto uren tot rust laten komen maar niks meer
Ik zit te denken dat ik de ontstekings-module (Citroen CX 25 Pallas IE (automaat) heb opgeblazen ,ik heb de zekeringen die ik kon vinden gecontrolleert en die lijken in orde (had geen meter dus is nog onzeker) .Is er toevallig iemand uit de buurt van Amsterdam die wat verstand van de electronica heeft en me mischien kan helpen de storing op te sporen (uiteraard tegen een vergoeding als dat gewenst is ,een vriendendienst mag ook natuurlijk vrienden! haha) .Er hangen heel veel stekkertjes gewoon los ,maar ondanks dat heeft de auto altijd gewerkt .Als degene die kan en wil helpen toevallig een ontstekings-module heeft liggen die het doet zou dat super zijn om even uit te wisselen ,de tank is 3 kwart vol maar er zou wel vuil uit de tank in de injectoren kunnen zijn gaan zitten oid .Ik zal even precies vertellen wat er gebeurt is .
Auto gestart (na een week) en zonder moeite vroem aan .Naar de wasbox gereden en eigenlijk uit voorzorg de motor laten draaien tijdens het wassen (alleen met hogedruk en niet in de gril gespoten oid) ,toen gewoon 5km gereden niks aan het handje om mijn moeder op te halen ,knipperlichten aan gehad en 5 minuten laten hop de auto in en vol enthousiastme de sleutel erin en toen dus wel de startmotor rond maar niet meer op vol vermogen en daarna dus met jumpstarter (en andere auto met startkabels) niet meer aan de praat te krijgen .Ik ben ook te schijterig om de bougies te checken op vonk omdat het uitlaat pakking iets lekt en ik niet de lucht in wil gaan .
Sorry voor de lange tekst ,dat heb je als je moe bent en toch probeert een zo duidelijk mogelijk verhaal te typen haha
Alvast onwijs bedankt en hopelijk tot Citromobile 2014
Groetjes ,Martin
Hoi,
Ik begin te zeggen dat ik niet heel veel ervaring met die motoren heb.
Maar desondanks denk ik dat je het in de richting van de accu moet zoeken.
Zitten de polen goed vast en niet gecorrodeerd?
Zit de massa kabel goed vast?
Laad de dynamo wel?
Het zou prima kunnen dat je de motor verzopen hebt door met te weinig toeren te starten, waarna hij ook niet met de jumpstarter startte.
Of was het echt zeiknat onder de kap?
Waarom twijfel je aan die injectoren? Eentje vuil zal wel maar vier in eens?
En ik neem geen verantwoording hoor, maar als het mijn auto was en er hing geen enorme benzine walm, ging ik die vonk gewoon testen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Hallo Erik ,
ja dat van de injectoren was achteraf een beetje dom van me ,dan zou er mischien nog wel vuil in de rail kunnen zitten maar dat is denk ik wel uit te sluiten ,hij zou dan toch nog wel brandstof moeten krijgen en een beetje proberen te lopen denk ik .
De wagen is pas geleden voorzien van een nieuwe accu en ik heb de polen geprobeert te bewegen maar dat zit volgens mij toch wel goed vast allemaal ,maar ik zal ze dan voor de grap even los trekken en er opnieuw op doen en dan weer met die jumpstarter proberen ,de startmotor draaide met wat extra hulp dus wel weer op volle toeren .Ik twijfel aan de bedrading omdat dat best slordig ligt allemaal en natuurlijk ook al uit de 80’s stamt Maar kan je door sluiting bijvoorbeeld wel de ontstekingsmodule opblazen als de bedrading sluiting maakt hoort er toch wel een zekering uit te knallen?
Ik ga er van de week even rustig en met een frisse blik mee aan de gang ,zoiezo heel erg bedankt dat je toch de tijd hebt genomen om even mee te denken met me .Ik ben een broekie in de Citroen wereld dus moet nog veel kennis vergaren .
Groetjes ,Martin

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Klinkt alsof je nieuwe accu leeg is, en dat lijkt op een probleem met je dynamo. Zitten alle stekkertjes daar nog aangesloten?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Meten = weten, dus eerst accuspanning meten. Als deze goed is, zoeken in bedrading en stekkers.
Als accuspanning t laag is EERST DE ACCU OPLADEN anders heeft een jumpstart ook geen enkel effect.
Check vooral ook even het blauwe Bosch relais, ergens achter je rechter koplamp (maar soms zit hij links) Een groot blauw relais. Als daar vocht bij is gekomen (door een Kärcher-actie bijvoorbeeld) wordt de benzinepomp en injectoren niet aangestuurd en start hij ook niet.
Wel heel jammer dat je hierdoor CM moest missen, maar… is dit je enige auto dan? In dat geval adviseer ik je toch je kennis over CX 25IE-techniek wat op te vijzelen, anders kun je niet uit de voeten in zo’n geval.
Edit: ook geen ANWB/KNAC lid? Wel doen hoor, dit hebben vrijwel alle techneuten, want langs de weg kun je vaak weinig uitrichten, ook al heb je nog zoveel kennis!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Maar had ze dan ook niet gewoon moeten starten met startkabels (dat is ook geprobeerd namelijk) .Ik zie een dikke kabel vanaf de + pool naar de dynamo lopen ,krijgt die de min gewoon via de auto zelf want ik zie er geen 2 kabels naartoe gaan .
Ik heb zowat elk stekker-contact in de motor kabelboom los gehad en met een fohn droog gemaakt ,sommige zag vocht in en b.v. in de stekken van de Gasklep-sensor zat zelfs vettigheid :O .Ik heb b.v. geen blote bedrading kunnen vinden ofzo .
Ik heb een multimeter ,maar de dynamo valt niet te testen als de motor niet wil lopen toch? Ik ben nu aan het werk maar ik kan vanavond de jumpstarter er nog een keer op zetten ,als het vocht was zou het nu droog moeten zijn als het maar geen schade aan de electronische ontsteking heeft veroorzaakt
Groetjes ,Martin

Maar als ik gebruik maar van een welk lopende auto met startkabels is mijn accu/dynamo toch al uit te sluiten? Ja ik had de ANWB gebelt maar de enige optie was om ipv 90euro per jaar nu in 1 keer 252euro te betalen ,ik wil ook een andere autoradio dus dat feest ging niet door prioriteiten stellen he? haha
La Léo schreef:Meten = weten, dus eerst accuspanning meten. Als deze goed is, zoeken in bedrading en stekkers.
Als accuspanning t laag is EERST DE ACCU OPLADEN anders heeft een jumpstart ook geen enkel effect.Check vooral ook even het blauwe Bosch relais, ergens achter je rechter koplamp (maar soms zit hij links) Een groot blauw relais. Als daar vocht bij is gekomen (door een Kärcher-actie bijvoorbeeld) wordt de benzinepomp en injectoren niet aangestuurd en start hij ook niet.
Wel heel jammer dat je hierdoor CM moest missen, maar… is dit je enige auto dan? In dat geval adviseer ik je toch je kennis over CX 25IE-techniek wat op te vijzelen, anders kun je niet uit de voeten in zo’n geval.
Edit: ook geen ANWB/KNAC lid? Wel doen hoor, dit hebben vrijwel alle techneuten, want langs de weg kun je vaak weinig uitrichten, ook al heb je nog zoveel kennis!!

mmmeijer0 schreef:Maar had ze dan ook niet gewoon moeten starten met startkabels (dat is ook geprobeerd namelijk).
Niet als de accu té leeg is of kapot.Want dan zuigt de accu alle stroom weg voordat de startmotor deze kan gebruiken.
mmmeijer0 schreef:.Ik zie een dikke kabel vanaf de + pool naar de dynamo lopen ,krijgt die de min gewoon via de auto zelf want ik zie er geen 2 kabels naartoe gaan .
Volg de min-pool maar eens en dan zie je dat deze massa moet maken op de versnellingsbak.
mmmeijer0 schreef:
Ik heb zowat elk stekker-contact in de motor kabelboom los gehad en met een fohn droog gemaakt ,sommige zag vocht in en b.v. in de stekken van de Gasklep-sensor zat zelfs vettigheid :O .Ik heb b.v. geen blote bedrading kunnen vinden ofzo .
Heb je ook het blauwe Bosch relais gecheckt en de stekkers van de BDP-sensoren? The Usual Suspects dus.
mmmeijer0 schreef:Ik heb een multimeter ,maar de dynamo valt niet te testen als de motor niet wil lopen toch?
Tuurlijk wel. Gewoon eén pennetje op de pluspool en de andere op de min. Minder dan 12 Volt = accu onvoldoende. Op zich zou hij dan met een goede startkast moeten starten. Zo’n ding van de Aldi zou ik al niet teveel op rekenen dan.
Gaat de startmotor el normaal snel rond of moeizaam?
Als hij normaal/snel rondgaat moet je het elders zoeken (stekkers, relais, etc) bij traag draaien in slechte/te lege accu of slechte verbinding tussen accu en startmotor óf slechte massa van accu naar chassis.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoeveel spanning staat er op je accu? Als het onder de 12v is, moet je hem even een nachtje aan de lader hangen.
En ga niet als een gek met alle stekkers klooien, want voor je het weet veroorzaak je nóg een complicatie en wordt het een hele lastige zoektocht.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

mmmeijer0 schreef:Ja ik had de ANWB gebelt maar de enige optie was om ipv 90euro per jaar nu in 1 keer 252euro te betalen ,ik wil ook een andere autoradio dus dat feest ging niet door
prioriteiten stellen he? haha
Oh ja duidelijk: liever een nieuwe autoradio dan een rijdende CX én naar CitroMobile.
Als je rijdend naar een wasbox ben gereden,dan zal de accu wel ok zijn.Je hebt immers de auto gestart.Lijkt er meer op dat je dynamo niet goed bij laad.Op het stukje naar de wasstraat is de accu waarschijnlijk zoveel leeg getrokken dat deze onvoldoende power heeft om de auto te laten aanslaan.
Even de accu op de oplader dan weet je alles.

Hoi Daan ,
maar ik heb dus ook geprobeerd te starten met een andere auto met draaiende motor via startkabels .De startmotor draaide toen op volle toeren maar no go

Ja ,ik had toch al 2 uur lopen te klooien en Citromobil gaat ook een keer dicht Het had al geen nut meer ,dus om dat 162euro extra te betalen om de ANWB naar me toe te krijgen is in mijn ogen vreemd .Ik ben een wijsneus hoor en ook een beetje maf af en toe .Waarschijnlijk de reden dat ik een CX heb gekocht haha
La Léo schreef:

De startmotor draaide zowel met de jumpstarter als met de andere auto (met draaiende motor) en startkabels gewoon op flinke toeren rond .Het verdict oldtimer + a-technisch = big problem met mijn CX
La Léo schreef:
Och ik heb liever een oldtimer met dit soort problemen dan een moderne hoor.
Dit valt nog te snappen
Ik blijf erbij; accu vannacht goed opladen(met losgekoppelde polen) en morgen weer proberen.
Lukt dat niet, dan kijken of je vonken en benzine hebt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Is het alleen bij de wasstraat dat ie niet wil aanslaan?
En heeft ie het ook bij vochtig weer? (wat we al een paar weken niet meer hebben gehad)
Zou het ook nog in het hoogspanningsgedeelte kunnen zitten…