Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Edit: Voorhen heette dit topic: Het grote Kunstenvliegwerk gaat zijn enige auto die het wél doet uit elkaar halen topic , maar dat is te lang. Vandaar.
Ja, of het nou slim is weet ik niet. Sinds mijn CX prestige stilstaat (al bijna een jaar) is de Ami namelijk mijn enige auto. En wat voor een. Doet het al-tijd! Kom er maar eens om. Maar de laatste maanden werd het ding wel érg incontinent en gooide hij er per rit ongeveer een halve mok olie uit. Tot de Tour de La Femme Fatale wist ik alleen niet precies waar uit. Gelukkig wisten kenners terzake mij te melden dat dat de vulpijp moest zijn. Ook als je het deksel niet vergeet te sluiten. Daarnaast moeten de kleppen heel dringend worden gesteld en blaast het spruitstuk door een scheur tegenwoordig ook een partijtje mee.
De missie voor Citromobile 2013 was dus: Olievulpijp. Voor een 26 PK AMM Motortje uit 1968. Die dingen bestaan dus niet meer. Althans niet origineel. Er is wel namaak dus heb ik nu, met dank aan het Ami magazijn en niet aan Citromobile, maar dat terzijde, een heel mooie namaak klaarliggen. Maar wat nog mooier is: Op Citromobile lag een spruitstuk! Ik kon mijn ogen niet geloven! Die zijn namelijk notoir kwetsbaar en breken altijd waar de twee uitlaatstukken bij de demper samenkomen. Ik vroeg nog of dit echt wel de juiste was: “Ja hoor! Voor met die heule dikke enkeltraps holbewonercarburateurs.” Da’s dus de mijne. Hoera. Morgen beginnen met de boel uit elkaar halen. Zal ik wat fotootjes plaatsen?
Gefelicteerd met de aanschaf van je nieuwe spruitstuk, wees er zuinig op en monteer ‘m met nieuwe originele pakkingen (ook die haal je in t Ami magazijn).Geef de tapeinden een likje kopervet als je de boel weer gaat vastzetten.
Bewaar je oude spruitstuk ook, wellicht kan deze nog gelast worden.
Wat bertreft de olielekkage, de oliekoelers van dit type motor gaan erg graag stuk, spuit de boel een keer goed schoon en ga dan kijken waar de motor lekt.
En nooit synthetische olie gebruiken want dan krijg je lekkage bij de brilrubbers en de krukaskeerringen.
En foto’s:altijd!
Succes.
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Dank voor de adviezen! Enne , geloof me, ik gooi niks weg. Vraag maar aan mevrouw Kunstenvliegwerk!
Alvast wens ik je veel succes met de werkzaamheden, verwacht wel foto’s dan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Nou, dat liep allemaal voorspoedig. Tot het allerlaatste tapeind afbrak. Da’s niet zo mooi… Ga eens met heel veel geduld twee platte bouten erop draaien (er is 10 mm over) en hopen dat het goed komt. Schrale troost is wel dat het spruitstuk er echt uit moest. De scheur liep helemaal door aan de onderkant en was groter dan ik dacht. Pakkingen van de uitlaatstukken leken ook niet meer lekker. Aan de andere kant is het oude spruitstuk prima in orde. Misschien kan ik dat beter dichtlassen en de nieuwe (die prachtig geschuurd en gespoten is; Kunstenvliegwerk is een pietlut) lekker bewaren.
Groet!
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Een paar weken en deskundige hulp bij het intappen van een nieuwe draad verder is nu de wederopbouw begonnen….
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Dat klinkt als een plusklus!
Maar waar zijn de beloofde foto’s?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Tja, om de een of andere reden accepteert de site geen foto’s van mijn tablet; moet nog uitzoeken hoe dat zit.
Update: Spruitstuk behoeft nog wat aanpassingen dus het is nog niet af… Wel kleppen gesteld, zo te zien de lekkage verholpen en nog zo wat kleine dingetjes. Hopelijk nog een uurtje af twee eraan besteden morgen en dat weten we of het weer rijdt of…
Nu even met de foto’s stoeien.
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Let op, kleppen stellen doe je bij dit type met warme motor!
Dus als de boel weer loopt nog een keer doen, loopt ie daarna nog mooier en stiller.
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
je bent een waar vakman lars Top!
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ziet er goed uit!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Kunstenvliegwerk schreef:een heel mooie namaak klaarliggen.
Welke is dat? En werkt het nu naar behoren? Ik heb al een startmotor vol motorolie aan een verouderde olievulpijp overgehouden. Heb er onlangs een flesje Wyns bijgegooid.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lars, wat is dat nou voor Sjonnie luchtfilter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Jaja, dat komt zo: ik heb ook een Sjonniecarburateur. Dat filter zat er trouwens al op alleen heb ik nu die grote koektrommel vervangen door een elleboogvormig stukje CX. Motortje is ook minimaal versjonniet en dat merk je allemaal best. Vooral in het verbruik!