Bonjour,
Rijdt sinds enkele maanden tevreden rond in mijn multispace 2.0Hdi uit 2002 (190.000 km).
Sinds enige tijd valt me op dat er een gekke ratel onder de kap zit aan de distributiezijde. Het zijn geen klepstoters of kleppen en het lijkt een soort resonantie die achter de beschermkappen van de distributie komt.
Als je flink gas geeft duurt het even voordat de resonantie (knikkers) er ook zijn, zeg maar anderhalve seconde daarna. En als je gas loslaat duurt het dezelfde tijd (+/- anderhalve seconde) voordat je de knikkers weer hoort. iemand een idee? (Altijd leuk geluidjes via een forum uitzoeken….)
Het is een scherp metalig getik.
Heb net een streep over de krukaspoelie gezet naar aanleiding van een oud topic om die te checken maar heb het idee dat het geratel van de bovenkant komt.
By the way, tijdens de oliewissel afgelopen week viel me op dat het motortje best wel wat carterdruk heeft. De dop er los op dan danst die lekker rond, blijft er nog net op het kleppendeksel zitten. Hebben jullie dezelfde druk?
Alvast bedankt!
2002 Multispace 2.0Hdi
Nou gevonden, krukas poelie naar z’n grootje. Verfstreep verplaatst en blankijzer plus vijlsel te zien. Plus je ziet dat die scheef, excentrisch zit emn je kan ‘m met de hand bewegen. Nou ja, nieuwe bestellen en d’r op en weer tuffen met die bak!
Ik zag laatst ook al een rare ijzerstrip en een soort rubber keerring, beiden kapot getrokken in de buurt van de multiriem klemzitten. Dacht dat dat vanaf de weg opgezogen was (reed een weekje rond zonder motor beschermingsplaat ivm oliewissel). Waarschijnlijk is dit het binnenste van de overleden poelie.
2002 Multispace 2.0Hdi
Hallo,
Gisteren is bij mij hetzelfde gebeurd.
Had ook een rammelend geluid en een stuk staal, zo dun als een bladveer, ongeveer 15cm lang.
Ik zag vandaag dat mijn krukas poelie ingesleten was, beide delen bewegen.
Moet ik nog ergens anders naar kijken, of alleen een nieuwe poelie en Multiriem?
Distributie riem is al vervangen een tijdje terug.
En hoe krijg ik het makkelijkst de automatische spanrol vast gezet, het is me gelukt, maar denken niet dat het zo moet.
Alvast bedankt,
Gr rene
Hoi Rene,
Ik heb alleen de poelie vervangen en de multiriem laten zitten, zag er nog goed uit.
Op de automatische spanrol zitten twee merktekens, eerst een imbus losdraaien en dan met een steeksleutel de spanrol zo ver naar achteren duwen dat de merktekens tegenover elkaar staan en de imbus weer vastzetten. Let wel, dit werkt alleen als je een nieuwe riem hebt. Als je je oude riem terug monteert hoef je de de spanrol niet meer af te stellen. (Anders als die dan zou aangeven wanneer je riem versleten is je veel verder over de ‘toegelaten’ slijtagegrens heen zitten).
Succes
2002 Multispace 2.0Hdi
Die automatische spanrol heeft toch geen imbus, die moet je induwen en dan met een m3 boutje of stangetje vastzetten.
Maar die krijg ik amper terug geduwd.
En die spanrol die daaronder zit is die met de imbus wat jij zegt.
Of ben ik 2 dingen door elkaar aan het halen?
Heb trouwens wel airco, Had al ergens gelezen dat een zonder airco niet die automatische erop heeft zitten.
Poe, daar zeg je me wat. Ja wie weet heb ik die spanrol wel klem gezet met een imbus in dat gaatje. Ik weet het niet zo goed meer. (Ook al weer een dik half jaar geleden he?! ).
In mijn herinnering was het niet al te lastig. Je kon geloof ik ergens een steeksleutel op de spanrol zetten en ‘m dan zo naar achteren duwen. ‘t Was wel allemaal erg krapjes weet ik nog.
2002 Multispace 2.0Hdi