Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
hallo,
ik twijfel al ik mijn radiator van mijn traction zou spoelen met een hedendaags product.
de reden waarom ik het zou willen doen is dat mijn motor temp. snel oploopt tot 80 a 85 graden.
en nu twijfel ik als de radiator wel helemaal vrij is of vol rotzooi zit.
andere traction die ik ken krijgen immers maar een temp van 65 a 70 graden.
zijn er manieren of je radiator zelf te testen?
als hij echt dicht zit denk ik eraan om er een nieuw net in te laten zetten bij een firma…
mvg Tom
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit er een thermostaat in de bovenste slang?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
nee er zit geen thermostaat in heb nu zelfs de bovenste slang vervangen door een nieuwe waar ik de temp voeler heb ingeplaatst.
in de winter maanden bij echt koud weer dan blijft de motor 60 graden en dan rijd hij ook fantastisch.
maar bij andere traction gaat in de winter maanden de temperatuur meter niet eens omhoog als ze de gril niet bedekken..
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
80 a 85 is eigenlijk beter voor de motor. Maar zonder thermostaat is dit aan de hoge kant. Ik zou de radiateur wegbrengen naar een radiateurenbedrijf. Daar wordt hij echt goed gereinigd en gecontroleerd voor een paar tientjes. En als alles weer naar behoren werkt een slangthermostaat er in.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Of een rolhoes ervoor die je van binnen uitban bedienen. Werkt zeker zo goed als een thermostaat. 60 graden is overigens veel te koud voor een motor. Minimaal 80 graden als bedrijfstemperatuur.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar daar kwam de traction van origine nooit aan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Waarom niet? In Frankrijk waren de zomers vroeger ook warm en in de winter werd er vaak een knoophoes op de grille geplaatst.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
ben gister weer even gaan rondrijden en wagen gaat weer goed. heb de temperatuur van het water nog eens na gekeken met 2 temperatuur voelers die ik rechstreeks in het water van de radiator stak en heb nu gezien dat de meter in mijn wagen altijd 5 tot 10 graden meer aangeeft….
dus mijn trax is ook netjes rond de 60 a 65 graden
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Mooi, maar 65 graden is te koud! Nogmaals de bedrijfstemperatuur ligt boven de 80 graden. Door het gebruik van koelvloeistof ligt het kookpunt ook hoger dan water dus hoef je ook niet gauw bang te zijn voor kookproblemen. Vroeger zat er gewoon water in.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
VooDoobelg schreef:hallo,
ik twijfel al ik mijn radiator van mijn traction zou spoelen met een hedendaags product.
zijn er manieren of je radiator zelf te testen?
als hij echt dicht zit denk ik eraan om er een nieuw net in te laten zetten bij een firma…
mvg Tom
Zolang er geen water/koelvloeistof uit je radiator loopt is hij dicht .
En een hedendaags product in de radiator gieten kan geen kwaad.
Je zegt wel dat je denkt dat hij wat toegekalkt is. Misschien eerst een “spoelmiddel” ingieten, een flinke toer rijden en als je thuiskomt direct uithalen. Zou je verbazen wat er allemaal uitkomt.
En dan een hedendaags koelmiddel indoen of gewoon water (regenwater is het beste).
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
5L busje bij Halfords is iets van 10€ kun je zelf niet voor beginnen mengen met al dan niet goed of teveel water. (groene koelvloeistof, universeel en goed voor Citroën)
Als je helemaal Citroën wilt zijn moet je blauwe vloeistof kopen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017