1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Pieter’s vierde BX (19 GTI Automatic)
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 12 mei 2013 11:33 PM

Na lang wikken en wegen toch maar de knoop doorgehakt: ik heb de rode 19 GTI Automatic van Chrome overgenomen. In de kofferbak en op de achterbank een hoop onderdelen erbij gekregen! Alsof mijn berging nog niet vol genoeg was Very Happy. Nah, het komt goed van pas om voor deze BX de puntjes op de i te zetten; misschien zelfs Trix en Zusje een handje te helpen.

GTI dus. Automaat, dus niet zo’n rapperd als je bij de naam “GTI” mag verwachten. Maar sloom is ze ook niet. Geweldige kickdown als je het gaspedaal effe diep intrapt. Ze veert prima, maar voordat ze opgestegen is, duurt het wel even. Aangezien de bollen nog oké zijn (kort geleden bijgevuld achter en voor vervangen) zou dat het niet moeten zijn, maar de veerpoten. Het zij zo; we gaan het beleven. Ze komt in ieder geval nog wel uit de veren.

De eerste dag heb ik de rechter achterlicht, de koplamp en het knipperlicht vervangen. Door een schuivertje in de winter was daar het een en ander gesneuveld. ‘t Was maar goed dat ik een koplamp op voorraad had, want het glas viel me al in de handen! Laat ik echter geen knipperlicht hebben, behalve die van Bram. Dat lichtje is echter zwartgemaakt en dat zal dus nimmer door de APK komen en de jongens van de RDW worden er ook niet blij van…
De bumpers en het rechter voorscherm zijn ook beschadigd, maar dat komt (na) maandag. Dan heb ik beschikking over nóg een rode BX en die gaat als donor dienen.
Ik heb ook alvast een andere hoedenplank gemonteerd (want er zaten geen zonneschermpjes is of koordjes eraan). Verder zit er nu een ZX-sportstuurtje in, maar dat wordt uiteindelijk het gti-stuur dat nu nog in Zusje zit.
Tevens had ik nog een plip en ontvanger liggen. De centrale portiervergrendeling doet het nu weer op afstand, zij het op dezelfde afstand als je de sleutel gebruikt in het portier…

Ze heeft nu 202.500 km op de teller staan. Het interieur is wat viezig, maar ook dat gaan we aanpakken. De lak is erg vaal. Tja…rood.

Problemen zijn er, naast het uiterlijk en het uit de veren komen, nog meer: verlichting voor doet moeilijk (nieuwe H4 erin en nog haperen; dimlicht doet het links helemaal niet), (ernstige) piepschuurrammel-geluidjes rechtsvoor in het dash, gat in de kofferbakbodem, vermoedelijk slecht uitgelijnd (want hobbelt nogal bij 130 kmpu), mistlichten voor doen het niet, olievulslang is kaduuk, de radio zit nog los (want ik heb de slede er nog niet in), aanjager doet het niet, ruitenwisser voor zit los, ruitenwisser achter doet het niet en het rechterraam valt naar benee of zulks. Naja, genoeg te doen dus.
Oh, en een hele lelijke barst in het zicht van de bestuurder. Volgens Chrome komt hij ermee door de APK, maar hoe dan ook komt er een nieuwe voorruit in…

Ietwat een deceptie: 130 kmpu = 4000 rpm. Herrie dus. Cruisen is prima, maar snelweg is wel…lawaai.

Oh en had ik al gezegd dat ze de állermooiste velgen ter wereld heeft?

Afbeelding Bijlagen
CIMG3010.jpgCIMG3065.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 12 mei 2013 11:33 PM
  [ # 1 ]

Bumpers en raam.

Afbeelding Bijlagen
CIMG3015.jpgCIMG3017.jpgCIMG3071.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 13 mei 2013 12:08 AM
  [ # 2 ]

Goh wat een strakke bak! heel mooi ondanks de kleine schoonheids foutjes.

pieter mijn 1.6 maakt ook 4000 toeren bij 130. nou zou je denken dat een gti toch het toerental lager zou hebben liggen. of vergis ik mij daarin?

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 13 mei 2013 12:18 AM
  [ # 3 ]

Heeft te maken met de versnellingsbak. Aangezien het een automaat betreft heeft ‘ie 4 trappen. Vergelijkbaar met 4 versnellingen.
Overigens doet mijn 1.9 handbak ook 4000 toeren bij 130. Korte versnellingsbak i.p.v. een lange.


En uiteraard, Pieter, gefeliciteerd met weer een BX! Smile

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 mei 2013 12:23 AM
  [ # 4 ]

Tsja, er zijn al meer posts over geweest.
Met de BE3 bakken (zo’n beetje na ‘88) heb ik niet kunnen achterhalen wat de overbrengingsverhoudingen zijn.
Ik heb het idee dat ze allemaal zo’n beetje hetzelfde zijn, ondanks de verschillende nummers.
En ook de nummers heb ik niet terug kunnen vinden op de versnellingsbak.
Dit heb ik wel kunnen vinden in de wph..:
Wie weet er meer van?

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 13 mei 2013 12:54 AM
  [ # 5 ]

Nou Pieter, erg leuk hoor!
Een GTi automaat is toch wel lekker!
Maar vooral die velgen zijn echt pure p☆rno, de zogenaamde slagroom op een stuk karton Laughing

Ik weet niet hoeveel toeren mn 1.9 TRS draait bij 130, maar bij 120 zit tie op 2000 meen ik!
Kan er nu ff moeilijk naar kijken, want bij mij ligt de hele distibutie open Wink

Veel plezier met je bruutste schone Very Happy

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 13 mei 2013 01:03 AM
  [ # 6 ]

zal er wel binnekort een slip gevaar bord komen met al die lhm lekkers in de straat Laughing ah maar pieter houd de bixjes volgens mij goed op de weg.

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 13 mei 2013 08:59 AM
  [ # 7 ]

Ja er is wel degelijk verschil. Het staat in alle brochures. Zoals hier in de 2e kolom. Alleen de eenheid vind ik altijd een beetje raar. Het gaat in km/h per 1000 toeren.

Dus vierde versnelling 4000 toeren is bij jou 4 x 32,44km/h = 129,76 km/h als het goed is…

brochure

Die van de 19 TRS automatic (Het toeval wil dat ik die auto heb Wink  ) is tot nu toe de langste bak die ik heb gevonden. Met maar liefst 40.27km/h per 1000 toeren. Dan zou 4000 toeren 161,08 km/h betekenen. Maar dit haalt deze auto dan ook maar net, gezien 168 km/h z’n topsnelheid is.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 mei 2013 12:14 PM
  [ # 8 ]
Citrofreak Bram schreef:

Ik weet niet hoeveel toeren mn 1.9 TRS draait bij 130, maar bij 120 zit tie op 2000 meen ik!
Kan er nu ff moeilijk naar kijken, want bij mij ligt de hele distibutie open Wink

Er staat een foto op je Facebook waar je je BX net uit de stalling gehaald hebt, en daar rij je 100 km/h, 2500 TPM. Scheelt behoorlijk in vergelijking met de GTi automaat!

Gefeliciteerd Pieter met je aankoop.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 13 mei 2013 02:15 PM
  [ # 9 ]

Klopt idd Timo, leuk dat je daar nog erg in hebt Wink
Dus als ik 120km/h rijdt, draait ie 3000 toeren.

Foutje bedankt Laughing

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 13 mei 2013 05:03 PM
  [ # 10 ]

Nogmaals gefeliciteerd Pieter!
Veel plezier ermee!
Die kentekens ook altijd, je GTI automaat heeft maar een lettertje verschil met mijn 16V cheese

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 13 mei 2013 05:05 PM
  [ # 11 ]
Punaxio schreef:

Heeft te maken met de versnellingsbak. Aangezien het een automaat betreft heeft ‘ie 4 trappen. Vergelijkbaar met 4 versnellingen.
Overigens doet mijn 1.9 handbak ook 4000 toeren bij 130. Korte versnellingsbak i.p.v. een lange.


En uiteraard, Pieter, gefeliciteerd met weer een BX! Smile

Hier hetzelfde, toeren maken willen ze wel…
Gewoon de radio wat harder zetten Wink

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 14 juni 2013 07:28 PM
  [ # 12 ]

Voor het allereerst heeft een BX me laten staan. Niet op de meest verschrikkelijke plek overigens (zie foto).

Woensdag heb ik ‘s ochtends een bureau opgehaald bij een collega van me. Alles ging prima. Daarna effe getankt, want in de middag wilde ik bij CitroMarty langs voor wat onderdeeltjes (en de GTI showen). Jammer genoeg kwam het daar niet van: de GTI liet me staan nabij Staphorst. Ik had de auto geparkeerd bij het tankstation om een plas te plegen en even wat drinken te halen. Daarna startte ze niet meer. De radio deed het verder wel gewoon, maar verder: geen sjoege. Uiteindelijk ben ik opgehaald door een vriend van me en de auto is gisteren naar huis gehaald.

Driemaal raden wat er gebeurde toen ik thuis de sleutel overhaalde: hij startte prima. Grrrmbl. Rondje gereden en net buiten Zwolle hield hij er opeens mee op. Langs de kant gezet, motorkap open maar weer niks kunnen zien. Radio, licht, e.d. deed het wederom gewoon. Nog een paar keer geprobeerd en jawel: hij startte alweer gewoon, alsof er niks aan de hand was. Toen maar besloten terug te rijden naar huis. Onderweg nog een keer of wat dat de auto er gewoon mee op hield, terwijl de rest gewoon werkt.

Ik bedacht me daarna dat de auto NOOIT in A gestart kan worden, dus “starten on the fly” kan sowieso niet met een automaat. Misschien dat daar een probleem in zit? Ik herinnerde me ook iets over het contactslot dat pendelt tussen “starten” en “contact”. Dus een beetje met het contactslot zitten pielen. Vermoedelijk is dat het probleem. Ik vond dat het contactslot al wat minder “strak” was dan die van mijn andere BXen. Nu maar even het contactslot en deursloten uit de sloper halen zodat deze BX weer deugdelijke sloten krijgt…

Afbeelding Bijlagen
DSC_0309.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 15 juni 2013 01:47 AM
  [ # 13 ]

Draait de motor wel rond? Want dan is dit een probleem dat zeker niet aan je contactslot ligt!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 15 juni 2013 02:19 AM
  [ # 14 ]

:‘D in de a starten jep mij 1 keer gebeurt maar na 3 minuten kwam ik er achter dat dat niet ging in de p en de n lukt wel. kan idereen gebeuren. gebeurt je nu nooit meer Wink

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 juni 2013 12:27 PM
  [ # 15 ]
Punaxio schreef:

Draait de motor wel rond? Want dan is dit een probleem dat zeker niet aan je contactslot ligt!

Nee, hij deed toen dus helemaal niks. Lichten gingen wel aan, radio ook: er zat in ieder geval nog puf in de accu. Startmotor schakelde niet in, zelfs de benzinepomp was stil bij contact. Net alsof het contactslot “los” hing van de rest van de auto, zeg maar. Daarom ben ik er behoorlijk zeker van dat het het contactslot is.

banaanepit schreef:

:‘D in de a starten jep mij 1 keer gebeurt maar na 3 minuten kwam ik er achter dat dat niet ging in de p en de n lukt wel. kan idereen gebeuren. gebeurt je nu nooit meer Wink

Citroën zegt dat je niet kan starten in iets anders dan P of N. Veiligheidsvoorziening noemen ze het. Eerst lette ik er niet op, maar goed uiteindelijk is dat het probleem niet…

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook