1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
CX 25D Brandstoftank verwijderen & schoonmaken?
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 18 mei 2013 06:23 PM

Vaag probleem waar ik niet uitkom

Afgelopen dinsdag is het (gigantisch) verstopte dieselfilter vervangen van mn tandwielen 25D

Sindsdien start de auto weer gelijk en loopt hij rustiger stationair
Daarvoor was het soms na 5 sec afslaan een ff pompen op het filter voordat ie weer aansloeg

Alleen nu lijkt het wel alsof de auto vermogen kwijt is en niet boven bepaalde toeren komt

Bij wat meer gas geven bonkt en stottert de auto en je moet ook vlotter doorschakelen om op snelheid te komen, zodra je op snelheid bent is er niets meer aan de hand

Op de snelweg kwam ik vandaag niet eens boven de 95 km/u terwijl ik vorige week nog met 160 km/u over de duitse autobahn zweefde

Het filter is vervangen voor exact hetzelfde type en goed ontlucht ook op de dieselpomp en hij trekt ook nergens valse lucht

iemand…..  huh

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 mei 2013 07:53 PM
  [ # 1 ]

Hoe weet je dat je oude filter giga verstopt was?
Of heb je bacterien in je tank?

Problemen met lucht komen het meeste voor, maar zoveel vermogens verlies?

Zou het kunnen dat er na het vervangen van het filter toch vuil doorgelaten is?
Loopt hij wel op 4 cylinders?

Heb je het filterhuis ook losgehad?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 18 mei 2013 09:42 PM
  [ # 2 ]

Het filter zat helemaal vol smurrie en drek, bacteriën geen idee hoe zou ik dat kunnen zien?

Ik heb vorige week nog 1000km door duitsland gereden en toen was er niets aan de hand, het is echt pas sinds het nieuwe filter er op zit

Luchtbellen zijn er zeker niet want ik heb er een stuk doorzichtig slang tussen gehad en niets te zien.

Het blok loopt echt als een zonnetje ondanks dat het een tandwielen distributie diesel is met +220.000 op de teller

Ik heb het hele filterhuis uit elkaar gehad, schoongemaakt en alle rubber pakkingen vervangen die er bij het nieuwe filter zaten

Meer heb ik niet gedaan, het is echt pas sinds dinsdag….....

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 mei 2013 10:15 PM
  [ # 3 ]

Bacterien vormen een zwart/groene slijmerige drab, zo te lezen dus wat jij in je filter vond.

Dan heb je een serieus probleem grrr

Je nieuwe filter kan na een paar honderd km al weer verstopt zitten.
Ook kan de aanzuig van je tank verstopt zitten.
Echt bizar snel kan dat gaan.

Er is maar 1 oplossing: tank eruit, helemaal leeg maken en uitspoelen met water.
Tank drogen, leidingen doorspoelen en blazen.
Nieuwe diesel met knock down liquid (even google en je vind het wel, te koop bij scheepvaart cooperaties).
doe maar rustig 3 x de voorgeschreven hoeveelheid.
En de tankbeurten erna steeds weer 1x de voorgeschreven hoeveelheid.

En dan hopen dat je pomp nog heel is.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 18 mei 2013 10:53 PM
  [ # 4 ]

Het is niet zwart groen, meer iets van doorzichtig gelatine achtig ronde bolletjes en ook rode dus er zal vast wel eens rode diesel in gezeten hebben Laughing

Dan nog is het vreemd dat ie perfect liep met een vol dieselfilter en nu met een nieuwe lijkt alsof ie te weinig krijgt

Ik zal morgen de boel nog maar eens uit elkaar draaien

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 19 mei 2013 05:08 PM
  [ # 5 ]

Hele filterhuis weer uit elkaar gehad maar alles zit goed.

Doorzichtig slangetje er tussen en geen luchtbellen en alles goed ontlucht.

Het lijkt wel of de auto in toeren begrensd is en de uitlaatgas stinkt ook

Kan de pomp ook teveel diesel ineens doorlaten?

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 19 mei 2013 05:51 PM
  [ # 6 ]

Zijn die bolletjes Misschien waterdruppels?

Die pomp kan wel teveel doen, maar niet zomaar ineens lijkt me.
Ik zou eerst eens proberen de aanvoerleiding door te blazen terug de tank in.
Dan kun je uitsluiten dat daar iets verstopt zit.

Anders kun je nog proberen de pomp te smeren, ik gebruik zon zwart flesje met een gele dop ( naam weet ik zo niet, maar vast wel iemand die dat weet).

Als dat ook niet helpt weet ik het ook zo niet.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 19 mei 2013 07:07 PM
  [ # 7 ]

Zijn gewoon waterdruppels ja alleen waren die eerst smerig/slijmerig dus ik denk dat het filter er veel te lang opgezeten heeft

Zitten nu ook wel minimale druppeltjes onderin het glas maar die gaan gewoon samen tot 1 druppel

Kan ik gewoon de leiding van de tank naar het filter bij het filter loshalen en de compressor er op zetten?

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 mei 2013 07:13 PM
  [ # 8 ]

Slijmerig betekent bacterien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 mei 2013 07:36 PM
  [ # 9 ]

Wat tank je?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 19 mei 2013 09:17 PM
  [ # 10 ]

Normale diesel bij de total

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 20 mei 2013 07:55 PM
  [ # 11 ]

Alle leidingen door gespoten met de compressor en overal een cm brandstofslang weg gehaald en nieuw vastgezet, valse lucht is echt 100% uit te sluiten.

Verder nog een keer de brandstofpomp ontlucht door er bijna een halve liter diesel doorheen te pompen maar daar ook geen luchtbellen.

Ik merk wel dat er onder het rijden soms een grijze en soms een blauwe walm achter de auto wegkomt nadat hij weer “bonkt”

Zou er toch iets van vuil in een verstuiver terecht zijn gekomen en wat zijn daar de effecten van?

Woensdag gaat de auto toch naar de garage voor apk maar zelf oplossen is natuurlijk veel leuker Smile

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 20 mei 2013 09:15 PM
  [ # 12 ]

Verstuivernozzles kunnen wel eens blijven hangen met dit soort syptomen, maar het kan evengoed in de pomp zitten.
Ik zou een flesje forte proberen.
Een kwart flesje in het filter gieten, en de rest in de tank.

Met een beetje geluk is het dan klaar.
Anders een andere pomp proberen, en controleren of hij nog op tijd staat.

En dan sowieso de verstuivers even testen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 21 mei 2013 07:56 PM
  [ # 13 ]

forte was nergens in de buurt te vinden dus wynns er in gedaan, was precies hetzelfde volgens de verkoper

Daarna liep de auto ff goed, sloeg een keer af en daarna 3 km gereden en de auto stil gezet volgens de gebruiksaanwijzing

Vanavond liep de auto wel wat soepeler maar nog steeds lijkt het of het bovenste toeren gebied compleet verdwenen is

Morgen mag de garage het uitzoeken Laughing

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 21 mei 2013 10:21 PM
  [ # 14 ]

Wynns heb ik geen ervaring mee, maar als ik het goed begrijp heeft het dus wel wat gedaan.

Ik ben benieuwd wat je garage gaat vinden, laat het even weten.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 21 mei 2013 10:27 PM
  [ # 15 ]
Prowl schreef:

forte was nergens in de buurt te vinden dus wynns er in gedaan, was precies hetzelfde volgens de verkoper


Laughing

Zou ik ook zeggen als ik geen Forté in het schap had staan!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook