Een A-type met een centrifugaal koppeling , kan daar ook een normale koppeling ingezet worden?
Weet iemand of daar veel aan versleuteld moet worden?
Zijn er voor de centrifugaal koppeling onderdelen te krijgen of is dat moeilijk.
niets moet, alles moet kunnen
Is zo gebeurd, ander vliegwiel monteren en centrifugaaltrommel verwijderen van prise as.
Centrifugaal onderdelen zijn lastig. (maar gaan ook niet zo snel stuk)
Maar de schoentjes van de koppeling zullen ongeveer net zo snel slijten als de normale koppelingsplaat toch. Die zullen toch een keer vervangen moeten worden.
Nu vraag ik me af, zo naar die techniek kijkend (geheel nieuw voor mij), is de normale koppelingsplaat er niet geheel uit te verwijderen. Bespaart een hoop gewicht.
Kun je technisch gezien de normale plaat en drukgroep verwijderen.
niets moet, alles moet kunnen
wegrijden kan je doen met de centr koppeling, maar ook met de gewone. schakelen kan alleen met de gewone.
Mij eerste 2cv was een 18 pk met centrif koppeling.
Toen ik het vliegwiel vervangen had voor dat van een 2cv4 bleek de paspen krukas net iets te dun, waardoor de vliegwiel bouten steeds braken. Was in 1972 en ben de details een beetje kwijt.
De voering blokjes moeten toch wel te vervangen zijn door stukjes losse remvoering?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Leuk, ook voor mij is dit een tijd geleden, ik had een 12 PK de ZG-52-10 met centrifugaal.
Volgens mij gaat het niet..!!
Er zit in de versnellingsbak een langere prise as en die leunt in een lager
achter in de krukas van de motor. Ofwel de prise as is anders.
Dat lager achter in de krukas heeft een gewone koppeling niet. Dus andere bak.
Het pakket centrifugaal is dikker, groter en daardoor zitten er extra afstand
bussen tussen motor en bak.
Ik zou het niet veranderen, ik heb er altijd prima mee gereden.
Een prima systeem, dat helemaal niet extra slijt.
Het is dus niet zo simpel dan je denkt.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Alleen voor de modellen van voor +- 1968 geldt dat ze een korte of lange prise as hebben afhankelijk van het type koppeling.
De bakken van na +- 1968 hebben allemaal dezelfde lengte. Dus dan is het echt alleen een kwestie van het vliegwiel wisselen.
En nieuwe segmenten voor de centrifugaal koppeling heb ik helaas al jaren niet meer gezien
Mijn gedachte om dit te vragen is de volgende.
Ik heb begrepen dat de dubbele koppeling (droge plaat + centrifugaal) nogal zwaar is en het lijkt me dat het verbruik hoger kan zijn. Misschien weten VisaGTI115 of Egbert dit nog misschien uit het verleden. Als je de reguliere koppeling eruit kan halen zou dat voor het ronddraaien misschien best wel wat kunnen schelen. Ik heb hier geen ervaring mee maar er zijn genoeg mensen die dunnere vliegwielen monteren omdat dat lichter zou zijn dus wellicht zou dat met de koppeling ook schelen. Het hele zwikkie moet toch rondgedraaid worden.
Ik lees her en der dat de centrifugaal alleen gebruikt wordt bij optrekken in z’n 1e versnelling maar volgens mij is dat niet helemaal zo. Nogmaals, voordat ik iemand voor z’n hoofd stoot, ik heb geen ervaring met het rijden met de centrifugaal. Als ik nu met mijn Aca (in welke versnelling dan ook) moet stoppen bij een verkeerslicht gebruik ik ook nooit de koppeling. Ik rem en op het moment dat het bewuste tandwiel van de versnelling even snel draait als het ingaande tandwiel vanaf de motor (ze dus allebei even snel draaien) trek/duw ik ‘m simpel in z’n vrij, daar komt geen enkele druk bij aan te pas. Op dezelfde manier kun je ook tijdens het rijden op- en terugschakelen maar dat kost wat meer nauwkeurigheid en dat doe ik dus niet.
Het rottige is dat bij http://www.armisoft.nl/autotechniek/citroen-2cv/2cv-transmissie.html staat dat de krans met segmenten in z’n geheel moet worden vernieuwd als de voering is versleten. Heeft iemand daar ervaring mee want ik kan me best voorstellen dat dat wel kan. Als dat echt niet kan moeten die nog wel te koop zijn.
Kan er wel gewoon een motorwissel plaatsvinden met enkel een reguliere koppeling?
niets moet, alles moet kunnen
Misschien is het wel zo makkelijk om even te melden om wat voor auto het eigenlijk gaat.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik neem aan dat je weet..!! waarom er een ‘vliegwiel’ en inderdaad
met een bepaald gewicht aan een motor zit. Hij moet draaien…
En in het bijzonder bij een twee cilinder boxer. Die wil dat niet…
En na 50 jaar autorijden was mijn 12 pk 2 CV uit 1958 met centrifugaal
de zuinigste auto..!! die ik ooit heb gereden.
En als je voor zuinig rijden gaat moet je kiezen voor een auto met een
ideale stroomlijn, daar komt het vandaan.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Hihi…ja, waarom er een vliegwiel aan hangt snap. De centrifugaal maakt de koppeling extra zwaar. Als je suggereert dat jouw 12pk zo zuinig was door het extra gewicht van je centrifugaal dan zouden we allemaal wel een zwaarder vliegwiel op de A-types monteren. Maar dat doen we niet omdat met dat extra gewicht je niet zuiniger bent.
Dat jouw 12pk zo zuinig was (dat geloof ik direct) komt omdat het een 12pk was, dat staat geheel los van het extra gewicht van de koppeling.
Ik begrijp een beetje dat onderdelen krijgen voor een centrifugaal toch wel een moeilijke zaak wordt.
Weet iemand of en zo ja waar onderdelen van de centrifugaal nog te krijgen zijn?
niets moet, alles moet kunnen
Als het een 12 pkje is zou je het kunnen proberen bij de EEEC. De club voor de oude eenden. Moet je wel lid zijn en naar het magazijn toe gaan want via de mail lukt het nauwelijks tot niet om contact te krijgen.
Heb daar destijds een nieuwe krans gehaald met nieuwe segmenten.
En dat beetje metaal meer gaat echt niet zorgen dat je meteen liters gaat besparen. Dat zal een te verwaarlozen fractie zijn.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Nee, het gaat om 602AM motor van een Ami8
niets moet, alles moet kunnen