Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Laatst had ik weer een serie meldingen op het display, ze komen in vaste volgorde:
Direct na het starten:
1. Storing ESP/ASR, onmiddelijk gevolgd door
2. Storing ABS, na 60 seconden gevolgd door
3. Storing handrem, onmiddelijk gevolgd door
4. Storing handrem.
De hele reeks komt en gaat altijd in dezelfde volgorde.
Aan de diagbox geweest. De enige mogelijk relevante gelogde oorzaak in de BSI was dat de wielvluchtsensor rechtsachter één keer de wieldraaing niet had opgemerkt. Alles gereset.
Dit hele verhaal heb ik een klein jaar geleden ook gehad. Toen ook gereset en dus bijna een jaar niet teruggekomen.
Ik heb een vermoeden waar dit aan ligt. Recentelijk ben ik door een rollende wasstraat geweest, met motor uit, contact aan en automaat in N. De elektronica snapt hier niks van, in de wasstraat kreeg ik advies om de autonmaat in P te zetten omdat de auto rolde zonder dat de motor aan wss. Geen advies om in de wasstraat op te volgen overigens
Ik denk dat hierdoor de computer in de war raakt en denkt dat al die functies (ESP, ASR, ABS, handrem) op het achterwiel niet meer betrouwbaar werken.
Zijn hier regelmatige rollende wasstraat bezoekers of wast iedereen deze mooie auto altijd in de wasbox met de hand, zoals het hoort ?
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zou het kunnen dat jouw auto weleens een schade heeft gehad? Toen ik de mijne wat onzacht parkeerde en de airbags afgingen, zag ik ongeveer hetzelfde rijtje foutmeldingen langskomen. Volgens de garage moest de ABS-computer vervangen worden. Hun verklaring: door de waargenomen schok geven alle systemen aan dat de auto vol in de ankers moet. De ESP- en motormanagementstoring zouden automatisch gereset zijn, maar de ABS-computer zou in dergelijke gevallen altijd de geest geven.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Rens, dat is gelukkig hier niet het geval.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zo’n rollende wasstraat heb ik ook enkele keren gebruikt. In N heeft dat geen problemen opgeleverd.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Net als Rens geen problemen, noch met mijn huidige als met de vorige C6.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Nog nooit iets gemerkt in mijn 2.7 zowel als mijn 3.0 diesel, als je hem in N zet zoals op de instrukties in de wasstraat staat.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Volgende keer eens met draaiende motor in N proberen. Gaf bij mij geen problemen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik had een jaar geleden hetzelfde probleem en telkens weer was er in de diagnose niets te vinden.
Bleek uiteindelijk dat er een kortsluiting was in de schakelaar van het remlicht.
Onderdeel is vervangen en sindsdien nooit meer deze storing gehad.
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Ik heb een dergelijke ervaring in mijn vorige C6 (2.7 HdI) wel gehad.
Bleek de sensor te zijn in/bij het rechterachterwiel.
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
@IndoGuy, remschakelaar was inderdaad eerste verdachte, maar die logde geen meldingen in de computer.
@Black C6, wielsensor rechtsachter is bij mij ook de verdachte, volgens computer log.
Afgelopen donderdag weer de wasstraat in want je wilt op vakantie met een schone auto. Dit keer de motor laten lopen in N.
Vrijdag 800km gereden naar Beaune, geen probleem.
Start ik zaterdagochtend de auto om verder te rijden naar de Provence, piep-piep, weer het hele riedeltje.
Vandaag, zondag, alles weer rustig.
Groetjes uit la Douce France,
Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Nog een tip. Deze tip kregen allen tijdens een technische meeting.
Gebruik in de wasstraat liever niet het programma met bodemreiniging. De enorme kracht van de waterstralen kan ook schade opleveren aan de onderzijde, omdat het door alles heen gaat.
Bion plaisir en France
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Haha, zou weer typisch iets Citroen’s zijn, geen bodemreiniging wenselijk.
Maar ik ben het met je eens, het zou zo maar de oorzaak kunnen zijn.
Hebben we het hier dan over permanente schade, dus onderdelen die vernvangen moeten worden, of gewoon maar weer de boel laten resetten en niet meer bodemwassen ?
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Ik geloof niet dat het typisch Citroën is, maar het is meer de enorme kracht van de bodenreiniging.
Wellicht is resetten voldoende en 1 keer per jaar bodemwassen zou geen probleem mogen zijn.
Gr.
René
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Toch wel, andere auto’s hebben alleen ABS elektronica aan de onderkant. Die is intussen wel “autowasproof”. De hydractieve spullen zijn nog niet zover.
Ik doe die onderkant nooit in een wasstraat. Met een XM al niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Na 7 jaar en 2 C6’en nog nooit een probleem met wassen gehad inclusief onderbodem reinigen.
Ik heb vandaag een topic geopend bij “Citroën C5”, ivm “handremstoring, ESP en ABS”, en nu lees ik net dit topic hier met hetzelfde probleem.
Ja dus,... ik ken het probleem, of beter, ik heb hetzelfde probleem. Ook mijn wagen is een automaat en ik ga inderdaad ook naar de car wash, maar of dat de reden kan zijn?? Zou te gek voor woorden zijn, toch?!
De garage wist mij eerst te vertellen dat het wellicht aan de handrem kabel kon liggen. Dat die waarschijnlijk een beetje te los was geworden. Maar intussen zijn we 3 bezoeken in diezelfde garage verder, en intussen 1 bezoek in een andere Citroën garage verder, die beweert dat het een simpele computerstoring was, maar het probleem is er na 8 dagen terug.
Wanneer het aan de wasstraat kan liggen, zou het ook veroorzaakt kunnen worden door gewoon over nat wegdek te rijden, toch?! Trouwens ben ik sinds het bezoek aan de garage nog niet naar de wasstraat geweest.
De wagen staat altijd in “P” wanneer hij op de band staat in de wasstraat, ik denk niet dat er hier een oorzaak zou kunnen zijn.
Een tijd terug had ik ook al een storingsmelding ivm de achterste parkeer sensoren. Laat ons hopen dat deze binnenkort ook niet beginnen met storingen te geven.
Met al die waarschuwingsgeluiden zullen we zeker niet in slaap vallen tijdens het rijden, dat is een voordeel.
Groeten