Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Al voor de 20e keer wordt er een Wereldmeeting van 2CV-Vrienden gehouden. Na Tsjechië in 2009 en Frankrijk in 2011 valt nu Spanje de eer te beurt om de Eenden te mogen lokken. Heb je zo’n beest en dreigt het in ons klimaat aan vochtigheid te bezwijken, dan kan het in Spanje eens lekker opwarmen. Het kan er ook de veren spreiden en een sprintje trekken.
Op 31 juli begint de 20e Wereldmeeting van 2CV-Vrienden in het Spaanse Alcaniz. Eigenlijk hoort er een behaagzuchtige tilde boven de n van Alcaniz te zweven, maar aan zoiets extravagants wagen we ons maar niet. Dat gaat op de voorpagina geheid fout in onze huidige softwareversie. Tussen twee haakjes: om de invoering van de nieuwe software te versnellen, is iedere donatie welkom, vooral de jouwe.
Alcaniz ligt in de autonome regio Aragon, ruim 200 kilometer westelijk van Barcelona. Waarschijnlijk krijgt de organisatie veel vragen over de zomerhitte in Spanje, want op de homepage worden we gerustgesteld dat de gemiddelde temperatuur er in augustus slechts 30°C is en dat het er ’s nachts afkoelt tot rond 13°C. Wat ze in Spanje misschien nog niet weten, is dat wij dit jaar nog helemaal niets gewend zijn en dat wij “slechts 30°C” waarschijnlijk als een verstikkende hittegolf zullen ervaren. Nu ja, degenen die het vliegtuig nemen en bij het uitstappen op het vliegveld een hitteschok krijgen, zijn natuurlijk niet de echte liefhebbers. De echte liefhebbers gaan met hun eigen A-type naar Spanje en dat gaat voldoende langzaam om geleidelijk aan de hogere temperaturen te wennen. Vanaf het Domplein in Utrecht tot het Plaza de Espana in Alcaniz moet je Eend of ander gevogelte toch 1.800 kilometer spartelen.
Overigens moet je helemaal niet op het centrum van Alcaniz aansturen, maar op het Motorland Circuit in de omgeving. Volgens de organisatoren, die er trots op zijn voor het eerst een 2CV-Wereldmeeting in Spanje te mogen houden, is de keuze van een circuit als locatie een van de vernieuwingen die zij de deelnemers kunnen presenteren. Het programma vermeldt niet alleen het gebruikelijke concours d’élégance, maar ook racerondjes over het circuit en sprints over 100 meter. Vanzelfsprekend zijn er ook animaties voor kleine en volwassen kinderen. De beschouwelijkere 2CV-vrienden kunnen terecht in het tijdelijke museum, waar in Vigo gebouwde Citroëns getoond worden, natuurlijk met een nadruk op A-types. Niet alleen nostalgiekelingen worden op hun wenken bediend, ook zij die in gedachten nu al met de toekomst bezig zijn, vinden iets van hun gading. De Polen die de 21e Wereldmeeting in 2015 organiseren zijn er, de kandidaten voor de 22e editie in 2017 zijn er ook. Mocht het je niet gelukt zijn om in onze eigen contreien met de ICCCR 2016-mensen te spreken, ook zij hebben hun stand in Alcaniz.
Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk dan op 2cvspain2013.com. Ben je overtuigd? Meld dat dan hier!
tekst: RensKorevaar, foto: 2cvspain2013.com
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
We zullen er zijn, ik heb er nu al zin in
Ja leuk, ik heb er nu al zin in.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Ja leuk!
Lekker wat kilometers binnendoor maken….
Wij komen met 5 eenden.
Wij gaan ook die kant op, alleen niet helemaal op eendenkracht alleen.
Van een bevriende garage een auto-ambulance toegezegd gekregen, die we achter de C5 haken (dus we rijden uiteraard wel met een Citroen die kant op)
Wij rijden vanuit Alkmaar naar de Franse Pyreneen,waar we een paar weken een mobil-home hebben gehuurd.
Vandaar uit zo’n 450 kilometer pruttelen naar Alcaniz, samen met mijn zwager. Overnachten doen we niet op locatie,dat kan niet goed gaan….. (veel te gezellig….) Onze echtgenotes vinden het echt een “mannending"en die blijven lekker op de camping achter.
Op Citromobile bleek nog een hoop onduidelijk, er zouden ook allerlei dingen aangepast worden.
Entreeprijzen waren ook nog niet echt duidelijk,ik kreeg echt het idee dat ze organisatorisch de zaken niet goed in orde hebben.
Ik heb er een hard hoofd in of ze Salbris kunnen evenaren,of zelfs maar in de buurt komen,we gaan het zien…
Maar er hebben er zin in.
We zijn te herkennen aan onze Charleston grijs/grijs,prachtig koffertje achterop,ANWB en WW Plaatje op de bumper gemonteerd.
Kenteken RS-90-HV
Misschien tot ziens in Alcaniz.Groetjes
Peter
Zijn er in dit gezellige forum nog veel mensen,die al dan niet op eigen eendenkracht, naar Spanje afreizen om deze happening mee te maken?
Zal dit treffen Salbris overtreffen? Ikzelf heb daar enige twijfels over…..
Ik ben benieuwd naar reacties, het is nog maar een paar weken te gaan.
Peter
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Zaten we er maar al. Het is daar nu 25 graden…..........
Kan tot 35-40 graden oplopen als we er zijn….. s’nachts koelt het goed af ...da’s wel lekker.
en in de pyreneen ligt er nog sneeuw op sommige punten, hoe bizar kan het zijn.
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Afgelopen Citromobile ook een toegangskaartje gekocht.
Wij hebben er al erg veel zin in.
Na een tip van de organisatie willen wij vanaf Pau de Pyreneeën gaan oversteken. In eerste instantie zaten we aan een route via Andorra te denken, maar volgens de organisatie is de route via Pau veel mooier.
Voor de terugweg zitten we te denken aan de kustroute tussen Figueres en Perpignan.
Op vrijdagavond nog wel een presentación houden voor de ICCCR 2016!
Geen stand waarschijnlijk.
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Als je enkele van de beroemdste Pyreneeënpassen wilt zien, is het volgende aan te raden: Pau, D938 zuidwaarts, Nay, Asson, D126 langs Arbéost naar de Col du Soulor (Wim van Est!), Col d’Aubisque, Laruns en vervolgens over de Col du Pourtalet Spanje in.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Zit de route nu op de Michelinkaart te volgen, en zit nu al te genieten
Merci!
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Soulor en Aubisque zijn werkelijk onvergetelijk: echt een omweg waard!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het wordt dus druk in de bergen…...prachtige route meerdere malen gereden (zonder eend overigens)
Ik ben ontzettend benieuwd hoe alles geregeld is in Alcaniz.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
van de voorpagina
Alcaniz I, de proloog
Sinds de 2CV meeting in Italië in 2003 ben ik een trouwe bezoeker van de 2CV wereldmeetings. En wel met een even uiteenlopend wagenpark als de mate van organisatie van de meeting zelf. De meetings van 2009 (Tsjechië) en 2011 (Frankrijk) echter, heb ik bezocht met dezelfde Ami6, en er is geen enkele reden om niet ook volgende week met de Ami naar Spanje te gaan. Toch…?
Hoe ik tijdens Citromobile de laatste onderdelen voor mijn prachtige Ami bijeenscharrelde heb ik op het forum gepost, evenals wat daar mis ging. De opbouw ging uiteindelijk langzaam maar voorspoedig en meer dan een maand geleden ben ik met het wagentje probleemloos voor de pré-keuring naar het midden des lands gereden, naar een gerenommeerde 2CV specialist wiens naam refereert aan het rijke Franse architectonische erfgoed. En hij reed als een zonnetje (voor de opmerkzame lezer: ik schrijf hier inderdaad “reed”). Hoewel ik de hele dag had uitgetrokken voor de laatste klusjes was de boel al om 11 uur ’s morgens klaar. Mooi!
Tijd over voor wat preventief onderhoud. De deurstijlen en dorpels - in het dagelijks leven listig afgedekt met aluminium platen; het betreft immers de ‘club’ uitvoering - bleken niet meer helemaal goed. Anderen zouden misschien zelfs zeggen: Bleken helemaal niet goed meer. Dus ach wat, we hebben tijd zat, waarom niet de komende weken dat alvast in orde maken. Voor de APK van 2015 wel te verstaan. Ik kreeg een leen eend (de zogenaamde “Leend”) mee om die weken te overbruggen want mijn CX was nog steeds niet klaar en een mens moet toch Citroën rijden, nietwaar?
Uiteraard bleek de lasklus tijdrovender dan vooraf ingeschat en tegelijk meende de hoofdremcylinder te moeten gaan lekken. Maar dat is allemaal oplosbaar. Sterker nog, als er geen problemen zijn sta je voor niks in een garage. Wat is daar nou aan? Eergisteren, precies op tijd, was alles in orde en prijkte er een nieuwe, verse, en maar liefst tot 24 juli 2015 houdbare APK op de Ami. Op dus naar de Betuwe, om de Leend in te ruilen vor mijn eigen Ami. En Route! Viva Espana!
Jazeker, en Route, maar niet voor lang. Al bij Den Bosch makt het motortje vervaarlijk kabaal maar des te minder vermogen. En bonken! En schokken! Eenmaal langs de kant bleek mijn vliegwiel in polonaise door het hele motorcompartiment te walsen in plaats van netjes zijn rondjes te draaien. Een uurtje later – de hulptroepen in de vorm van mecanicien Boudewijn waren gearriveerd – kon de voorlopige conclusie worden getrokken: Die gaat niet naar Spanje. Zowel Kunstenvliegwerk, door schade en schande een geoefend lekenoog, als de echte specialist konden slechts meewarig doch eenduidig dezelfde conclusie trekken: Krukaslager helemaal kapot.
Een normaal mens zou er moedeloos van kunnen worden, en ik zou ook een normaal mens zijn als daar niet nog steeds de Leend was. Hoera! De Leend gaat naar Spanje. Een grote beurt verder toog ik dus op pad terug naar het zuiden en, jawel, bij Den Bosch leek het weer hommeles. Deze keer alleen een losgeschoten bougiekabel dus dat viel mee. Vandaag dus inpakken en de laatste dingen nalopen. En dan nog even starten, voor het gevoel. Huh? Starten? Niks starten! Hij doet het niet. Ongelofelijk. 12 uur voor beoogd vertrek verdomt de eend het! Na enig soebatten bleek de accu gewoon gesneuveld te zijn vanwege de hitte. Maar waarom doet hij dat niet thuis? Waarom op de parkeerplaats van de winkel 2 kilometer verderop? Zonder gereedschap? Bij 30 graden? Afijn, een half stripverhaal verder met buren en duwen en accu wisselen was de boel weer in orde en kon er worden gepakt. Ik denk dat het een vlekkeloze rit wordt naar Spanje. U ook?
tekst en foto: Kunstenvliegwerk
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Als ik die foto zo bekijk, denk ik dat “vlekkeloos” niet zal lukken . Ik wens je een vreselijk saaie, incidentloze rit, Lars!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Jij hebt je dosis pech al gehad volgens mij. Moet gaan lukken.
Goede reis!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900