1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
97-er V6 12V Automaat met diravi stuurt plotsteling moeilijk naar rechts
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 25 mei 2013 07:42 PM

Gisteren voelde ik het voor het eerst, in een scherpe bocht naar rechts draaide het stuur het laatste stukje zwaarder. Vandaag viel mij op dat in bochten naar rechts het stuur zwaarder draait. Vandaag bij het wegrijden uit een parkeervak draaide het stuur echt zwaar naar rechts, toen ik meer gas gaf ging het beter.
In de bochten geef je meestal geen gas, dus draait de hydraulische pomp ook langzamer, kan het daar aan liggen?
Auto veert verder wel goed.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 25 mei 2013 09:59 PM
  [ # 1 ]

Nou zou ik toch zeggen dat er in een Citroen voorraadbollen zitten om drukverschillen door het al dan niet snel draaien van de pomp op te vangen. Bollentest? Treedt het probleem niet op als je naar links stuurt?

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 25 mei 2013 10:55 PM
  [ # 2 ]

Oh, dat verhaal van die voorraadbollen ken ik niet.  Probleem treedt gek genoeg niet op als ik naar links stuur. Het valt mij niet op in ieder geval

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 mei 2013 10:10 AM
  [ # 3 ]

Dan vrees ik voor slijtage aan het element dat het koppel van de stuuras meet. Dat is het Z vormige ding in het midden van het plaatje, met een verwijzing naar Slide Valve (niet die van de snelheidsregelaar bovenaan).

Ik heb het ooit bij een CX gehad, vier bolletjes die in holletjes draaien, twee aan twee paarsgewijs op een asje. Uiteindelijk slijten die holletjes en bolletjes, waardoor het stuurkoppel niet meer volledig wordt overgebracht op de hydrauliek.

Daarvoor moet het ding uit elkaar, of vervangen door een sloop-exemplaar.
Ik zou bij Van der Laan beginnen. Dit gaat zeker niet vanzelf over en met bollen heeft het niets te maken.

Dat je bij meer toeren lichter stuurt heeft te maken met de systeemdruk, die varieert tussen ca 145 en 170 bar. Bij meer toeren zit je vaker bij de 170 dan bij de 145.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 mei 2013 10:35 AM
  [ # 4 ]

Remaccu heeft hier inderdaad niets mee te maken , maar de bol op de drukregelaar is het hart van de drukopbouw bij elke HP geveerde auto .

Steek daar gewoon onmiddellijk een nieuwe op , vind je auto altijd fijn , 

voor je grote kosten gaat maken ....

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 26 mei 2013 10:42 AM
  [ # 5 ]
wbogaerts schreef:

de bol op de drukregelaar is het hart van de drukopbouw bij elke HP geveerde auto .

Steek daar gewoon onmiddellijk een nieuwe op

Walter, bedoel je dat mijn probleem door die bol veroorzaakt kan worden?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 26 mei 2013 11:24 AM
  [ # 6 ]

Nee, hij bedoeld volgens mij niet dat een nieuwe bol je probleem als sneeuw voor de zon zal doen verdwijnen. Wat hij mi wel bedoeld is dat de kosten voor die bol een het gemak waarmee je die verwisseld een goede start is aangezien het wel van grote invloed is. Om die reden kan hetgeen kwaad die te vervangen voor je opdracht gaat geven voor zaken die ws een veel hogere nota opleveren.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 mei 2013 12:01 PM
  [ # 7 ]

Zelfs bij een platte voorraadbol zorgt de drukregelaar voor een systeemdruk tussen 170 bar (max) en 145 bar (inschakelpunt voor bijvullen van de voorrraadbol). Als er geen stikstof meer in de bol zit hoor je de schakelpunten elkaar onmiddellijk opvolgen.
Bij een volle voorraadbol duurt dat bij stationair enkele tientallen seconden, afhankelijk van de conditie en de configuratie van het systeem. Als er weinig (intern) lekt kan dat interval zomaar een minuut worden. Maar zolang de pomp en de regalaar in orde zijn heb je een systeemdruk tussen de 145 en 170 bar.

Uit je beschrijving volgt dat er wel systeemdruk is maar dat je bij het naar rechts sturen meer weerstand voelt dan gebruikelijk. Vandaar dat ik denk dat er (helaas) iets mis is met die holletjes-bolletjes.

Het zou ook nog kunnen dat er iets vastloopt tegen het einde van de stuuruitslag naar rechts. Even het rechterwiel van de grond met een krik en proberen.

Het Diravi systeem is een zgn closed loop systeem. Dat betekent dat bij elke stuuruitslag een bepaalde wieluitslag hoort. Je kan dus niet het stuur verdraaien door aan het wiel te sjorren, zoals dat bij een gewone stuurbekrachtiging, zoals een Dirass, wel kan.

Een Diravi is een ingewikkeld systeem. Als je niet precies doorhebt hoe het werkt moet je er zeker niet aan gaan dokteren. Vandaar dat ik aanbeveel om naar Van der Laan te gaan met dit probleem.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 mei 2013 12:17 PM
  [ # 8 ]
gompy58 schreef:

Nee, hij bedoeld volgens mij niet dat een nieuwe bol je probleem als sneeuw voor de zon zal doen verdwijnen. Wat hij mi wel bedoeld is dat de kosten voor die bol een het gemak waarmee je die verwisseld een goede start is aangezien het wel van grote invloed is. Om die reden kan hetgeen kwaad die te vervangen voor je opdracht gaat geven voor zaken die ws een veel hogere nota opleveren.

Juist !

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 26 mei 2013 04:08 PM
  [ # 9 ]

### UPDATE #####

Zojuist nog even weg geweest in de XM en het volgende viel op:

* Soms is er bij stationair draaiende motor niks aan de hand.
* Soms dus ook wel, maar dan draait het stuur moeilijk naar links èn rechts (ik dacht eerst alleen rechts).
* Na inrijden van parkeervak, scherp draaien dus, kwam het stuur niet terug naar de middenstand.
* In dat geval gaat handmatig terugdraaien gaat loodzwaar.
* Aan het overige sturen,  dus minder scherp, valt niets op.
* Aan vering valt ook niets op.

Wat verder nog valt de vermelden is dat de hydraulisch pomp ‘kraakt’ of ‘piept’ . Dit was al zo toen ik deze 6dkm geleden kocht.
Met stationair draaiende motor hoor ik zo om de 30 sec. een tuuuut-achtig geluid wat plm 1 à 2 sec. duurt. Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar ik dacht ik meldt het er even bij.

Verandert deze informatie nog iets aan bovengenoemde reacties?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 mei 2013 04:22 PM
  [ # 10 ]

Dat “kraken of piepen” van de hydropomp kan wijzen op een te slap staande V-snaar van de pomp, typisch een V6-12v kwaaltje..
Als die te slap staat krijgt de riem de pomp niet op gang als de HD regelaar om druk vraagt. Dat geeft zo’n geluid.
Soms lukt het net wel en dan hoor je dat slip-stick geluid, dat lijkt op kraken.
En dat kan dan weer zorgen voor stuurproblemen, want de systeemdruk is dan te laag.

De volgorde van problemen met hydrauliek zijn:
1 zwaar sturen
2 hoogte verlies, dus hobbelen
3 geen remdruk.

Dus, je uitgebreidere verhaal nu lezend, denk ik eerder aan die V-snaar. Het spannen is een beetje lastig, als de bevestigingsbout gelost is kan je met een inbusje de spanner verdraaien. Daar kan je niet echt lekker bij. En daarom staat die riem nogal eens te slap.

Als je geluk hebt is dit de oorzaak. En dan kost het alleen wat vuile klauwen en binnensmonds gemompel.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 26 mei 2013 05:10 PM
  [ # 11 ]

Deze snaar is onlangs net vervangen ivm met dat gekraak. Heeft niets geholpen. Kan zijn dat ie alsnog te slap staat.
Het klinkt overigens niet als een slippende snaar.
Hoe controleer ik of ie te slap staat?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 mei 2013 05:21 PM
  [ # 12 ]

Misschien staat de snaar wel strak genoeg. Dan wordt het tijd om te denken aan een ruilpomp. Gekke dingen, die pompen. Bijna altijd probleemloos, maar soms niet.
Het proberen waard, want dat kost zeer minder dan het vervangen van een stuk Diravi.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 26 mei 2013 07:00 PM
  [ # 13 ]

Ok, dat lijkt me dan een prima optie, omdat ik toch al graag van dat gekraak af wou.
Bedankt voor de antwoorden.  Misschien komt er nog een vervolgvraag: Hoe vervang ik de hydrauliekpomp?

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 26 mei 2013 07:13 PM
  [ # 14 ]

Hoewel…., bedenk ik nu.
Mijn auto heeft 150dkm gereden, niet veel dus. Als ik er een gebruikte in zet is de kans erg groot dat ie ouder/meer gebruikt is.
Kan zo’n pomp niet gerepareerd worden?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 mei 2013 09:22 PM
  [ # 15 ]

Doe nou eerst die tip van wbogaerts. Dat kost bijna niets.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook