4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Advies gevraagd keuze XM of C5
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 31 mei 2013 10:27 AM
  [ # 46 ]

Een Xm heeft zeker niet meer rammels dan een C5… Al is het wel sterk afhankelijk van het onderhoud. Een Xm met platte bollen rammelt en een exemplaar dat lang met platte bollen heeft gereden rammelt nog harder.
Een C5-II heeft ook aardig wat problemen en tot op heden heeft onze Xm V6 met 208.000 km op de klok in de afgelopen 50.000 km minder problemen gehad dan onze C5-II V6 met 130.000 op de klok in de afgelopen 20.000 km…

Het is maar net wat je aantreft en hoe de vorige eigenaar er mee is omgesprongen.
Een Xm is heel makkelijk te repareren en alhoewel onderdelen veelal NFP zijn, is het 2e hands extreem goed te krijgen. Elektronica zit bij een Xm nog op het niveau simpel. Een C5 werkt met een COM2000, BSI etc. Met kleinere problemen kan het snel duur worden.

Een auto uit Duitsland halen is een makkie. Doe het op een doordeweekse dag en ga daar op tijd heen. Je kunt dan daar de auto op exportkenteken zetten. Let op, het gele kenteken is goedkoper en heeft minder eisen, maar je mag hiermee ABSOLUUT niet als Nederlander mee in Nederland rijden. Met de rode platen mag dit wel. Hier onze C5 Carlsson bij ophalen:

Mocht je zoiets ondernemen, bel me dan even. Ik heb mails direct van een docent/verkeerscontroleur van het KLPD over wat wel en wat niet mag. Veel mensen zullen je wijsmaken dat een kenteken met geel vlak ook mag, dit doet 99% van de mensen, maar ik heb de wetteksten waar dus het tegenovergestelde staat.

En ver weg, ach, het is toch een leuke dag uit? Gewoon een keer gaan kijken en eventueel later op gaan halen. Kun je hem meteen goed uitproberen op de Autobahn! Als je zorgt dat je vroeg uit Duitsland vertrekt, en het is niet te ver, kun je meteen een keuringsafspraak inplannen bij het RDW voor de dag van ophalen. Ben je helemaal in een keer klaar!
Weekje wachten op het NL kenteken en je bent klaar om te gaan!

Verder bij een Xm van 1998 of later EXTREEM goed kijken naar roest. Het zou niet de eerste zijn die om die reden op de sloop eindigt.
De beste Xm’s zijn tussen 1994 en 1998 gemaakt. Roestvorming kun je dan zien aan de binnenkant van de achterste kriksteunen, voorste kriksteunen, dorpels, subframe, onder de achteras. Ook blijkt uit mijn ervaring dat hydraulische leidingen bij de latere types sneller doorrotten op de achteras.

Succes!

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 juli 2013 10:57 PM
  [ # 47 ]

Tijd voor een update. Uiteindelijk mijn eigen C4 kunnen verkopen zodat de weg vrij is naar een andere Citroen. Eerst in een Xm V6 gereden, een fantastische ervaring maar aanschaf toch vrij duur. Een knappe 2 liter niet kunnen vinden, dus toch een keer in een C5 Break gereden. Dit rijdt ook erg fijn en dus op zoek gegaan naar een C5.
Vandaag minn C5 Break 2 liter difference opgehaald.

Dus toch weer een Citroen met veerbollen, heerlijk zeg. De C4 reed goed maar dit rijdt echt lekker zeg maar. Iedereen bedankt voor meedenken.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook