Cd-wisselaar poort openen: bedient mijn dealer zijn Lexia3 juist?
jefmirakel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 27 mei 2013 06:26 PM

Hallo,

Na contact met TheFoxBerlingo ben ik overgegaan tot de aanschaf van een Yatour Digital Music Changer. Ik bleek over exact dezelfde autoradio te beschikken als hij in een forum-draad beschrijft (Clarion RD3 PU2859A (F)):

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214864/P0/

Mijn dealer sloot vandaag zijn Lexia aan en verwachtte dat deze de Yatour hangend aan mijn Clarion automatisch zou vinden. Dat gebeurde niet. In de veronderstelling dat het aan de USB-stick lag, heb ik inmiddels al verschillende USB-sticks en SD-cards bij hem geprobeerd, maar zonder succes. Ook accu ontkoppelen, bedrading van de radio ontkoppelen: niets hielp. Noch het apparaat noch de data op stick en card worden automatisch gezien door Lexia.

Elders lees ik nu dat de poort geopend kan worden zonder dat er effectief een cd-wisselaar of ander apparaat aangehangen moet worden.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=9126

En op verschillende plekken lees ik dat blijkbaar niet iedere dealer evengoed met de Lexia kan omgaan. Mijn dealer zegt dat hij tot nog toe alleen CD-wisselaars en USB-poorten af fabriek PSA heeft geinstalleerd. Die worden automatisch door Lexia gedetecteerd.
Lexia en/of de boordcomputer handmatig instrueren dat er een apparaat aan de radio hangt deden ze niet.De dealer en zijn mechaniciens konden me enkel adviseren de fabrikant en verkoper van de Yatour te contacteren.

Maar die poort moet hoe dan ook open, meen ik. Dan kan ik thuis zelf wel verder proberen met SD-cards en usb-sticks tot die gelezen worden. Ik vraag me nu af of dat bij de RD3 kan, als hij een andere procedure volgt dan automatisch detecteren? Zoals bv. bij genoemde http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=9126? Of handmatig de de instructie inbrengen dat er een apparaat aan de AUX-poort van de radio hangt?

Als het kan weet ik graag exact hoe, want ik zal het hem volledig moeten uitleggen en nog wel in het Frans. Ik woon op de taalgrens en heb een franstalige dealer, met een franstalige versie van Lexia.

Profiel  

TheFoxBerlingo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27

- Berlingo Citroen Berlingo 1.6i 16V Multispace Caractère
Gepost: 27 mei 2013 08:27 PM
  [ # 1 ]

jefmirakel,

Ik heb je mail ontvangen. De software versie 0050 en PSA-referentie 9636597477 die de Lexia van je dealer teruggaf zegt mij niets. Ik weet niet hoe de Lexia bediend werd (handmatig of automatisch?), ik was er op dat moment even niet bij. Ze hebben de poort geopend, daarna deed ie het direct. Een oude USB stick (van 1 Gb) pakte ie direct (die had ik inmiddels voorzien met de mappen CD01, ..., CD09 met hierin de mp3 files. Nieuwere USB sticks van 4 Gb en hoger pakt ie niet ook niet als FAT of FAT32 geformatteerd). SD kaarten van 4 Gb pakt ie bij mij altijd.

We hebben dezelfde Clarion autoradio met hetzelfde typenr (RD3 PU2859A (F)), dezelfde Yatour, dan zou ie het ook bij jou moeten doen? Ik zou dit even bij Yatour leggen, ik weet even geen oplossing meer.

Succes
FoxBerlingo

Profiel  

DS3Breda
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209

- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
Gepost: 28 mei 2013 12:29 PM
  [ # 2 ]

in mijn oude C5 moest hij op 2 plekken open gezet worden. Het is inderdaad wel even zoeken.

1 was cd-wisselaar activeren
2 was cd-wissalaar toestaan

Deze opties zaten toendertijd in 2 verschillende onderdelen van menu’s

DS3, Blanc Banquise/Noir Onyx, Pack Perfo, Pack Select Confort Myway

18 Mei 2011 Ds3 Ontvangst
01 Jun 2015 DS3 af, over naar captur… aircross 7mnd levertijd, was mij te lang.

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39

Gepost: 15 juni 2013 03:35 PM
  [ # 3 ]

Is het ondertussen al gelukt?

Profiel  

jefmirakel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 12 juli 2013 02:01 PM
  [ # 4 ]

Hoi,

Het heeft even geduurd. Zoals ik al vermoedde lag het aan mijn dealer. Die liet Lexia enkel automatisch detecteren i.p.v. handmatig de CD-wisselaarpoort te openen. Bij PSA-producten gaat men blijkbaar volautomatisch te werk, deze opent de poort zelf en sluit zich zelf ook aan.

Goed, ik heb op het internet naar een franstalige beschrijving gezocht van de juiste werkwijze: inderdaad op twee plaatsen handmatig ingeven dat er een wisselaar ingebouwd is. Die tekst heb ik vervolgens aan de dealer gegeven, hem gevraagd het te lezen en na enige tijd gevraagd of hij het nu wel meende te kunnen. Ja!
Aangekomen met de auto liet hij het door zijn mechanicien uitvoeren, die zich ook ingelezen had. Maar zonder mijn bijkomende uitleg klaarde hij het ook niet direct. Toen het vervolgens bleek te werken, was de vreugdeontlading bij beiden en mij nogal groot. Bij mij vooral van opluchting.

De (lichte) kater zat ‘m voor mij in dat er mij toch een tweede keer kosten werden aangerekend voor gebruik van de computer?! Ik begrijp dat zo’n garage met materiaal en personeel niet voor niks draait, maar heb toch het idee dat ik ze met jullie hulp en dat van anderen op internet heb zitten les geven, hun feitelijk een dienst bewezen heb. Nu ja, het ding werkt en daar ben ik blij mee. En waarvoor dank aan jullie.

Belangrijkste les en zoals al op vele plekken op internet leesbaar: de mechaniciens weten veelal niet wat te doen zodra ze zelf aan de slag moeten met zo’n ‘probleem’ in Lexia. Ik had weinig zin vele kilometers te gaan zoeken naar een ervaren iemand en uiteindelijk zijn we er ook uitgekomen. Maar als je de keuze hebt, zoek dan iemand die met computers kan omgaan of zorg dat je de mechanicien goed zelf instrueert, want op zich stelt ‘t niks voor. (Moeilijkheid voor mij was hun versie een Franse was en dat ik jullie aanwijzingen niet zo maar kon vertalen, of ik had de computer uit zijn handen moeten nemen).

Verder werken bij mij ook niet alle USB-sticks, zoals de FoxBerlingo ook eerder meldde. Maar als het werkt is het geluid goed en tevredenheid. Alleszins de moeite en twijfels waard geweest, al wist ik dan ook nagenoeg zeker dat het MOEST werken omdat FoxBerlingo exact dezelfde radio heeft.

Bedankt voor jullie hulp.

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39

Gepost: 17 juli 2013 01:01 AM
  [ # 5 ]

Hmm, dit ligt dan zeker aan de garage. Ik ben anar Westerink gegaan in harderwijk en zij hadden dit kastje nog nooit gezien echter was het prutje wel in vijf minuten geactiveerd. Veel plezier met je Yatour!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook