1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Voorgloeisysteem aanpassen
Maarten2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-2012

Gepost: 29 mei 2013 02:41 PM

Beste mensen

Mijn CX 25 TRD is een Serie 2 maar een Turbo 1.
Nu heb ik het voorgloei relais veranderd omdat deze sneller voorgloeit maar nog belangrijker ook na gloeit.
Ik heb geen idee hoe ik hier een tekening kan inzetten anders zou ik er nu het schema er bij doen.
Ik heb mijn Cartier relais vervangen door een Befi Bilstein 18342 das de zelfde als de Beru GR034
Bij de ombouw heb ik me keurig gehouden aan de schema’s zoals die te vinden zijn op internet en heb alles op die manier aangesloten. Nu werkt het systeem perfect, de voorgloeitijd is verkort en de nagloeitijd kan ik met de schakelaar op de “S” aansluiting beïnvloeden en dat werkt ook nog. bravo
Echter heb ik een probleempje het controle lampje in het dashboard voor het voorgloeien werkt niet en ik heb geen idee waarom niet. help
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??’
Kan mij iemand vertellen hoe dit kan, of dat dit altijd zo is? of hoe ik het eventueel kan aanpassen?
Ik hoor het heeeeel graag en alvast bedankt voor jullie hulp.  halelujah

Als iemand weet hoe ik het schemaatje zoals het nu aangesloten zit op de site kan zetten hoor ik dat ook heel graag.

Een Knal Rode BX19TZI van 1992

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2013 04:02 PM
  [ # 1 ]

Plaatjes en schema’s moet je “hosten” bij een internet provider. Dan kan je de link hier neerzetten. Voor fototjes is bijv, Mijn album.nl geschikt.
Kom je er niet uit, dan wil ik het wel voor je “hosten”.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Maarten2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-2012

Gepost: 29 mei 2013 04:18 PM
  [ # 2 ]

Dank je Bogaard77

Dan zou het op deze manier moeten lukken.

Hier is dan het schema zoals het nu is aangesloten
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=upload&a=20&altipa=true

Een Knal Rode BX19TZI van 1992

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2013 04:27 PM
  [ # 3 ]

Nee. het plaatje zit achter een inlog. Maak hem openbaar aub.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Maarten2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-2012

Gepost: 29 mei 2013 04:37 PM
  [ # 4 ]

Tja ik had het gezien, nog een poging

http://www.mijnalbum.nl/Album-MJQZ44VZ-Foto’s-in-Heerlen-Foto’s-van-Auto’s-Citroën.html

Een Knal Rode BX19TZI van 1992

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2013 05:05 PM
  [ # 5 ]

Als je rechts clickt op de afbeelding zie je ‘Copy Image URL’ en kan je het plaatje meteenlaten zien:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3442
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 mei 2013 05:24 PM
  [ # 6 ]

Heb je het lampje zelf wel getest? Zijn zo van die kleine dingen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Maarten2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-2012

Gepost: 29 mei 2013 08:22 PM
  [ # 7 ]

vanmorgen met het oude relais deed die het nog, lijkt me sterk dat hij kapot is gegaan in de tijd van ombouw.
Net voor alle zekerheid wel alle kabels en stekker gecontroleerd maar dat is allemaal goed

Een Knal Rode BX19TZI van 1992

Profiel  
 
Maarten2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-2012

Gepost: 30 mei 2013 08:08 PM
  [ # 8 ]

Alles nog eens doorgemeten en nu blijkt het nieuwe relais defect te zijn.
Gelukkig had ik nog een gebruikte liggen maar ook daar krijg ik op aansluiting 5, L geen spanning te staan.

Dit relais werkt verder wel zoals gehoopt.
Door S met de massa te verbinden heb ik een nagloeitijd van 150 sec
Als de S niet is doorverbonden is die 8 sec.
Door deze nagloeitijd heb ik nu geen last meer van rook uit de uitlaat bij een koude motor of bij een lauwe motor, ook loopt een koude motor veel rustiger en soepeler wat gelukkig mijn CX-je ten goede komt.

Heeft hier nu niemand ervaring mee?? Als je iets weet of me verder op weg kunt helpen dan hoor ik dat heel graag.
Alvast bedankt voor je reactie

Een Knal Rode BX19TZI van 1992

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 30 mei 2013 10:08 PM
  [ # 9 ]

En wat gaat dit met de levensduur van de gloeibougies doen ? niet dat je deze dadelijk iedere week moet vervangen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Maarten2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-2012

Gepost: 31 mei 2013 12:43 AM
  [ # 10 ]

Hallo Mark,

Daar heb inderdaad wel andere gloeipluggen voor nodig die geschikt zijn voor het nagloeien.
Alle moderne dieselauto’s gebruiken dit systeem.
Het voorgloeirelais dat ik gekozen heb word gebruikt in de nieuwere Citroen, Peugeot, Fiat, Lancia en Ford.
Dus dat is opzich niets bijzonders en volop bewezen in de praktijk.
Het geheel hoeft ook geen vermogen te kosten, een nieuw relais heb ik op Ebay gekocht voor 36 euro incl. de verzendkosten en de gloeipluggen waren op marktplaats te koop voor 7 euro per stuk plus 2.50 voor de gehele zending alles bij elkaar was het 36 + 30.50 + 1.60 (5 kabelschoentjes) = 68.10.
Zoals je op het schema kunt zien wordt het zelfde relais door verschillende merken verkocht en prijzen lopen dan ook uit een van 36 tot bijna 100 euro.
Gezien de grote voordelen van dit systeem heb ik er spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan.
Met een koude start loopt de motor veel rustiger en gelijkmatiger en zonder rook (nagloeitijd 150 Sec).
ook na een korte afstand te hebben gereden en dan een paar minuten later weer starten was voorheen met veel rook en ook dat is nu helemaal weg (nagloeitijd 8 sec) en ook nu loopt de motor weer veel spoeler.

Ik hoop dat ik je vraag hiermee voldoende heb beantwoord maar als je toch nog vragen hebt stel ze dan gerust

Een Knal Rode BX19TZI van 1992

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2013 02:04 AM
  [ # 11 ]

Je had ook een gloeikastje van een BX kunnen nemen. Kost 35 cent (want BX) en je moet er wel andere gloeikaarsjes bij monteren maar ook die kosten niet veel.
Je hoeft dan verder niets aan te passen in de schakeling voor zover ik weet.

maar ja… deze tip komt een beetje laat vrees ik. Sad

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Maarten2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-2012

Gepost: 31 mei 2013 09:55 AM
  [ # 12 ]

Hallo La Leo,

Bedankt voor je reactie.

Dat had inderdaad ook gekend, in de BX zit het zelfde “plug and Play” systeem als in de Peugeot 206.
De rede waarom ik hiervoor heb gekozen is dat de nagloeitijd met dit relais te beïnvloeden is.
Nu kan ik bij een koude start hem 150 sec laten nagloeien door er op “S” een schakelaar tussen te zetten.
Schakelaar AAN is 150 sec, schakelaar UIT is 8 sec.
We weten allemaal dat de citroen wat extra vermogen nodig heeft om de auto op rijhoogte te brengen.
Voorheen moest ik mijn koude motor naar min 1600 toeren brengen om A; de zwarte rook wat weg te blazen en B: de motor niet afslaat, de ingespoten brandstof werd gewoon niet voldoende verbrand.
Nu zet ik alleen de schakelaar op AAN en het toerental blijft op 900 draaien de wagen komt netjes omhoog en de buurt kan zomaar zien dat hij omhoog komt bravo
Dat vind ik 2 hele grote voordelen
Wat de gloeikaarsjes betreft, die jij bedoelt en die ik er nu in heb zitten zullen wel gelijk zijn.
Het enige wat van belang is, is dat de gloeikaars geschikt is voor nagloeien. Toevallig heb ik dan nu gekozen voor de Champignons voor 7 euro per stuk maar dat had ook gerust een ander merk kunnen zijn.

Een Knal Rode BX19TZI van 1992

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2013 11:18 AM
  [ # 13 ]
Maarten2 schreef:

We weten allemaal dat de citroen wat extra vermogen nodig heeft om de auto op rijhoogte te brengen.

Nee hoor, niet nodig. Als de motor draait komt hij altijd op hoogte. Alleen hoe meer toeren de motor maakt, hoe sneller. Wink

Maarten2 schreef:

Voorheen moest ik mijn koude motor naar min 1600 toeren brengen om A; de zwarte rook wat weg te blazen en B: de motor niet afslaat, de ingespoten brandstof werd gewoon niet voldoende verbrand.

Dan vraag ik mij wel af of je eerst onderzocht hebt of:
A. jouw koudstartinstallatie wel goed werkt (waspatroon in de cilinderkop)
B. jouw pomp wel juist staat afgesteld
C. Jouw verstuivers geheel oké zijn

Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat zo’n nagloei-installatie geen prettige voordelen oplevert en geen betere verbranding bij koude start, want dat zal best wel!!

Ik vraag me gewoon af of de rest in orde is, want anders verhelp je een probleem dat eigenlijk niet hoeft te bestaan.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Maarten2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-2012

Gepost: 31 mei 2013 12:49 PM
  [ # 14 ]

Tja moet ik daar op zeggen.
ik heb de auto nu ruim 1 jaar geleden gekocht en ze was net daarvoor compleet gecontroleerd en gereviseerd door een erkende CX garage.
Het motortje heeft inmiddels 350.000 km gelopen en helaas is dan niet alles meer als nieuw.
Vanaf de eerste dag dat ik haar heb heeft ze dit probleem gehad
De verstuivers en pomp zijn pas nog gecontroleerd dus dat is optimaal.

Ja het klopt dat de auto uiteindelijk omhoog komt ook met stationair toerental maar omdat hij dan zo moeilijk liep door de onverbrande diesel sloeg vaker de motor af, puur omdat ze in haar eigen rook verstikte.

Aan de andere kant weten we nu ook allemaal dat vanaf 2014 de diesel niet meer als oldtimer meer wordt gezien en de volle mbr betaald moet worden. dat komt omdat veel mensen een oude Mercedes diesel kochten om daarmee belastingvrij rond te kunnen rijden en het publiek is het ermee eens dat het erg vervuilende auto’s zijn en dat mede door de rook bij het starten.
Dat is nu een van de reden waarom ons het plezier van ons oude cx nu wordt afgenomen.
Ook om dit vooroordeel weg te nemen ben ik een half jaar geleden op zoek gegaan om mijn cx-je rookvrij te kunnen starten en er niet meer naar gewezen werd van dat is weer zo’n oude vervuilende bak.

Maar goed om een lang verhaal toch wat af te korten, alles wat ik kon doen om mijn cx-je in en goede conditie te houden heb ik gedaan.

Ondertussen zijn we op hele andere onderwerpen bezig maar niet op mijn vraagstelling

Een Knal Rode BX19TZI van 1992

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 mei 2013 12:57 PM
  [ # 15 ]

In de 20 jaar dat ik met (citroën) diesels bezig ben heb ik nog nooit een complete gloeiinstallatie vervangen om van rook tijdens het starten af te komen. Hier is duidelijk iets anders aan de hand dan dat gloeien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook