Zoals je al zegt, schijven of blokken meestal.
Verder kun je ook xantia serie 1 (ik geloof van 1.8 8v) klauwen en blokken monteren, deze passen perfect maar gebruiken de volle schijf ipv 75%.
Over die ombouw moet vast nog ergens een how-to rondzwerven op het forum.
Het is een eenvoudige ombouw, die voor de voorkant minder dan een uur kost. Aan de achterkant kan dat ook trouwens.
Het effect is duidelijk merkbaar.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Die optie zal ik zeker onthouden. Maar ik weet hoe een BX kan remmen, m’n 1400 remt fantastisch. Ik zal binnenkort eens nieuwe schijven en blokken monteren en kijken of dat verschil maakt.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik weet niet hoe het met LHM is, maar ‘oude’ remolie kan de remwerking wel wat verminderen. Dus misschien is de LHM van je 16V wel wat oud?
Overigens vind ik zelf remmen van een andere auto op een BX zetten niet zo geslaagd. De afmetingen van schijven, klauwen en remzuigers zijn op elkaar afgestemd bij een bepaalde voertuigmassa. ‘Verkeerde’ remmen kan voor raar rijgedrag zorgen, zeker als de achterremmen te ‘sterk’ zijn. Maar dat is slechts mijn mening.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Op mijn 16v mk2 had ik de xantia remmen voor zitten. Achter origineel gelaten. Remde prima dat xantia spul, maar vond ik het nou beter dan bx16v origineel? Neuh dat niet. Moet origineel ook prima remmen, als dat niet het geval is is er iets aan de hand.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Op diezelfde 16v mk2 merkte ik toch echt wel dat de voorremmen meer power hadden dan de achter remmen en helemaal als ik er een tegen de 1500kg geladen dubbelasser achter had
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Die hang ik achter de bus, die 16v mag niet meer dan 1100kg geremd trekken….. En met zulke gewichten zit je er 400kg plus de aanhanger zelf (wat weegt die? Mijn ambulance weegt al dik 600kg leeg) echt ruim overheen. Goede 16V remmen doen het prima op een 16V. Je praat nu over een combinatie waarmee je van de weg gehaald wordt en een forse prent krijgt. Ik steggel ook wel eens maar ga er echt geen 1000kg overheen
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
LHM-wissel stond al op het programma, gewoon omdat ik niet weet wanneer deze voor het laatst is vervangen. Maar ik had er nog niet bij stilgestaan dat dit ook invloed zou kunnen hebben op de remprestaties. Bedankt voor de tip!
Bij het bijvullen van wat olie kom ik erachter dat er wat sludge in de vuldop en de daaraan aangesloten slang zit. Nu weet ik dat dit kan ontstaan na korte ritjes, waarbij het vocht in de motor/olie niet verdwijnt. Echter is bovenstaande foto genomen na een rit van meer dan 100 kilometer. Mijn koelvloeistofpeil daalt overigens niet zichtbaar.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Is deze slang overigens een carteronluchting, want hij zit aangesloten op de luchtinlaat.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Is condens. De enige remedie…..goed schoonmaken en de “pannenspons” uit de dop peuteren. Dan is het euvel over. De slang is inderdaad carterventilatie
Hoe ziet die spons eruit? Volgens mij ontbreekt die bij mij?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Boven in de dop, bij de slangaansluitingen.
Het lijkt op een ijzeren pannenspons.
Meestal zit ie er niet meer in.
Was ook het advies van Citroen destijds…
Hij zit er inderdaad niet meer in. Volgens de geschiedenis van de auto is hij lang dealeronderhouden geweest, dus het verhaal van Hans kan wel eens kloppen. Ik zal de dop er over een paar weken of maanden nog eens afhalen en kijken hoe het eruit ziet.
Afgelopen weekend een rondje nieuwe bollen gedaan. Voor mijn gevoel was vooral de accumulatorbol erg nodig, want de pomp tikte toch wel ongeveer elke 5 seconde. Maar ook de bollen voor, de voorkant van de auto voelde een beetje stoterig, en weinig gedempt. Een paar maanden geleden kwam ik erachter dat de gemonteerde bollen geen 16v bollen zijn, maar van een op meer comfort gerichte 1600 of 1900. Ik had verwacht dat de nieuwe bx45fi en bx30rs voor de 16v enigszins aan de harde kant zouden zijn, voor een sportieve wegligging, maar wat een comfort zeg, en wat een verschil met de oude bollen, die er echt al lang op hebben moeten gezeten. Het comfort lijkt in eerste instantie vergelijkbaar met mijn 1400, hoewel het deinigere niet aanwezig is. Alle bollen behalve de accumulatorbol heb ik met de beitel moeten losslaan, zo vast zaten ze.
Dubbel…
Na flink te hebben geïnvesteerd in de BX op het gebied van banden, remmerij en distributie beginnen mijn wiellagers achter geluid te maken. Op internet schrik ik van de prijzen voor nieuwe naven met lagers, zeker omdat ik die met abs-rotor nodig heb, die zijn nog eens 2x zo duur. Heeft er iemand een idee om dit zo kostengunstig mogelijk op te lossen?