Afgelopen vrijdag naar Friesland voor een trouwerij. Nog even in Leeuwarden bij Gosliga gestopt voor een jaarlijkse check-up van de dinitrol. Daarna door naar Feanwâlde, maar op de N355 werden we opghouden door een jongen die even met wat meer vaart op het rode stoplicht af wilde rijden dan ik. Oftewel hij kwam met een gangetje van 100 (of meer) aan terwijl ik al 60-70 reed en hij had mij over het hoofd gezien (of hij was ergens anders met zijn blik….). Toen ik me realiseerde dat het hem niet meer ging lukken om nog op tijd te remmen trapte ik de koppeling in, (wilde eigenlijk zelfs nog soort van optrekken, maar dat lukt niet meer zo snel!). Maar de klap viel dus mee. Mijn vriendin was wel heel erg geschrokken (die zag de klap niet aankomen).
Goed stress, want wij moesten snel door naar de bruiloft, dus volgende dag pas afgesproken om alles bij hem thuis met zijn vader en een bak koffie rustig te regelen. Het lijkt allemaal goed mee te vallen. Zijn verlaagde Ibiza met z’n schuine lage neus is mooi onder de hoge achterkant van mijn BX geschoven. Met als gevolg dat vooral zijn motorkap, gril en bumper schade hadden. Hij had echt geluk dat ik de trekhaak er niet onder had zitten. Omdat het dus allemaal meevalt, hij nog beginnend bestuurder is en liever niet nu al zijn no-claim weggooit, hebben we afgesproken het onderling te regelen.
Mijn Bixje heeft geluk gehad, op de carrosserie / achterklep is nergens schade te vinden, de achterlicht unit hing los, maar aan de unit zelf geen schade, ook niet in het blik erachter.
De bumper zat scheef, maar ook dat was slechts een kwestie van hem terug in zijn ‘klik’ hangen.
Dan rest er enkel nog de zwarte strip die nog onder de bumper hangt, die is los getrokken. En dan nog het ergste: 1 van de twee verticale chassis platen (waar je oa een trekhaak aan monteert? of is het bescherming voor je reservewiel?) zijn verbogen en 1 kokerbalk heeft een knik. Ik ga het nog bij de garage laten checken of er niet nog iets ontzet is, maar het lijkt vooralsnog van niet.
Maar nu de grote vragen
- waar vind je zo’n los zwart stripje voor onder de bumper? wat moet ik daar voor rekenen?
- Wat reken je voor schade waar de auto verder niet echt last van heeft, maar wat wel gewoon vervelend is, omdat de BX nu ‘schade heeft gehad’. Dit lijkt me niet iets wat te herstellen is en dat is ook niet nodig. Maar feit blijft dat bij mogelijk doorverkopen de auto minder waard is, omdat ie ongeluk schade heeft. Dat had de BX verder nog helemaal niet, dus dat is wel zonde.
-Iemand ervaring hiermee? Hoe kom je tot een redelijk schade bedrag? Nog plekken waar ik verder op moet letten / naar moet kijken (mogelijke verborgen schade) bij aanrijding van achteren?
Verder zie foto’s
Totaal aantal Berichten: 25575
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet onderschatten zo’n schade! Even goed laten checken door een schade expert.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Die zwarte bumperstrip kun je gewoon weer vastnieten, zoals ‘t origineel ook zit, of desnoods lijmen. En anders een andere knappe grijze bumper zoeken, moet met wat geduld te vinden zijn.
Wat betreft de rest van de schade, zoals boogaard zegt: niet onderschatten. Als die verticale plaatdinges en kokerbalk verbogen zijn, check dan ook de kofferbodem (bekleding eruit). Is erg sterk staal dus als ‘t verbogen is heeft ‘t toch een aardige klap gehad. Sluiten de achterportieren nog goed?
Maar: het lijkt mee te vallen, da’s mooi.
Voor evt. verkoop lijkt me deze schade op het eerste gezicht niet zo interessant, maar als je het zeker wilt weten, zeker als je auto getaxeerd is, een schadetaxatie door een expert laten doen naast inschatting van de ernst van de schade op zich.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
bogaard77 schreef:niet onderschatten zo’n schade! Even goed laten checken door een schade expert.
Lijkt mij ook verstandig(er dan aannemen dat het wel meevalt).
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
sterk staal is dus wat overdreven voor een bx op die plaats, ze zijn niks waard in de zijflanken bij een impact achteraan en die achterste chassisbalken plooien zo weg.
als het enkel de balk is kan het meevallen, die kunnen ze met een beetje werk wel weer rechttrekken en behandelen. Als de zijflank echter ook doorstaat (vergelijk eens goed beide flanken, als er eentje boller staat dan de andere heb je prijs) dan word het erger en is het meestal de moeite niet meer van te herstellen.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Morgen een afspraak bij de garage in Delft, ik laat het weten wat de uitslag is.
Goede tip van Beerpeet blijkbaar. Inderdaad was binnenin de kofferbak de schade van de balk te zien. De kofferbak plaat is daar verbogen en je ziet alle punt las plekken zitten waar aan getrokken is.
Hierbij een paar foto’s van de schade. Het zal de rijeigenschappen dus niet beïnvloeden, maar het is wel echt duidelijke metaal schade. De BX is een type 1 die verder nog netjes is (op de loslatende blanke lak van de motorkap na).
Wat te doen?
Om het helemaal netjes te maken zou het over de €1000 gaan kosten. Dat is meer dan de dagwaarde, maar omdat de auto origineel is, goed onderhouden en getectyleerd zou de auto volgens de garagist niet total loss verklaard worden.
Maar ook dan als je het hersteld blijft het een BX die aangereden is, dat zul je blijven zien daar doe je niks meer aan. Dus of je dat geld er wel of niet instopt voor de waarde maakt het niet uit. Dan kan ik dat beter elders in de auto stoppen (motorkap opnieuw spuiten bijvoorbeeld) daar win ik meer mee.
Ben je vrij om geld uit schade te besteden zoals je dat zelf wilt?
En wat is redelijk om er uit te komen met degene die me aangereden heeft? Hij wilde het buiten de verzekering houden. En we hebben ter plekke geen schade formulier ingevuld. (maar wel veel foto’s dus).
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
tjah het is de vraag of de schade niet voor roest gaat zorgen. en als je de auto gebruikt in het dagelijkse verkeer en niet als klasieker kan bij een volgende aanrijding van achter betekenen dat het einde verhaal is. ik zou toch kijken of je niet een of andere schade goeroe kent die de bx in de vrije tijd voor je wilt herstellen.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Is hij getaxeerd?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
@Banaanepit: Het geval is dus dat ik ben aangereden, dus in principe hoef ik niet te regelen dat het goedkoop gerepareerd wordt. Aan de andere kant wil ik ook niet iemand zinloos op kosten jagen door iets te repareren wat misschien niet echt zinvol is.
@GWHendriks: nee, niet getaxeerd
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou voorstellen dat je garage een prijs opmaakt voor deze herstelling .
Kan de tegenpartij nog kiezen om het zo te regelen of via de verzekering .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Precies. En als ik jou was, zou ik liever deze schade goed laten herstellen (= niet per se onzichtbaar, wel degelijk en beschermd), dan andere dingen zoals die motorkap laten doen. Met wat geduld is, net als die achterbumper, een goede motorkap in kleur wel te vinden voor 25 euro ofzo, en anders biedt daarvoor een spuitbusje blanke lak van 25 euro wel uitkomst.
Normaal gesproken ben je overigens vrij om van de schadevergoeding op vakantie te gaan
Edit: ow, wacht, hij is beige sphinx, niet zilvergrijs, dan zijn bumper en motorkap wel wat moeilijker te vinden…
als je dit zo laat zou ik de motorkap ook zo laten en hem gewoon oprijden en dan als onderdelendonor gebruiken. anders deftig laten herstellen, op zich is dit inderdaad te doen. eventrekken dat de balk terug op zen plaats zit en alles wat rechtkloppen en aanwerken en je kan verder.
dat je met 1000 euro vandaag de dag niet ver loopt is nogal evident vrees ik.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Waarom wil de tegenpartij het onderhands regelen?
Het is heel eenvoudig; of die 1000 euro wordt betaald (laat je garage een rapportje maken) of je gaat het alsnog regelen via de verzekering,en daar moet je snel mee zijn want het is al bijna een week geleden.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik ga mee met wbogaerts. De laatste keer dat ik je auto gezien heb was dit echt nog een mooie bak. Zeker het herstellen waard. Ik zou dit dus goed laten maken en niet op bezuinigen. Anders begint het na een jaar van alle kanten weg te rotten.