Motor temp loopt onder de 50km/h op! 2.2 16v C8
Mjs1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 08 juni 2013 05:35 PM

Hallo,

Ik heb sinds ongeveer 8 maanden een C8 2.2 16V gewoon op benzine, met nog geen 120.000 op de klok. Alleen nu het warmer is vals het me op dat onder de 50km/h loopt de temperatuur op tot dat de koelfan aan slaat. Alles BOVEN de 50 km/h geen probleem. Thermostaat is vervangen, maar geen enkel verschil. Olie is onlangs vervangen (grote beurt) zag er goed uit wat er uit kwam, en ook de nieuwe olie is brandschoon, ( deze week gefilterd omdat ik dacht dat er troep in de olie zat, was overbezorgdheid) ook de koelvloeistof is schoon, en voldoende. Blok is zowel als olie als koelvloeistof kurk droog! Ziet er letterlijk nog uit als nieuw onder de kap, en onder de auto. Motor loopt als een zonnetje, en gaat als een raket (voor een busje dan Wink

Mijn idee is als of er niet voldoende circulatie is bij lagere snelheid? Ik heb volledige dealer onderhoudsgeschiedenis er bij en daarin zie ik wel dat de distributieriem vervangen is bij 90.000 ongeveer, maar de waterpomp is toen NIET vervangen, misschien versleten? Ik hoor binnen in de auto alleen als hij dik 100 graden is een beetje een jankend geluid van uit de motorruimte, maar dit is minimaal. Gewoon koud/ normale temp hoor ik niks afwijkend’s.

De koelfan draait maar op 1 stand, ik heb begrepen dat deze ook een lagere draaisnelheid moet hebben? En pas hard (duidelijk hoorbaar) gaat draaien als het hele circus meer dan 110 graden wordt? Met airco (clima) aan gaat op de minuut ongeveer de fan ongeveer 5 a 10 seconden vol aan. En dan 2 a 3 min niet, en vervolgens zelfde cyclus. Tijdens het koelen van de fan op volle snelheid zakt op het dash de temp meter weer naar plus minus 95 a 90 graden. ( als ik precies op dit moment harder ga rijden zakt de temp heel snel even tot 80 a 85 graden, en gaat dan naar 90, en blijft daar, tot ik onder de 50 km/h kom.) heel verhaal, maar zo wel een duidelijke omschrijving van m,n probleem… Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen in de juiste richting, bij voorbaat mijn dank!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook