Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Bij het onderhoud van onze Bx-jes zijn er soms van die dingen die eens in de zoveel jaar vervangen moeten worden.
1 Van die dingen bij mijn BX, zijn de stofhoezen van de veercilinders (voorpoot).
Nu heb ik op de sloop heel vaak de centrale moer van de cilinderpen losgedraaid om er vervolgens een rotklap op te geven om het los te krijgen… Maar toen hoefde ik het niet ergens terug onder te schroeven.
Ik heb er een haynes en een Olving op na geslagen, maar kan nergens vinden hoe je nu die hoezen dient te vervangen.
Vandaar dat ik hier voor mezelf en nog vele anderen dit topic open. In de hoop dat we er samen slimmer van worden!
Tips, werkwijzen of exploded view tekeningen zijn hier meer dan welkom.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Niets over de stofhoezen, maar volgens mij zijn die vrij makkelijk te vervangen als je de poot los hebt.
Wel wat interessante linkjes over revisie van de veerpoot. Als ik het goed begrijp, is er slechts 1 ringetje op het glijlager verantwoordelijk voor dat op een bepaald moment alle lhm die in de poot gepompt wordt net zo hard weer terug naar het vat stroomt. Waardoor de retourstroom te groot wordt en de rijhoogte en vering/demping niet goed meer geregeld kunnen worden, en uiteindelijk de octopus losraakt of scheurt.
De laatste link heeft plaatjes.
http://citroen.tramontana.co.hu/suspension/rebuilding-the-front-struts
http://www.mars.dti.ne.jp/~ynar/bxorg_archives/m05/m05e.html
http://www.citdoks.de/anleitung.php?cr_id=121
http://blog.bxig.net/a33-reparaturanleitung-federbeine-citro-n-bx.html
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Even een huishoudelijk vraag in het stadium voor het reviseren van zo’n poot: heb vandaag zo’n ding vervangen, met de bedoeling de andere kant ook te doen. Die zat echter muurvast in de draagarm. Hoe dat ding eruit te krijgen? En ook nog dit: met welke tang is die veerpootretourslangclip (driedubbele woordwaarde) goed vast te maken? Alvast mijn dank voor het meedenken!
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
HvdL schreef:Had ik net inderdaad die vraag op het forum gesteld, over die^%$#@clipjes! Dank voor de info! Kwam na zoeken op allerlei manieren toch niet naar boven… Heb je toevallig ook een gouden tip voor een vastzittende veerpoot (in de draagarm)? Krijg een van die twee krengen er niet uit! Het lukte me niet de opening achter de poot (in de draagarm, bij de bout) ruimer te maken…
Nou nee, gelukkig heb ik nog geen voorpoten hoeven vervangen.
Dat zou het toch moeten doen. Bout eruit en met een schroevendraaier de boel een beetje openbuigen.
Als je tenminste de bevestiging bedoelt waar de poot op de fusee zit.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Vergeet inderdaad niet dat de bout er ook echt uit moet, anders blijft het nokje van de veerpoot daar achter hangen .
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Aha, heren, zo kom ik er wel. Dank! Dat de bout er helemaal uit moet, realiseerde ik mij niet. Het is namelijk al drie keer goed gegaan (bij andere BX-en) zonder het ding er helemaal uit te halen. Zal nog eens iets in die opening (inderdaad, die) proberen te frutten om te kijken of het klemmen iets af wil nemen…
Voort maar weer!
Groet
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
dat klemmetje van de veerpootretour wip je zo los met een schroevendraaier achter het laatste lipje dat je ziet zitten. loskrijgen is makkelijk, vastkrijgen is een ander verhaal.
Bij de veerpoot + fusee: inderdaad de bout aan de achterkant er helemaal uit, en een schroevendraaier of een beitel of iets dergelijks in de opening doen, dan pak je hem er zo uit.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Yes, zo had ik dat aan de passagierszijde ook gedaan. Nu de andere kant nog. Die klemmen los is geen enkel probleem. Vast daarentegen… We gaan de tangtechniek van H@ns eens proberen!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’