Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Diesel rijdt wel veel lekkerder ....
De benzine variant komt gewoon te kort.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Ik ga ze allemaal uitproberen, dus dan heb ik er zelf ook een beter beeld of gevoel bij
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd, gewoon even proberen en de cijfers naast elkaar zetten. Dan kom je er vast wel uit.
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Dat lijkt mij ook Arjan XM niks voor jou trouwens?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is natuurlijk leuk, maar rijdt te duur voor dagelijks gebruik en voor “erbij” eigenlijk ook.
Dan heb ik ook liever een C6 of C5 ph3 voor dagelijks gebruik
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fred8 schreef:Oh, dat vind ik persoonlijk dan nog best meevallen. Ik ga ‘m voornamelijk wel voor de snelweg gebruiken dus dan kan dat misschien nog wel een 1:12 opleveren? Mijn gemiddelde kruissnelheid ligt ook tussen de 130 a 140 meestal.
De perioden die ik met een benzine C6 reed deed ik dat op afstanden van 65 km (enkele reis, heen, om half zeven ‘s ochtends op een rustige weg) in de randstad: een stuk van 3 km tot de snelweg, vervolgens 55 km snelweg (a9,a1,a6) gevolgd door het laatste stuk doorgaande weg waar je 50 en 70 km/h mag. Op de a9 rijd ik 110, op de a1 rond de 100 en op de a6 tussen de 120 en de 140, alles op de cruise control. Het gemiddelde verbruik bij extreem relaxt rijden ligt dan op 1 op 9,3. Bij iets forser optrekken en inhaalacties ligt het gemiddelde verbruik op 1 op 8 en bij écht flink doorrijden, zoals ik met mijn SM ook rijd, loopt de C6 3.0 v6 benzine 1 op 7. Dat laatste is ruim een halve liter ONzuiniger als mijn SM met 3 liter motor en 3 grote weber carburateurs. Ook bij hoofdzakelijk stadsverkeer scoorde ik een verbruik wat rond de 1 op 7,5 tot 1 op 8 lag.
Ik durf te zeggen dat ik een erg goede, perfect onderhouden, C6 mee had en met name om een gunstig verbruik te scoren bijzonder rustig gereden heb. Ter vergelijking, mijn laatste XM, een 3.0 V6 24v automaat uit 1999 verbruikte bij een rustige rijstijl 1 op 10,7 en bij flink doorrijden 1 op 7,8. In de stad liep die Xm 1 op 9, krap.
Ergo: naar mijn bescheiden mening is het niet mogelijk om 1 op 12 te halen met de C6 3.0 benzine die zo’n 1900!! kg weegt maar zal je eerder maximaal 1 op 10 halen, als je mazzel hebt. De cijfers die ik hier boven schreef hoor ik ook van andere C6-rijders maar ook van iemand die een C5-III tourer heeft met dezelfde motor/bak.
Voor de 2.7 diesel geldt over het algemeen dat 1 op 13,5 tot 1 op 14 maximaal haalbaar is, bij hoofdzakelijk snelweggebruik bij een zeer rustige rijstijl. Reken bij de 2.7 diesel maar gewoon op een praktijk verbruik van 1 op 12. De 3.0 V6 diesel doet het wat beter en de 2.2 Hdi nog weer (veel) beter.
Deze verbruikscijfers, in combinatie met het hoge gewicht en forse afmetingen van de C6 veroorzaken gelijk een ander nadeel: het ding scoort een energielabel F of G. Dat kan betekenen, als er straks wellicht belasting naar verbruik of energielabel betaald moet worden, dat de C6 een wellicht nog duurdere hobby wordt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Ja, dat zijn flinke verbruiksstatestieken. Thanx voor deze info, is weer iets wat ik mee kan nemen in m’n berekening of een bezine of diesel voor mij gunstiger is
Ik neig denk ik toch meer naar een 3.0 diesel, aangezien ik die vertraging superirritant vind in een 2.7. En ik ben bang dat ik in een 2.2 het vermogen te weinig vind. Maar, ik ga ze allemaal uitproberen zoals ik al zei
Ik rij nu in een TCT en daar ligt het verbruik ook zo rond de 1:12 met veel snelweggebruik. Ik hou wel van ‘doorrijden’, dus het kan ook soms wat minder zijn
Als ze daadwerkelijk naar het energielabel gaan factureren dan zien we wel verder.
Ander misschien toch een Up haha!