Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Ik zou nou een fotootje plaatsen van het hout wat ik in het magazijn ‘gescoord’ heb. Bij deze dus de foto. Ik vind het erg mooi geworden😊
Er is een groot artiest aan je verloren gegaan Fred…......heel netjes….of heb je foto bewerkt??..... hahaha
Groetjes
peter
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Je hebt me door, dit is eigenlijk het parket wat thuis op de vloer ligt wat ik in de foto geshopt heb😉
Nee Peter, alleen het kadertje er omheen wat nep is, maar bedankt😆
Ik heb wel wat kleurverschil, maar het stoort me niet echt😊
Gewoon netjes geworden…...ik ben er niet op de nieuwjaarsborrel…... ben op vakantie…...maar kom wel weer richting magazijn binnenkort….
Spreek je en succes met de CX…..
Peter
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Wanneer is er een nieuwjaarsborrel dan? Die is toch al geweest de 11e?
Fijne vakantie in ieder geval en laat ff weten wanneer je naar het magazijn gaat😊
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Laat maar, ik begrijp dat je die van de xm club bedoeld de 25e😉 Ik weet nog niet of ik daarbij ben.
Ik was zaterdag nog in Berlikum….was heeeeeel gezellig….de 25e is van de XM club…...spreek je weer
Peter
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
12 februari heb ik samen met WimB en Expelliarmus de hydrauliek van m’n XM onder handen genomen. Ik had bij een ‘doe-het-zelf-garage’ in Rotterdam een brug gehuurd waar we de hele dag bezig konden zijn.
’s Morgens om 9 uur aangekomen in Spaanse Polder bij de garage zag ik de groene neus met gele lampen om de hoek verschijnen. Toch leuk om je oude (eerste) XM weer in perfecte staat te zien.
Na het plan van aanpak besproken te hebben, heb ik de XM de brug op gereden.
We begonnen met het ontluchten van het systeem en daarna is Wim begonnen met de voorste hoogteregelaar te demonteren en Wes met de uitlaat en het hitteschild te demonteren.
Deze was er redelijk vlot vanaf. De hoogteregelaar voor was niet zo heel erg vies omdat deze er in juli nog afgeweest en schoongemaakt is bij Chyparse.
De hoogteregelaar achter was een heel ander verhaal, daar zat zoals je kunt zien een aardig zwarte laag troep in.
We hebben ze schoon gespoeld met remreiniger en de rubber wartels vervangen voor nieuwe.
Aangezien we nu ook goed bij het benzinefilter konden omdat de uitlaat eraf lag, besloten we deze ook maar meteen te vervangen.
Omdat we er nu toch goed bij konden hebben we ook nog de versnellingsbakolie ververst.
Om de hoek zat een automaterialenzaak, dus daar hebben we de extra benodigdheden kunnen kopen.
Toen de hoogteregelaars schoongemaakt waren is het voorste hyrauliekblok eraf gehaald om te reinigen, deze was ook aardig zwart van binnen.
De leiding in het achterste blok zat erg vast en omdat we bang waren dat door de kracht van het draaien de leiding zou torderen hebben we die maar gelaten voor wat het is.
Nadat het hydrauliekblok voor en de hoogteregelaars weer gemonteerd zijn, zijn ook nog de messing ‘lagers’ vervangen voor nieuwe. Deze slijten nog wel eens uit en ook dat kan schelen op het comfort.
Toen Wim met de voorste lager bezig was concludeerde we dat de hoogteregelaar daar lekte, en flink ook! Het bleek dat er een scheur zat in de binnenring van de regelaar. Gelukkig hadden we visite van Sohail (ZX1.4) en hij bleek nog een goede hoogteregelaar van een Xantia te hebben liggen. Deze hebben we opgehaald en gemonteerd want dat blijkt gewoon uitwisselbaar te zijn.
Inmiddels was het al half 6 en ik had de brug in principe tot 18 uur gehuurd, want de garage zou dan sluiten. We moesten toen de rijhoogte nog afstellen en de uitlaat monteren. Zo gezegd, zo gedaan. De rijhoogte afstellen was even een klusje waar Wes z’n handen soms nog maar net veilig kon stellen, maar al met al toch zo gebeurd.
Alleen werkte de uitlaat van geen kanten mee. De standaard bevestigingsringen waren zo verbogen dat deze vrijwel niet meer om de uitlaat te krijgen waren. Het was inmiddels ook al rond half 7 en de Turkse garagehouder begon steeds verveelder te kijken aangezien hij ook naar huis wilde. Gelukkig kregen we de ring met het nodige geweld toch om de uitlaat heen, alleen niet meer goed sluitend.
Dus ik ben de volgende dag nieuwe ringen gaan halen en heb deze met een flinke kluit gungum gemonteerd. Dat zit nu weer prima en lekdicht.
Als dank en als gezellige afsluiter van een voor mij zeer leerzame en leuke dag, zijn we met z’n allen, Wim, Wes, Sohail, ik en m’n vrouw, sushi wezen eten in Zwijndrecht. Kortom, het was een hele geslaagde en gezellige dag!
Later die week ben ik nog even naar de lokale garage geweest om op de brug te kijken waar dat irritante geratel toch vandaan kwam bij 3200 toeren. Het bleek dat de stang tussen de hoogteregelaars tegen de uitlaat aan liep. Dat resoneerde dus door de hele auto heen. De uitlaat kon gelukkig een stukje versteld worden, dus dat probleempje is nu ook verholpen. Nu is het heerlijk genieten van een geruisloze, fantastisch verende wagen.
Wat een stel schatjes op die laatste foto.
Ik blijf het toch een maf idee vinden dat ik met je vorige XM rijd. Je deed ‘m destijds weg omdat de kachelradiateur lekte en het rechter achterraam met duct tape vast zat. Je had eigenlijk geen klik met Citroën.
En nu? Je hebt type 1 in een bijzonder goede staat (en da’s toch altijd fijn sleutelen) en een CX.
Ik vond het een leuke dag. Alleen jammer dat op het einde die uitlaatklemmen zo tegen zaten.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Ja, da’s op zich ook raar past wel bij me. Die klik of afwijking is eigenlijk daarna pas gekomen. Ik heb er ook geen verklaring voor.
De uitlaatklemmen waren idd behoorlijk vervelend, het eind is in zicht, je bent moe en met sushi in het vooruitzicht. Dan wil je dat het mee zit. Maar het is uiteindelijk allemaal goed gekomen
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Mooie klus geweest Fred, en ook nog is met goeie hulp
Mn Xant ook maar snel is doen, want het lijkt er niet echt meer op hoe het hoort te zijn nadat het allemaal gesmeerd is
Veert ze nu weer helemaal naar je zin?
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Absoluut Bram!
Wat heb je gedaan met je Xant dan?
Ja, veert veel soepeler dan eerst.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ik heb met de Apk de hoogteregelaars is lekker gesmeerd omdat op het koplampafstelapparaat te zien was dat ze eerst te hoog stond en nadat ze op de brug was geweest stonden ze wel weer goed.
Daarna veerde het ook wat beter, maar toen ze de volgende dag richting de stalling ging kwam dr kontje niet meer omhoog.
Ik moest dus zelf helpen door eerst de handel in de hoogste stand te zetten en zodra de hoogte was bereikt aan de achterzijde, zette ik em in de rijstand.
En voor lijkt het er ook nog niet echt op, dus maar is ff cleanen die handel, en gelijk de hoogte is afstellen, alhoewel ik dat nog nooit gedaan heb
Life’s too short to drive without comfort!!!
Goed bezig Fred…..
Peter
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuk verslagje!
Gaat weer een beetje kriebelen als ik die plaatjes zie waar gesleuteld wordt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?