1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Thomas zijn Xsara 2.0 HDI 2002 update: Yatour en armsteun 5-9-2013
thomasv93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39

Gepost: 11 juni 2013 04:03 PM

Hallo!

Ik ben Thomas, net 20 jaar en ik kom dit subforum opvrolijken met wat plaatjes en tekst. Het is in dit subforum namelijk veel te stil Smile

Inleiding,

Mijn eerste auto, een Citroën Xsara. Wat glijdt dat lekkker over de weg en wat ben ik trots als ik hem zie en nog trotser als ik er in rij. Op dit moment heb ik er al +/- 400km opzitten wat de meter op een totaal van 249,390 zet. In de komende jaren hoop ik hier nog 20,000 km per jaar op te gaan zetten.

Hoe het allemaal begon,
Toen ik geslaagd was voor mijn MTS kreeg ik letterlijk de contracten op de mat gegooid, overal was werk en overal kon ik aan de slag. Mijn keuze is uitgegaan naar een detacheringsbureau dat actief is in regio Apeldoorn. Mijn toekomstige woonplaats. Hier begon mijn zoektocht naar een snelwegglijder. Na eindeloos marktplaatsen en bezichtigen ben ik tot de conclussie gekomen dat een duitse TDI niet in mijn budget past, vaak afgeragd en zonder karakter. Op een avond belde mijn opa op (Geboren citrofiel). Er stond namelijk een Xsara op fietsafstand. Die zijn we samen gaan bekijken. Bij de testrit was ik verkocht, wat rijdt dat lekker zo’n HDI. Precies wat ik zocht.

De volgende morgen stond de Xsara, met mij als tweede eigenaar, op de stoep. Door middel van dit topic wil ik mijn ervaringen en problemen delen als jonge (aankomende citrofiel?) bestuurder.

Terzake!

Er moet niet veel maar wel een beetje aan de Xsara gedaan worden, dit ga ik in de komende maand aanpakken;

- De Airco moet bijgevuld worden, de pomp draait en hij koelt als een briesje, maar niet naar behoren.
- De koplampen moeten polijst worden, het adresje heb ik al, nu nog de actie
- Functionaliteit radio/cd uitbreiden(Andere radio of Yatour setje (Als ik de cd wisselaar aansluiting kan vinden)

Lieve Sara (Dagboek met een knipoog Wink );

7-6-2013
Vandaag hebben we al een flink ritje gehad. 125km op precies te zijn. Wel schrok ik toen je multiriem blijvend ging piepen. De volgende morgen was dit niet meer het geval. Neef de Monteur heeft je multiriem toen even nagelopen en deze bleek te gaan piepen door het warme weer. Bij je volgende onderhoudsbeurt krijg je een nieuwe.

9-6-2013
Op mijn vrije dag even wat quality time met mijn nieuwe speeltje gehad. Gewassen, gepoetst en toen het muffe interieur aangepakt. Een nieuw pollenfilter en airwickje in combinatie met het schrobbben van alle bekleding hebben je goed gedaan. Ook heb ik de verstopte pre-historische hf-5 nokia car kit verwijdert.

Nu opzoek naar je aansltuiting voor de CD-wisselaar.

Profiel  

blauwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

Gepost: 11 juni 2013 06:15 PM
  [ # 1 ]

welkom hier , sarah ziet er netjes uit .
waar in apeldoorn ga je wonen ?
woon zelf in de maten.

dit topic ga ik maar eens volgen , wordt volgens mij een gezellig boeltje

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 juni 2013 06:19 PM
  [ # 2 ]

Beste Blauwe,

Ik werk in regio deventer. Maar ik wil zelf niet in Deventer wonen, apeldoorn vind ik mooi. Momenteel ben ik nog opzoek naar een apppartement dus ik kan je niet vertellen waar ik heen ga.

Bedankt voor je compliment.

Mvg,

Thomas

Profiel  

beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1825

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 11 juni 2013 09:46 PM
  [ # 3 ]

thomas, de aansluiting van de cd wisselaar zit achter op de radio. je hebt ook van die yatour setjes of ander merk, die je kan uitbreiden met een bleutooth setje zodat je de telefoon over de radio hebt. wel even opletten met aansluiten dat je geen 12volt+ van de radio aansluiting aftapt, ook al zit er een isso stekker op de radio je kan er geen andere radio opsteken, dus als jeen andere radio kiest moet je bij een dealer een kabel adapter kopen, en de cd wisselaar aansluiting moet ook nog worden geactiveerd,

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 juni 2013 10:47 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor je reactie.

Uit je reactie begrijp ik dat een aftermarket autoradio niet werkt. Echter zie ik als ik de zoekfunctie gebruik verscheidene topics waar een aftermakret radio wel werkt. Komt het door de 12volt+ aansluiting dat ik deze niet kan installeren ?

Tevens heb ik geen losse kabel voor de cd wisselaar. Is het blauwe connectortje op bijgevoegde afbeelding de kabel die in de radio gaat ?

Afbeelding Bijlagen
YTM06-RD3-550x500.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3762

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 12 juni 2013 06:45 PM
  [ # 5 ]

Mooie auto, ziet er nog heel netjes uit!

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  

beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1825

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 juni 2013 09:35 PM
  [ # 6 ]

thomas , zag dat je, je al had verdiept in de autoradio, een aftermarkt kan natuurlijk wel, alleen mag je niet de 12volt van de orginele radio gebruiken, gaat erom dat die 12 v uit de computer komt, die alles aanstuurt, als je hier wat anders op aan sluit, dus andere radio. dan gaat de com van slag.je kan dan zo maar hebben dat de ruitenwissers aan gaan zonder dat je wat doet, of de hele auto houd ermee op. en ja die blauwe stekker die gaat achter in je radio, als je de orgineele rd-03 erin hebt zitten.

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 juni 2013 11:33 AM
  [ # 7 ]

Ik zit nog wel twijfelen qua audio. Het wordt namelijk of een yatour en een parrot carkit of een aftermarket met ingebouwde carkit.

Wat moet ik doen om een aftermarket aan te sluiten ?

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 juni 2013 10:41 PM
  [ # 8 ]

Om mijn jeugdelijkheid toch wel even te laten zien op deze zeer burgelijke auto heb ik een kleine ornamentje geplaatst. Ik stel jullie gelijk gerust, hier blijft het bij Smile

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 juni 2013 11:06 PM
  [ # 9 ]

Hallo Thomas,

Welkom.
De standaard radio is eigenlijk niet meer van deze tijd zonder MP3 of USB / SD card aansluiting. De wisselaar aansluiting is daarmee een optie voor after-market spul die wel dergelijke flash media ondersteunen. Let op dat je auto is voorzien van een CAN bus en je zodoende inderdaad niet zomaar overal stroom vandaan kan aftakken en ook niet zomaar iets kan aansluiten / de gehele radio demonteren. Er zijn diverse topic over geschreven in dit, dat van Picasso of wellicht C5 forums. Kijk hier bijvoorbeeld eens naar.
Met de HDi motor maak je een goede keuze zolang de wegenbelasting niet te gek blijft, zie dit filmpje bijvoorbeeld.

Veel probleemloze kilometers gewenst,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 juni 2013 11:56 PM
  [ # 10 ]

Hoi bart, bedankt voor je reactie.

Leuk filmpje ook we gaan het meemaken hoever deze komt.

Qua geluid denk ik dat ik het beste kan gaan voor zo’n cd wisselaar ingang. Ik heb het geld er voor over als het maar goed is. Zo’n FM transmitter kan ik niet zo waarderen.

Heb ik met het aansluiten van een parrot hetzelfde probleem als bij een aftermarket radio? namelijk de voeding ?

Ondertussen zoek ik verder maar dan in het piccasso en c5 topic.

groet,

Thomas

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 juni 2013 01:08 PM
  [ # 11 ]

Vandaag naar garage Ruesink Enschede B.V. De auto is daar nog nooit geweest maar ze wilden toch even naar mijn sleutel kijken. Echt een pluimpje voor hun dus!

Blijkt dat de sleutel gewoon functioneert, dus of de ontvanger is stuk of hij moet geprogrammeerd worden. Van de week even een afspraak maken. De auto reageert gewoon niet op de signalen van de sleutel Sad

Ook is de bestuurderstoel gammel. Iemand enig idee hoe ik bij de slede van de stoel kan komen om de stoel te demonteren ?

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5487

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 15 juni 2013 02:43 PM
  [ # 12 ]

Over de bestuurdersstoel:

-Ik meende dat bij de Xsara bekend staat dat het framewerk wil scheuren. Dus effe laswerk zit eraan..

Profiel  

thomasv93
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 juni 2013 02:55 PM
  [ # 13 ]

Laswerk kan ik zelf wel. De stoel wiebelt alleen meer dan de bijrijdersstoel.

Hoe kan ik de stoel demonteren?

Profiel  

robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 851

Gepost: 20 juni 2013 10:19 AM
  [ # 14 ]

Het standaard geluid uit de orginele radio is niet echt goed, ik heb ook zitten kijken om een USB aansluiting te maken en kwam toen bij een man uit die blijkbaar de orginele radio kan upgrade, voor beter geluid. Dan moet je nog wel zelf de USB aansluiting kopen!
Misschien ook iets om mee te nemen in je overweging voor aftermarket of orgineel.

Aftermarket zal nooit zo mooi worden als het orginele denk ik, daarom wil ik de radio laten upgrade en een USB aansluiting aanschaffen.

Profiel  

hazefeets
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76

Gepost: 22 juni 2013 02:50 PM
  [ # 15 ]

Waarom steek je er niet gewoon een andere radio in?

Ik heb een tweedehands Pioneer radio gekocht met alle toeters en bellen op.
De bedrading van de Pioneer hiervan kon ik gewoon aansluiten op de bestaande bedrading (Xsara ph3).
Je moet alleen opletten dat je de datakabels van de CANbus niet doorverbind.
Als je in de stekker van de radio kijkt zie je dat in de connector op deze plaatsen niets is aangesloten.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook