C5 2012 2L Diesel loopt beroerd en hapert
Klooster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 16 juni 2013 01:54 PM

Ruim 14 jaar rij ik Xantia/C5 als lease auto, en was altijd erg tevreden.
Sinds maart 2012 rij ik een nieuwe C5 2L diesel.
Deze motor is echt een rampenbak:
Tot 2000 toeren bij een constant toerental stopt de motor gedurende enige seconden met inspuiten (dus remt de auto ongewild af op de motor), en daarna wordt alle opgespaarde diesel ongecontroleerd alsnog ingespoten. Hierdoor schiet de auto met een sprong vooruit.
Dit “bokken” gebeurt dus in de file en wanneer je rustig door de bebouwde kom probeert te rijden.
Mede passagiers geven reacties als: wordt het niet eens tijd voor een rijles?
Kortom: deze motor is een grote ergernis.
Diverse keren terug geweest bij de dealer, en ook een paar dagen terug geweest bij de importeur van Citroen Nederand.
Deze doet het af als: “binnen de normen”, en beschouwt hiermee de zaak als afgedaan.
Een onpartijdig onderzoekbureau (Dekra) heeft 800 Km in de auto gereden, en gaf aan dat de motor inderdaad inhoudt en stoot. Echter hun oplossing was: Nog een auto zoeken met eenzelfde type motor: Ook deze stootte en haperde.
Daarna was de conclusie van Dekra: Het is een gebrek, maar omdat meerdere auto’s hetzelfde beroerde gedrag vertonen, moet de klant dit maar accepteren.
Zijn hier soortgelijke ervaringen bekend? Nog belangrijker: wie kent een oplossing?

Profiel  

boes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20

Gepost: 16 juni 2013 10:15 PM
  [ # 1 ]

ik rijd een 2.0 16v 100kW Hdi met heel plezier. (2006)
Het is een soepele sterke motor.
Ik denk toch echt dat er wat aan de hand is met jouw C5.
Wat voor storingcodes staan in MM bij uitlezen?

Profiel  

Mario
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 29 juni 2013 12:35 PM
  [ # 2 ]

Ik herken het probleem, maar ik weet natuurlijk niet of het dezelfde oorzaak kan zijn.
Mijn wagen is een 2 liter benzine automaat, maar had hetzelfde probleem. 
De wagen was amper een paar maand oud toen die problemen al de kop opstaken.  Het werd zelf zo erg, dat ik bijvoorbeeld aan de verkeerslichten stil stond, ik wel gas gaf, maar de wagen gewoon bleef staan, en dan plots vooruit schoot met horten en stoten.  Ongelooflijk irriterend.  Wat je opnoemt is mij herkenbaar.

Na de garage ervan te verwittigen, bleek er iets mis te zijn met een deel van de boordcomputer (die ook inspuiting zou regelen).  Er werd een stuk in vervangen, maar,... het was al vlug terug zoals voorheen.  Dus, terug de garage binnen, en uiteindelijk bleek dat gewoon de gehele boordcomputer niet naar behoren werkte en is deze vervangen.  Gelukkig was dit garantie.

Mocht ik van jou zijn, zou ik het er met de garage toch even over hebben, want wanneer deze wagen uit garantie is, kost het je een smak geld.  Behoudens het dezelfde oorzaak zou zijn uiteraard.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook