1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Dreunen bij lage snelheid, trillen bij hoge
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 20 juni 2013 11:39 PM

In mijn onschuld onlangs toch maar eens naar een Profile tyre center gegaan om bepaalde trillingen te laten verdwijnen. Alle 4 maar voor de zekerheid laten balanceren. Nou, dat heb ik geweten. Ik had nog voor de zekerheid erbij gezegd dat de achterwielen uitsluitend “aan de wagen” gebalanceerd diende te worden (dat zegt mijn Citroen Specialist namelijk; is dit zo??)  maar daarop werd ik bevreemd aangekeken; dat gebeurt al jaren niet meer, zo was het verhaal van de bandenman. Voorop de wielen zat vanaf het begin überhaupt geen lood, dus was ik benieuwd naar hoe de wagen nu zou lopen, eenmaal alle 4 gebalanceerd. Het effect van Profile was bedroevend; van de regen in de drup zeg maar. Ik kan nu niet harder dan 100, 110 anders trilt de wagen gigantisch, in de stoelen en in het stuur. Als je het stuur loslaat, begint de boel zelfs vervaarlijk te klapperen. Uiteraard is men hier nog niet klaar mee, de banden (alle 4 nieuwe Goodrich bij aflevering van de wagen) en velgen zijn niet krom. Band op velg verplaatsen had ook geen effect. Uiteindelijk heeft men zich bereid verklaard, ondanks dat het dan al kennelijk jaren uit de mode is,  een “scooter” op te trommelen om de boel aan de wagen, alle 4 dus, te balanceren. De afspraak hiervoor moet ik nog maken.

Vraag van mijn kant is, heeft mijn garage gelijk, voor wat betreft het per definitie aan de wagen balanceren?

Zijn er andere aandachtspunten die van belang zijn bij het balanceren van een XM?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 juni 2013 11:56 PM
  [ # 1 ]

Een echte bandenboer opzoeken. Waar woon je?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 21 juni 2013 01:28 PM
  [ # 2 ]

Ik woon in Arnhem. Ik meende dat Profile Tyre center wel iets kon. Kennelijk niet…..heb jij goeie adressen?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juni 2013 03:21 PM
  [ # 3 ]

In Deventer Bandencentrum Jan Steverink, man achter de balie enigszins chagrijnig, maar ze weten daar wel wat ze doen. Ze hebben ook een vestiging in Apeldoorn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Maar in Arnhem moet toch ook wel een fatsoenlijke bandenboer zijn?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 21 juni 2013 08:22 PM
  [ # 4 ]

Is hier niets iets anders aan de hand…ik kan me bijna niet voorstellen dat slecht gebalanceerde wielen dusdanig kunnen klapperen - die wielen gaan toch gewoon op een machine dus hoe kan dat dan dusdanig fout gebeuren, vraag ik me af.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juni 2013 10:07 PM
  [ # 5 ]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat speling op de voortrein de zaak verergert.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 22 juni 2013 10:59 AM
  [ # 6 ]

Puffel en Jantje1948, dat denk ik dus ook. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je niet harder kunt dan 100, 110 vanwege behoorlijk trillen wat overgaat in schudden als je het stuur loslaat - want daar hebben we het over - dat dat met een paar loodjes is opgelost. Maar ik laat me graag verrassen. Mocht dat dus geen soelaas bieden, dan laat ik de wagen verder technisch onderzoeken.

Dank jullie wel voor het reageren en meedenken, heel wat beter dan dat XM forum (aan de andere kant; hier kijken en lezen natuurlijk wat meer mensen mee)

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 juni 2013 11:07 AM
  [ # 7 ]

Vergis je niet wat een paar loodjes voor verschil kunnen maken. Toen ik eindelijk na een paar jaar m’n blokjesvelgen onder de auto had, waren ze niet gebalanceerd omdat de beunclub een klem miste voor dit type velgen. Ik heb daardoor een paar dagen met ongebalanceerde velgen gereden en dat was echt niet prettig. 100 was echt de limiet. Rolling Eyes

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 22 juni 2013 12:12 PM
  [ # 8 ]

Een vraagje: Zijn het lichtmetalen velgen? Als dat het geval is kun je te maken hebben met een electrolytische corrosie. Dat wil zeggen door het verschil tussen alu en gewoon staal kan er een reactie ontstaan waardoor het zaakje vast roest. Na het demonteren van een wiel kan het zijn dat wanneer je ‘m terug zet wiel niet het zelfde op de naaf komt, en door de corrosie niet vlak zit. Overdreven gezien zit je wiel (niet zichtbaar) scheef. Belangrijk is dan om het oppervlak van de naaf, en het contactvlak van de velg mooi schoon te maken.

Succes!

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 22 juni 2013 04:49 PM
  [ # 9 ]

Dit zijn de velgen. En een stukje van de rest….. tongue rolleye

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 22 juni 2013 05:35 PM
  [ # 10 ]

Precies, zie mijn reactie hierboven.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 29 juni 2013 11:21 AM
  [ # 11 ]

Zou ik het kunnen oplossen door 4 gewone stalen te nemen? Zouden die überhaupt passen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 juni 2013 11:23 AM
  [ # 12 ]

Ja dat past wel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 01 juli 2013 01:27 PM
  [ # 13 ]

Iemand nog tips waar ik passende (nieuwe?) stalen velgen zou kunnen vinden voor het geval dat?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 juli 2013 04:36 PM
  [ # 14 ]

Technisch gezien klopt het wat Jay Jay zegt. Persoonlijk kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat dat de oorzaak zou zijn. Het wiel is er neem ik aan al een paar keer afgeweest om te controleren of er iets niet lekker zit. Ik doe even de aanname dat je het wiel op de krik met de hand hebt vastgezet en pas nadat het belast is de boel op moment hebt gezet.

Is het een optie om de wagen eens op de brug te zetten en dan de wielen eens te laten draaien ? Of het nadelig is dat de boel dan onbelast draait weet ik niet maar je kunt dan wel gewoon zien wat het wiel doet.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 03 juli 2013 10:44 PM
  [ # 15 ]

Er is wat meer licht in de duisternis. Deze XM is voorzien van zgn. blinde velgen. Die balanceer je op een andere manier dan eh….zeg maar gewone velgen. Dat heeft dan weer met de naaf te maken kennelijk. Blinde velgen zijn een stuk lastiger te balanceren dan die gewone. Het is me vanmiddag allemaal uitgelegd en ze hebben me het laten zien, maar nu eenmaal achter de compu ontbeer ik een bepaalde mate van hersencapaciteit om dit nu hier weer keurig te reproduceren. Maar ik snap nou wel waarom mijn garage zo gek is op aan de wagen balanceren, want met blinde velgen ontloop je dan het “echte” balanceerwerk aan de velg zelf wat zo moeilijk is. Waar ik - kort gezegd - verstandig aan zou doen zijn 4 nieuwe velgen nemen die eh….niet blind zijn, ha ha! Die krengen zullen ook wel een naam hebben. Mijn banden man in D’chem garandeert 100 % dat ik er dan vanaf ben. Ik denk dat ik dat maar doe, want de prijs valt me mee. Ik kan Enzo lichtmetalen nemen die gemonteerd en al 83,50 Euro per stuk kosten. Gewone stalen velgen zijn 80 Euro dus dat verschil is te verwaarlozen. Sterker nog, ik moet dan ook wieldoppen kopen en ben dan dus per saldo duurder uit.Of naar mijn garage terug met de vraag of hij het “even wil oplossen” oftewel; alle 4 aan de wagen balanceren. Of hij gaat op zoek naar 2e hands stalen velgen, maar daar ben ik niet zo gek op. Afijn, ik heb nog even de tijd want ik ga pas eind augustus naar Frankrijk. En tegen die tijd heeft u, lezer dezes, mij vast wel een reactie/advies/mening gegeven.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook