Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Hoi,
ik heb een Xantia break 2.0 i 16v uit 2000. Op het moment dat ik electrische verbruikers inschakel (achterruitverwarming, airco, verlichting) schiet de temperatuurmeter omhoog, soms tot ver boven de 90 graden. Als alles uitstaat komt ie zelden boven de 85 graden uit. Het lampje gaat nooit branden als de temperatuur op maximaal staat. Ik heb begrepen dat dit een massa probleem zou kunnen zijn. Maar als ik naar de massa verbindingen kijk links naast de accu, zie ik schone verbindingen. Heeft iemand suggesties waar ik nog zou kunnen kijken?
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Exact hetzelfde probleem heb ik ook gehad met mijn vorige Xantia-2, een 1.9TD.
Het enige dat hielp, was een nieuwe sensor in het themostaathuis.
Er zitten 3 sensoren, het is volgens mij de blauwe, als je deze los trekt, dan valt de temp.meter op het dashboard naar nul.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Bedankt! Lijkt inderdaad de hoofdverdachte als alles verder overeenkomt. Ik ga eens even kijken of ik ergens zo’n sensor kan scoren.
Ga ik veel koelvloeistof verliezen of valt dat wel mee? Hij ligt redelijk hoog dus dat zal wel meevallen denk ik.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Als het niet aan de sensor ligt kan het nog in de tellerunit zitten.
In de tellerunit zitten de metertjes elk met 4 verende contacten tegen de printplaat. Op de printplaat zijn deze vlakjes vertind en kunnen slecht contact maken.
Hiervoor zou je de tellerbak moeten uitbouwen en openen. Lijkt eng werkje maar dat valt best wel mee. De contacten even ontvetten en dan overzolderen. Daarna wel evt resten van soldeervloeimiddel weer goed verwijderen.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Hmmmm…zou natuurlijk ook nog kunnen. Maar ik ga toch eerst eens die sensor proberen
Maar dit verklaart niet helemaal waarom de temperatuurmeting pas van slag is op het moment dat ik elektrische verbruikers aanzet. Dan lijkt mij de sensor iets aannemelijker. Maar ik hou het in mijn achterhoofd als mogelijkheid. Bedankt!
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Ik had het tellerpaneel ook eerst doorgesoldeerd, dat hielp helaas niet, het was echt de sensor.
Deze kun je op chassisnr. bij de dealer bestellen, let wel even op het temperatuur bereik van de sensor.
Als goed is, dan zijn er 2 uitvoeringen, kijk op je tellepaneel voor het bereik.
Ik doel niet op het doorsolderen van brakke solderingen van het type I dashboard, daar heeft zover ik weet type II geen last van, dat is een geheel andere constructie. Ik doelde op de vlakjes op de printplaat waar de verende contactjes van de metertjes tegen aan drukken.
Mijn tankmeter was altijd onrustig in het onderste stukje van de schaal. Dat is voorbij na het opnieuw vertinnen van de vier contactvlakjes.
Anyway, sensor blijft dan hoofdverdachte.
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Ik bedoel ook de contactvlakjes, mijn type-2 had namelijk ook last van een brandstofmeter die soms uitviel, na het opnieuw vertinnen was het over.
Uitlezen met een Lexia is een optie, om ghet 100% sluitend te maken, Lexia geeft de temperatuur van een andere sensor aan, namelijk die van de sensor voor de ECU. Bij mijn Xantia zag ik een verschil, tellerpaneel was 90 en de Lezia gaf 83 graden aan.