Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Welkom bij de club!
KM stand?
Tsja, welke er uit?
Zelf koester ik de leuke combinatie van drie ontwikkelingsniveau’s van hydro-pneumatiek: DS-XM-C6, dus basic, Hydractief en het eindstation: de C6 Hydractief plus variabele demping.
Grappig genoeg alle drie een volkomen eigen karakter.
Rechtop zittend in de DS met die heerlijke unieke dein.
De XM die zo majestueus reageert tussen gezapig en ruig.
De C6 met die voorname rust in alles, de stilte, de moeiteloze, achteloos zijn werk doende aandrijving en het ontbreken van hobbels.
Als ik uit de C6 in de XM stap heb ik dezelfde sensatie als wanneer je na een XM rit in een wokkelauto stapt, dan lijkt het wel of er iets kapot is in het onderstel, dan kan je de klinkers tellen in de Dorpsstraat.
Maar ook: De XM jaag je zonder nadenken over verkeersdrempels, de C6 heeft meer moeite met de ergste.
Zelf zou ik de XM houden, al was het alleen al voor de V6. Dat ontbrak altijd aan de CX.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Km-stand is 140.000.
Leuk zoals je de verschillende karakters beschrijft!
Met de DS heb ik geen ervaring. De CX lijkt daar wel op denk ik. Wellicht wat minder deinen. Wel met altijd het gevoel in korte bochten en rotondes dat de achterkant “er achteraan komt”, als een soort aanhangwagen. De CX heeft ook een superieure voorwielophanging wat hem juist weer zo goed in de bochten en op slechte wegen maakt. Bij elkaar een verslavend effect.
Wat deinen betreft, deint de C6 meer dan de CX en de XM. In de sportstand is het vrijwel verdwenen. Maar ik vind het juist heerlijk!
Het verschil tussen de XM en de C6 ervaar ik nu al precies zoals je het omschrijft. De C6 kan je inderdaad niet genadeloos over een verkeersdrempel jagen. Maar de “goedkope” voorasconstructie van de XM doet hem geen goed op slechte wegen; maakt veel herrie en is goed te voelen.
Welke er uit? Een duivels dilemma! Alledrie houden is geen optie. Een van de redenen om een C6 aan te schaffen was juist omdat de CX en de XM allebei zoveel tijd vragen om ze in goede conditie te houden. En die tijd ontbreekt me.
Met de CX wil ik misschien volgend jaar aan de RA2014 meedoen.
Met de XM wil ik in augustus mee naar Luxemburg. Na augustus te koop zetten dan? Ga ik de grote achterklep niet erg missen?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
par eXeMple! schreef:Met de DS heb ik geen ervaring. De CX lijkt daar wel op denk ik.
Dat idee had ik ook altijd, maar daar ben ik volledig van terug gekomen sinds de DS daarbij is gekomen.
De DS rijdt bijna in alle opzichten heel anders dan een CX. Lastig uit te leggen…
Hoewel ik wat minder ervaring heb met de XM denk ik dat een CX en C6 toch wel aardig dicht bij elkaar komen qua vering. Alleen is bij de C6 alles natuurlijk op een heel ander niveau
Als ze nu teveel tijd kosten qua onderhoud, dat wordt natuurlijk wel minder als je er minder mee rijdt. Wellicht in de winter zelfs even stil zet.
Of ZX break eruit
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Wat een mooie wagen zeg en mooie kleur.
Ik rij er nu een half jaar in en moet echt er om denken dat ik af toe de ds pak! Wat rijdt dit heerlijk en wat is het een mooie verschijning tussen alle eenheidsworst op de weg.
veel success ermee.
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het verschil in tijdsbesteding aan een CX en een XM vind ik fors.
Alleen al de tijd die ik aan het reguliere remonderhoud van mijn CX ‘en moest besteden zitten mij nog vers in het geheugen. Vooral als madame weer eens was vergeten de handrem los te zetten…...
Met het deinen van de C6 ben ik het niet eens. Een ordelijk afgeregelde C6 deint bijna niet en zeker niet meer dan een DS. Het overmatig deinen van een C6 is een kwestie van achterstallig onderhoud.
In mijn beleving was een CX af fabriek een stuk stugger dan een DS. En inderdaad: Het bochtgedrag van een CX is misschien wel het beste van de hele reeks. Waar ik mij wel altijd aan stoorde was het uitzicht in de Berline door de binnenspiegel, dat ontbrekende bovendeel, je kon de horizon meestal niet zien.
Verder vond ik het qua zitcomfort voorin de smalste hydropneumatische Citroen, misschien te vergelijken met de GS. Een BX voelde ruimtelijker aan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
JanSr schreef:Het overmatig deinen van een C6 is een kwestie van achterstallig onderhoud.
Achterstallig onderhoud op welk gebied? Vervangen LDS?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Het overmatig deinen van een C6 is een kwestie van achterstallig onderhoud..
Dat is wel erg kort door de bocht Jan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nee hoor! De kalibratie van de schokbrekers schijnt te verlopen na verloop van tijd. Opnieuw kalibreren is de oplossing. En dat is dus een kwestie van onderhoud.
Bij de mijne is dat kennelijk al gebeurd. Veert verrukkelijk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
par eXeMple! schreef:Met de XM wil ik in augustus mee naar Luxemburg. Na augustus te koop zetten dan? Ga ik de grote achterklep niet erg missen?
Daar hebben we de ZX voor Ik vind het rijgevoel van de C6 veel dichter in de buurt komen bij de XM dan bij de CX. Dus juist vanwege het grotere verschil denk ik dat het leuker is om de CX erbij te houden. Overigens merk je natuurlijk wel aan alles dat de C6 veel moderner is dan de XM…
Of misschien de CX voor in de zomer en de XM voor in de winter?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Erg mooie C6, het is de eerste keer dat ik een goede foto van een groene zie en ik moet zeggen dat ze er echt prachtig uit ziet!
Het zijn igg echt prachtwagens die zwaar onderschat worden. Vorige week was ik nog met vrienden weg en ze waren heel tijd bezig over BMW’s, Audi’s,... en aan het lachen met die kleine Citroën C3 van een vriend. Eens we bij mij aankwamen moest je ze eens zien staan kijken naar de C6… Is dat echt een Citroën, Ik wist niet dat Citroën zo’n auto’s maakte, Wat een wagen, ... Een vriend wou hem zo inruilen met zijn vader zijn 7-serie BMW.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Aparte kleur voor een C6.
Ben benieuwd in het eggie!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Erg mooie auto!
Veel onbezorgde kilometers gewenst!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Tjerk schreef:de XM voor in de winter?
Als pekelbak!
Maar proficiat met deze aanwinst.
Er is naar mijn mening slechts 1 manco aan de C6, ik had ‘m als break willen hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gefeliciteerd, erg mooie kleur!
Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Mooi Peter! Ik wens je veel fijne kilometers. En ik zal haar binnenkort wel eens zien…
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/