Hoi,
Ik heb sinds gisteren een nieuw probleempje met men herstelde BX
Ik heb bij stilstand geen probleem. Alle lampen blijven branden.
Echter als ik gas geef (stilstaand of rijdend) dan beginnen al men lampen te flikkeren.
Niet alles controle lampen gaan aan. Het zijn de verlichting en lampen die aan zijn.
Die flikkeren / dimmen continu.
(Het flikkert als het ware op de snelheid van het toerental)
Ik denk een of andere regelaar defect?
Groetend
Axel
Was je accu bijna leeg?
Dan zou het misschien kunnen zijn dat de regelaar moeite heeft met de grote laadstroom.
Misschien praat ik onzin, want ik weet niet of de regelaar ook een soort beveiliging heeft wat betreft laadstroom.
Maar als ie er wel inzit lijkt me het wel een leuke verklaring.
Misschien kan je de accu eens volledig opladen met een lader en dan kijken of het geknipper overgaat?
Dat opladen kan je trouwens het veiligst doen met losse accupolen, auto-elektronica is nogal kwetsbaar…
Als de spanning op de accu zo rond de 13-14,5V blijft lijkt me het trouwens niet zo’n probleem dat knipperen.
Of is het echt storend?
H@ns schreef:Als de spanning op de accu zo rond de 13-14,5V blijft lijkt me het trouwens niet zo’n probleem dat knipperen.
Of is het echt storend?
Hoi,
De accu is nog maar 2 dagen geleden volledig opgeladen geweest.
het knipperen is heel vervelend op de snelweg.
Dan knippert dat heel wat en de koplampen knipperen ook.
Ik heb de alternator willen loskoppelen daarnet.
En bij het losdraaien van de moer (die dat de kabel vasthoud) is de alternator stuk gegaan.
Hij laad de batterij nu helemaal niet meer :s
Ik heb nog een alternator liggen die zou moeten werken (ooit eens gekocht met heel wat andere onderdelen)
Maar durf die niet zomaar proberen op men auto te monteren.
Ik ken de juiste handeling niet op de riem los te maken zonder deze te beschadigen.
Tevens als het goed losmaken van de alternator.
Groetend
Axel
Het is niet heel moeilijk…
Altijd beginnen met het losmaken van de massakabel van de accu.
Aan de onderkant zitten meestal 2 bouten om de beugel van de dynamo vast te schroeven. Eén ervan moet je helemaal losmaken de andere kan je een stukje losdraaien.
Verder zit er aan de bovenkant nog een kleiner boutje om de riem te ontspannen/spannen.
De draden goed onthouden en exact op dezelfde plaats van de nieuwe dynamo aansluiten.
Volgens mij heeft een BX altijd een ingebouwde spanningsregelaar, dus daar hoef je niet naar op zoek. (correct me if I am wrong!)
De riem zo spannen dat je hem ongeveer een centimeter heen en weer kan bewegen.
Accu weer aansluiten en klaar is Axel.
NB: Nooit de massakabel losmaken als de motor loopt!
H@ns schreef:Het is niet heel moeilijk…
Altijd beginnen met het losmaken van de massakabel van de accu.
Aan de onderkant zitten meestal 2 bouten om de beugel van de dynamo vast te schroeven. Eén ervan moet je helemaal losmaken de andere kan je een stukje losdraaien.
Verder zit er aan de bovenkant nog een kleiner boutje om de riem te ontspannen/spannen.
De draden goed onthouden en exact op dezelfde plaats van de nieuwe dynamo aansluiten.
Volgens mij heeft een BX altijd een ingebouwde spanningsregelaar, dus daar hoef je niet naar op zoek. (correct me if I am wrong!)
De riem zo spannen dat je hem ongeveer een centimeter heen en weer kan bewegen.
Accu weer aansluiten en klaar is Axel.
NB: Nooit de massakabel losmaken als de motor loopt!
Hoi,
bedankt ik zal het eens proberen.
dus de spanningsregelaar zit ingebouwd in / op de alternator?
Dan zou het opgelost moeten zijn met een andere alternator.
Ik zal eens zoeken waar ik deze bout zit voor de riem aan te spannen
Alvast hartelijk bedankt voor al deze info
Groetend
Axel
Deze als jij dezelde dynamo hebt tenminste:
Eerst de onderste 2 een stukje losdraaien (ik meen sleutel 17mm?), dan dit boutje boutje losmaken, dan zakt de dynamo al een stukje naar beneden en kan je de riem losmaken.
Maar niet vergeten: Eerst de massaklem van de accu losmaken!
De rest wijst zich zelf wel denk ik.
H@ns schreef:Deze als jij dezelde dynamo hebt tenminste:
Eerst de onderste 2 een stukje losdraaien (ik meen sleutel 17mm?), dan dit boutje boutje losmaken, dan zakt de dynamo al een stukje naar beneden en kan je de riem losmaken.
Maar niet vergeten: Eerst de massaklem van de accu losmaken!
De rest wijst zich zelf wel denk ik.
Hoi,
Ik ga die vervangen samen met een maat die garagist is. vermits ik deze niet goed los krijg en de auto nodig heb om mee rond te rijden.
Dus heb ik liever dat ik zeker ben dat het van de eerste keer goed is.
Echter had ik nog een vraag.
Ik heb nu het probleem dat mijn ventilator niet meer aanslaat.
Tot op punt dat de koelvloeistof uit de dop loopt :s (tevens branden tijdens het rijden de waarschuwings lampjes)
Ik heb de ventilator getest met een baterijlader en dan slaat die wel aan.
Ik heb die zelf uit alle zekerheid vervangen met een dat ook werkt.
Echter als de ventilator moet aanslaan slaat deze niet aan.
Ik heb al alles uitgemeten en krijg wel 12V tot aan de conectors. dus dat is ook in orde.
Maar blijkbaar kan de baterij niet genoeg geven? zou dat kunnen?
Ik had nochtans gisteren avond de baterij volledig laten opladen…
Tevens als ik de ventilator rechtstreeks aansluit op de baterij wil deze niet starten.
Moet ik mij zorgen maken?
Of gaat dat opgelost zijn met het vervangen van de alternator?
Groetend
Groetend
Axel
Vervangen van de alternator zal dat probleem waarschijnlijk niet oplossen!
Ik denk dat de thermoschakelaar op de radiator niet goed werkt.
H@ns schreef:Vervangen van de alternator zal dat probleem waarschijnlijk niet oplossen!
Ik denk dat de thermoschakelaar op de radiator niet goed werkt.
Hoi,
Ik denk dat die schakelaar wel werkt vermits ik (als ik de connectors loskopen aan de ventilator zelf)
eerst niets meet bij de ventilator en dan als die moet aanslaan meet ik een 12V.
de batterij is tevens helemaal plat (die is nu aan het laden)
Groeten
Groetend
Axel
Maar hoe heb je die schakelaar dan getest?
Is de motor goed warm gedraaid?
H@ns schreef:Maar hoe heb je die schakelaar dan getest?
Is de motor goed warm gedraaid?
Ja, ik heb de motor warm laten draaien. Tot het controle lampue van de tempheratuur aan spring samen met
De stop. Dan mete ik die 12v over men ventilator maar hij starte niet.
En als ik diezelfde ventilator aan de baterijlader aansluit start die direct.
Daarmee dat ik denk dat de baterij veel te plat is?
Groeten
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als je 12V gemeten hebt dan had ie moeten gaan draaien.
Hilko16TZI schreef:Als je 12V gemeten hebt dan had ie moeten gaan draaien.
Hmm ja tenzij de baterij de tevraagde spanning niet aan kan?
Of mischien heb ik ergens een spanningslek :s
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee, je hebt 12V op de stekker gemeten. Dat is mooi, maar als het thermocontact het niet doorgeeft gebeurt er weinig. Probeer eens met een stevig draadje om de stekker (zonder het thermocontact ertussen) door te verbinden. Als de ventilator dan gaat draaien, dan weet je dat het thermocontact stuk is.
Hilko16TZI schreef:Nee, je hebt 12V op de stekker gemeten. Dat is mooi, maar als het thermocontact het niet doorgeeft gebeurt er weinig. Probeer eens met een stevig draadje om de stekker (zonder het thermocontact ertussen) door te verbinden. Als de ventilator dan gaat draaien, dan weet je dat het thermocontact stuk is.
Hey,
Die thermostaat, zit die dan in de ventilator?
Want ik meet op de connectors van de ventilator zelf.
Die dat je los maakt om de ventilator te vervangen. dat is het dichste bij de ventilator zelf.
Groetend
Axel