Wat begon als een deelrevisie wordt waarschijnlijk een complete revisie van het blok.
De 18pk in mijn azam begon steeds meer olie te verbruiken. Bij stilstand voor stoplicht begon hij steeds meer te pluimen. Het idee opgevat om de motor eens te voorzien van nieuwe zuigerveren, klepseals en brilrubbers.
Afgelopen week de motor uit de eend gedemonteerd en de koppen eraf getrokken. Zag er opzich niet verkeerd uit ware het niet dat er twee kleppen ietwat ingebrand waren. Daarnaast merkte ik op dat de krukas wat radiale speling heeft. Op dat laatste had ik niet op gerekend en betekent dat er nu een complete revisie op stapel staat.
Dat terwijl ik nu wil rijden haha
Kortom, ik ben opzoek naar een spelingsvrije krukas of goed (compleet) onderblok voor een 18pktje.
Een 21 of 25pk met dito bak is ook goed.
Citroen rolls better then a Rolls!!
In afwachting van de onderdelen alvast aangevangen met de demontage.
Wie o wie heeft de gouden tip om het anker van de dynamo van de krukas te krijgen?
Al ingespoten en met de trekbout behoorlijk op spanning erin gedraaid maar geen millimeter.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Inmiddels het blok gesplitst, schoongemaakt en weer terug opgebouwd met nieuwe kruk- en nokkenas uit donorblok. Ziet er weer puik uit.
Het blok had een hoog olieverbuik en walmde af en toe maar was achteraf niet verwonderlijk met 2 gebroken zuigerveren. Helaas dikke groeven in de cilinderwand dus die zijn niet meer te redden. Nieuw setje zuigers en cilinders in aantocht.
Het anker kreeg ik er niet af dus ben nog opzoek naar een goed gebruikt dynamo-anker. Wie heeft er nog 1 liggen op zolder of in de schuur? Kan ik weer verder hobbyen
Citroen rolls better then a Rolls!!
Voor het demonteren van een dynamo anker is een stukje gereedschap nodig. Eigenlijk een grote bout met fijn schroefdraad wat in het anker gedraaid wordt, Wanoda 726 of Fenwick 4036T.
Er zijn een paar mogelijkheden;
Misschien heeft Citroworld [citroworld.com / Geert Bukkens] zoiets, of je kijkt bij Leboncoin [leboncoin.fr], je tikt in “extracteur induit” en dan komen er altijd een paar advertenties tevoorschijn.
Nadeel, het is een Franse site dus Fransen en die zijn niet altijd genegen om iets te versturen naar het buitenland.
Is dit allemaal niet gelukt rij je op zaterdag 27 juli naar het Eendeei te Rotterdam en vraag je naar de sleutelhulp, dan neem ik het gereedschap mee [na 13.00 uur].
Dank Tibor voor het aanbod!
Stiekem nog niet gelukt echt muurvast.
Omdat het de oude krukas was laten zitten en nieuw anker gescoord met bijbehorende set.
Aanstaande vrijdag binnen hoop ik dan kunnen we weer opbouwen
wordt vervolgt
Citroen rolls better then a Rolls!!
Inmiddels draait de motor weer en laad ze weer goed bij
Nu alleen nog kijken waar het inhouden vandaan komt.
Lijkt me ergens valse lucht of zouden er nog meer oorzaken voor kunnen zijn?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Inmiddels is de revisie achter de rug en hobbelt de eend al heel wat kilometers rond.
Bij een vriend met een azu 12pk doet het zelfde probleem met het anker zich voor.
Trekbout heb ik maar nu nog een truuk vinden om hem te lossen van de krukas.
Wie weet raad.
Kwestie van bout erin en met luchtsleutel aanratelen tot hij lost of warmstoken/inspuiten oid.
Citroen rolls better then a Rolls!!