Ik heb sinds een paar weken een Xantia Activa 2 liter turbo.
nu zag ik dat het achteraan lhm lekte bij volgens mij het activa blok met de veerbol in het midden.
Dit berichtje zag ik zonet op het forum staan van iemand die een aantal dingen bij zijn activa v6 had gedaan: “de Achterste Activacilinder is gerepareerd met een modifcatie zodat ie niet gaat lekken (zwak punt)”
Is dat het het hetzelfde onderdeel wat bij mij lekt?
En weet iemand wat die “modificatie” is?
We zijn van plan om zaterdag op vakantie te gaan en ik hoop het morgen te kunnen oplossen…...
Alvast bedankt voor de reacties!
Lucas
Dit is de Activa cilinder;
Maar dat is waarschijnlijk dus niet het lekkende deel.
Zo lezend lijkt het meer hier op:
In dat geval zal je moeten kijken waar het precies vandaan komt.
Als je nog een antwoord nodig hebt:
- Je activa cylinder lekt, zie de druppel die er aan hangt: : Dat komt heel vaak voor !, de afdichtring van de aansluting retourslang is niet meer dicht door en roest aan de cylinde en problemen met de “kraag”. Je weet echter nog niet hoe ernstig het is.
Als je rijdt wordt door de luchtwerveling achter onder de LHM olie alle kanten op geblazen, dus het is moeilijk iets te zeggen over de mogelijk andere lekkages. Wat helpt is alles goed schoonmaken, en dan 2-3 keer gymastieken ( hoog laag), remmen in de hoogte en laagste stand, EN de activa te laten bewegen door voor de activa regelaar met de hand te verzetten. Daarna achter weer kijken waar de druppels aan hangen.
Je kunt proberen de kraag van de cylinder te repareren door: De LHM op te drogen, het systeem drukloos te maken ( met een krik eronder), dan de kraag van buiten af te ontvetten, en er een lijmkraag omheen te zetten met een goede lijm die ook aan kunststof hecht ( universele bouwkit of siliconenkit ). Je kunt daar een malletje voor maken door een stuk van een afvoerpijp er om heen te zetten en de ruimte tussen de pijp en de rubber “ring” vol te spuiten. Waarom zo moeilijk: Er worden geen nieuwe activa cylinders meer geleverd, de “kragen” zijn ook niet meer de krijgen, en de meeste tweedehands cylinders die er zijn zijn vaak ook lek.
Succes !
To err is human, not to err is divine.