3 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Jabaars XM 2.1 TD is naar de sloop.
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 augustus 2013 05:50 PM
  [ # 31 ]

Bolk is echt cheap-ass rotzooi. Ik monteer die troep nergens meer op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7310
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 19 augustus 2013 07:16 PM
  [ # 32 ]
verkuilm schreef:

Ik heb met bolk slechte ervaringen op de XM 21TD.
Ik had last van een klapperende multiriem. Pas toen ik de spanveer had vervangen door een orginele dure van de dealer was alles weer goed.
De bolk veer was niet goed.

idem

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 19 augustus 2013 07:20 PM
  [ # 33 ]

Had al zoiets gelezen.
Toch voor Contitech gegaan als distributieset en waterpomp en een SBK krukaspoelie.
Had toch bij de eerste distributiewissel gelijk de waterpomp en de rest mee moeten nemen. Dat is natuurlijk wijsheid achteraf. Denk dat door de spanning van de nieuwe distributieriem de waterpomp het begeven heeft. Ik zag rondom de as van de waterpomp aardig wat klodders met geel-witte aanslag. Eerst dus koelvloeistoflekkage en toen hoorde ik onderweg een kloink. Dat was dus de krukaspoelie die scheef is gaan zitten en daardoor de multiriem deed slijten en er wat ribben heeft afgehaald

Staat mij van de vorige keer bij dat de montage van de bovenste motorsteun mij de meeste hoofdbrekens heeft gekost. Zal mijn huiswerk wel weer doen. Geloof dat ik om de spanner van de distributie de hele bovenste motorsteun moet gaan verwijderen om erbij te kunnen.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 19 augustus 2013 07:26 PM
  [ # 34 ]

Misschien is het wel het handigst om het hele blok te domonteren. Kan je overal makkelijk bij en kan je gelijk alles meenemen. Veel ruimte om te werken is er niet vind ik.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 19 augustus 2013 07:32 PM
  [ # 35 ]

Motor dr uit is wel een hele ingreep! En niet nodig.
Klopt de bovenste motorsteun moet er uit voor de spanner van de distributie.
Enorm gepiel, maar het gaat wel, laatste 2 jaar meerdere keren gedaan.
De eerste keer uren op staan worstelen, nu gaat het in een kwartier.

De truuk, onthoud die goed, gehad van iemand hier op het forum, Met een kouvoet en een stuk hout het blok iets naar links duwen.
Dan gaat de boven steun er wel af.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 19 augustus 2013 07:46 PM
  [ # 36 ]

Dank je koevoet en blok hout heb ik wel ergens liggen. Meen mij al zoiets te herinneren dat die bout er anders niet uitkomt.
Motor eruit? Dank voor de suggestie. Nou, denk het niet zo op de oprit.
Denk dat ik gaandeweg de klus wel wat vragen heb.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 19 augustus 2013 07:56 PM
  [ # 37 ]

Nee op de oprit geen goed idee Smile Sowieso knap dat je die klus op een oprit doet hoor! Smile

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 augustus 2013 09:36 PM
  [ # 38 ]
verkuilm schreef:

Met een kouvoet en een stuk hout het blok iets naar links duwen.

Deed het ook zo bij mijn 2.1 TD zaliger.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 19 augustus 2013 11:09 PM
  [ # 39 ]

Waterman schreef:
Bolk is echt cheap-ass rotzooi. Ik monteer die troep nergens meer op.

Dus weleens gedaan? Vertel.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 augustus 2013 11:14 PM
  [ # 40 ]

Ja. Stuurkogels: na 20k gaar. Stabi-stangetjes, gaar na 3 maanden. Een of andere spanrol voor een Opel: na een jaar weer verrot en handremkabels voor een bmw die pasten zo slecht dat ze retour gingen. Boel tijd verspild dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 19 augustus 2013 11:20 PM
  [ # 41 ]

Oké. Dat is duidelijk.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 25 augustus 2013 05:55 PM
  [ # 42 ]

Zaakje is bijna af, nu nog wachten op de onderdelen.
Distributie is op tijd met behulp van de paspennen en waterpomp er ook vanaf.
Om bij de spanrol te komen lukt nog niet. Heb de truc met de koevoet nog niet helemaal door en zit die bovenste motorsteun alleen vast aan met blok met die 2 bouten en de 2 bouten waar ook de klem van de koelslang op zit, waarvan die onderste 3 er niet uit wil zonder het blok met een koevoet opzij te duwen of zie ik nog wat bouten over het hoofd?

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 augustus 2013 06:00 PM
  [ # 43 ]

De motorsteun ligt wel al helemaal los? Anders mis je nog een bout.
Die koevoet heb je nodig om de bout er helemaal uit te kunnen draaien.

Dat is namelijk het probleem hij zit gegeven moment helemaal los maar je kan hem er net niet helemaal af krijgen.
Dan heb je de koevoet nodig.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 25 augustus 2013 06:11 PM
  [ # 44 ]

Ik tel er 4 (maat 13). Waarvan ik er 3 wel los kan draaien maar er niet uithalen.
Of moet soms die bout (met die inbus 5 en maat 10) waarmee de spanner vast zit er ook nog vanaf?

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 25 augustus 2013 07:20 PM
  [ # 45 ]

Is dit misschien een alternatieve manier:
- Spanrol eraf door eerst op het draaduiteinde van de spanrol zelf een extra moer te doen en deze dan borgen zodat het draadeinde eraf kan.
- Die ene bout van de spanrol in de motorsteun eruit en dan complete spanrol eraf halen
- Nieuwe spanrol eerst in de bankschroef induwen en vastzetten met een tie-rap en een touwtje eraan.
- Nieuwe spanrol tussen de motorsteun duwen en weer vastzetten in de motorsteun en de bout van de rol zelf.
- Tie-rap doorknippen (alleen kan ik daar dan bij)en met het touwtje opvissen.

Wil het dit keer wel helemaal goed doen. Kan de spanrol ook wel laten zitten en dan over zo’n 20.000km de hele boel laten doen. Hetgeen een hoop sores scheelt eigenlijk zo op het eerste gezicht, maar volgens mij rijdt dat niet lekker de komende 20.000 km.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
 
3 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook