Ben heel hard aan het nadenken hoe het ook alweer exact was, vorig jaar 3 keer gedaan.
Zou de spanner wel vervangen.
Mijn xm had een nieuwe riem door de dealer erin gezet 4 jaar voor mijn koop.
Maar die spanner was mooi nog de orginele met fikse spelling.
Ik zou het imbusje iig even slag loshalen dat moet toch.
Verder, dacht dat de motor steun wel op pasbussen gemonteerd was.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als je het blok in een takel hangt, neem aan dat je dat gedaan hebt, is die motorsteun er toch zo uit? FF met een koevoet om hem er tussenuit te wippen, maar beweging moet je er zo in kunnen krijgen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Geen takel. Alleen wat met de krik omhoog duwen.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat moet ook lukken, al wil het blok dan nog wel een wat scheef gaan, zodat het lastiger word. Maar moet zeker kunnen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Gisteren zijn pas de onderdelen gearriveerd en vanmiddag een paar uit tijd gehad om verder te gaan.
Waterpomp, thermostaat en nieuwe looprol voor distributie zitten erop. Nog een uur bezig geweest om die bovenste motorsteun helemaal te verwijderen, zodat ik bij de spanner kan. Blijkt de bout van het slot dol te zijn gedraaid dus dop 10 draait gewoon door.
Zie nu ook dat het slot (nummer 9) NFP dus niet meer leverbaar is. Nou daar ben ik mooi klaar mee. Dus de spanrol ontspannen om de distributieriem erom te leggen gaat dus ook niet meer zo gemakkelijk.
Nou ja, hou er de moed maar in en er zal heus wel een oplossing komen denk ik.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Als ik jou was dan zou ik toch een dealer vriendelijk vragen of dat onderdeel nummer 8 misschien nog ergens ligt. Mijn ervaring is toch dat een NFP bij SC niet altijd keihard betekent dat het niet leverbaar is.
Wim,
Disciplus Simplex
Ga ik morgen gelijk doen. Ander wordt het bijvijlen zodat sleutel 9 erop past.
Bedoelde nummer 8 op de tekening.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 9404
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Of M6-moertje erop lassen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Goeie tip!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9404
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wel eerst het oude versleten zeskant eraf zagen en na het lassen de moer doorboren, zodat het inbusboutje er weer door kan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kon de spanner nog net verdraaien met een steeksleutel en de distributieriem zit er weer op.
Onderdeel was bij geen enkele dealer te vinden, maar nog wel bij Van Gompel.
Nu weer met opbouwen beginnen en kijken of alles goed zit.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Proef gedraaid. Nog even zonder multi-riem en distributiedekselkappen en waarachtig het loopt zo goed op het oog en de waterpomp is dicht.
Morgen of overmorgen de kappen erop, motorsteun en de multi-riem en dan ben ik bijna klaar.
Zou bijna vergeten dat ik ook nog een probleem heb met lekkage van LHM bij de achterste veerpoot aan de rechter kant.
Ben ik even blij dat ik alle stappen van de vorige distributiewissel hier op dit forum heb gezet en voor mijzelf goed gedocumenteerd heb. Het blijft een k**klus om tussen de bedrijven door te doen.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Goed werk! Wat is het lastigste van de hele klus? (behalve dan dat onderdeel dat onverwacht vervangen moest) Gebrek aan ruimte om te werken? Die motorsteun die niet los wil door de pomp die in de weg is?Ik ben daar wel benieuwd naar want ik onkom er ook niet aan op een gegeven moment, gelukkig duurt dat nog even.
Geloof dat het voor een XM 2.0 16V wel wat gemakkelijker te bereiken is. Als het zover is bij jou laat het dan weten, want heb daar nog wel wat documentatie voor.
Blijft nu over het Hydrauliek probleem De achterkant zakt wel heel snel in na het afzetten van de motor. Komt na starten wel snel weer omhoog en dan gaat het de juiste hoogte zoeken. Dus stukje omlaag en weer omhoog en dan hoor je de HD-regelaar tikken, weer omlaag en weer omhoog, enz… Als je instapt dan zakt die weer.
Alle bollen zijn pas geleden op druk gebracht of vervangen bij Chyparse.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Zou ik zoeken in de hoogte regelaar (achter…). Er vanuit gaande dat hij alleen achter snel in in elkaar zakt. Als hij helemaal in elkaar zakt dan is de regelaar versleten (LHM gaat dan (te) snel retour). zakt hij maar ietsje dan zou je ‘m kunnen bijstellen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.