Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Pas hadden we daar discussie over, was het niet zo dat op de laatste bouwjaren de T velgen ook leverbaar waren?
Dat is dan natuurlijk wel een Prestige Turbo 2 in die laatste jaren.
Maar ja, kijk naar die van Rens, het staat gewoon goed alsof het zo bedoeld is
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik hou wel van understated.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan is een Prestige Turbo echt de juiste auto
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Initiatief nemer zit in Zwitserland. I am just the messenger.
Hij heeft dit naar buiten gebracht op Duits forum. Zie link in openingspost. Je kan daar ook zelf reageren.
Ik heb ondertussen al redelijk wat contact met hem gehad. Hij houdt mij op de hoogte, over ontwikkelingen zoals die foto’s. Die staan nog niet eens op het Duitse forum.
Hoe het definitief gaat weet ik niet, maar hij is al een paar stappen verder tov eerdere initiatieven, dus hopelijk. ....
En als er velgen beschikbaar zijn kunnen we kijken hoe we dit verder samen afhandelen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even van een paar pagina’s terug
Redbird schreef:yummi yummi , ziet er goed uit, hoe breed worden de velgen, 6J zou misschien wel handiger zijn, kunnen er iets bredere banden op, “smalle” bandjes zijn ook duurder in 16”, met 6J (6,5J) is een wat gebruikelijke maat dus goedkoper en dat is geloof ik de insteek is van dit projekt
Waarom 6j?
Hier staat een tabel:
http://www.banden-pneus-online.nl/equivalentietabel-advies.html
Dan zou ik eerder denken aan 7”.
Smaller dan 195 wil je niet op een turbo.
De standaard maat is TRX 210. Mijn ervaring is dat TRX 190 op de voorkant minder lekker rijdt dan bredere banden.
Als je 7” kiest past dus van 195 tot max 225 op de velg. Laat 225 nu ook precies zijn wat er achterop maximaal past.
Gezien 210 standaard is bij een turbo is het denk ik logisch om naar 215 (of 205) te kijken, wat precies de ideale maat is voor een 7” velg.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nog even de maat berekend:
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revolutions Speedometer Odometer Difference
210/55-390 116mm 310mm 621mm 1951mm 513/km 100km/h 15000km N/A
205/50-406 102mm 306mm 611mm 1921mm 521/km 102km/h 15236km -1.5%
205/55-406 113mm 316mm 632mm 1985mm 504/km 98km/h 14741km 1.8%
215/50-406 108mm 311mm 621mm 1952mm 512/km 100km/h 14990km 0.1%
215/55-406 118mm 321mm 643mm 2020mm 495/km 97km/h 14489km 3.5%
225/45-406 101mm 304mm 609mm 1913mm 523/km 102km/h 15298km -1.9%
225/50-406 112mm 316mm 631mm 1984mm 504/km 98km/h 14753km 1.7%
De berekening is hiermee uitgevoerd: http://www.powerdog.com/tiresize.cgi
De bandenmaat 406 staat voor 16” velg.
Op internet nogal lastig een calculator te vinden die ook met TRX maten om kan gaan
En natuurlijk de 215/50R16 die prefect past qua afwijking bestaat niet
Je hebt calculators op internet waar je de inch maten in kan vullen, 390 is 15,4 inch, soms kun je ook een getal achter de komma invullen
Verder ging het mij om om niet 5,5J te pakken dat vind ik ook een beetje smal, Let wel op dat inch banden iets boller zijn dan TRX banden, die wangen van een TRX zijn veel rechter dan een “gewone” banden, ik heb er nu alfa velgen op zitten met 205/60 R15 (5,5J velg) en achter, heb ik aan beide kanten 2mm over. Nu zal 16” wel iets minder bol zijn maar toch boller denk ik dan een TRX band.
Waar ik ook aan zat te denken waarom men niet voor het ontwerp van de 16”, de originele binnenmaat houd en de zwarte rand aan de rand van de velg 5mmr brede maakt om op 16” te komen, kun je die iets makkelijker schoonhouden want je kan er beter in met een spons en voor de rest heb je minder werk met het ontwikkelen van de mal.
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Omdat je het beste bij het origineel komt door elk deel van de velg evenveel % te vergroten.
Als je alleen 1 rand 5 mm groter maakt dan gaan de verhoudingen niet kloppen.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zo’n mal wordt volledig met de computer gemaakt,dus daar zit het probleem niet.
Het grootste probleem zit/ zat gewoon in de eerste kosten.
Er moet een complete machine voor komen of verbouwd worden om deze velg te maken.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Volgens mij worden alu velgen gefreesd. Dat is wat ik wel ‘ns zie op programma’s als Overhaulin’.
Ik zou contact opnemen met Regembeau en vragen waar ze de alu RR voor de SM hebben laten maken. Als je allemaal echt graag zulke velgen wil hebben, zou ik het initiatief in eigen handen nemen of de oorspronkelijke initiatiefnemer bijstaan in plaats van je afhankelijk opstellen. Gezien het verloop van tijd en nog geen resultaat, is daar aanleiding voor, lijkt me.
Ik denk dat het op zich een peulenschil is voor een velgenfabrikant om Turbo velgen in 16 inch te maken. Daar zit je uitdaging niet. Ik denk dat er aanloopkosten zijn die dekking nodig hebben en dus dat je meer partijen bij elkaar moet brengen, bijvoorbeeld ook de club betrekken. Mensen op een lijn krijgen en betrekken, dat is best wel een klusje. Uitgaande van mijn laatste informatie zit daar nog wel voldoende geld voor een investering. Een alternatief is een CX-specialist zien te vinden die er brood in ziet.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het verloop van tijd? Het eerste bericht is 3 maanden oud…
En ik kan je bericht verkeerd begrijpen maar partijen bij elkaar brengen lijkt mij haaks staan op parallel aan dit initiatief een eigen trajectje starten. Als het nou totaal doodgebloed was…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Mbt tijdsverloop, de zomer zat er tussen, hij en de velgen producent waren er even niet.
Ik heb direct contact met de initiatiefnemer (per email, hij zit in Zwitserland).
Hij heeft een ingang naar een velgenproducent (en TUV keuring), zo heb ik begrepen, dat is een voordeel. Elders heb ik wel eens een visje uitgegooid, niet iedere velgenleverancier/producent staat daarvoor open.
Hij is een behoorlijke citrofiel, en wil er wat van maken, nog een voordeel.
Ik heb al wat gedachten met hem gedeeld, zo ook de opmerkingen over de digitale repro voorbeelden (vorige pagina).
Dus op dit moment sta ik hem bij, omdat er behoorlijk wat basis is voor (mogelijk) een resultaat - een nieuwe Turbo velg.
Andere initiatieven voor een repro velg waren niet zover gekomen, en liepen dood. Dit is al een stapje verder.
Als hij denkt dat het niet wat gaat worden, ook goed, dan plan B.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Mulder schreef:Het verloop van tijd? Het eerste bericht is 3 maanden oud…
En ik kan je bericht verkeerd begrijpen maar partijen bij elkaar brengen lijkt mij haaks staan op parallel aan dit initiatief een eigen trajectje starten. Als het nou totaal doodgebloed was…
De anttenegeleider voor de SM is in dezelfde periode van idee tot offerte gekomen en wacht nu op facturatie en daarmee start. Een deal is pas rond als het rond is. Om die rond te krijgen, moet je er veel energie in stoppen, origneel aanleveren, bellen, leuren, niet alleen met de producent, maar ook met degenen die het financieel moeten rondmaken. Nu zou ik de initiatiefnemer vragen wat de stand van zaken is en wat er nog nodig is. Dan weet je wat er nog moet worden gedaan. Zo te lezen is er nog wat te doen omtrent het tekenen. Ik denk dat als je de juiste producent te pakken hebt, dat die ook kan scannen. Anders moet je een scanner vinden. Ik weet er wel een paar.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:Volgens mij worden alu velgen gefreesd. Dat is wat ik wel ‘ns zie op programma’s als Overhaulin’.
Dat gebeurt alleen met zeer kleine series. Bv als er slechts 4 velgen gemaakt moeten worden. In de regel worden de velgen gewoon gegegoten en machinaal nabewerkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Robin, ik snap dat je net als ik heel benieuwd ben naar het eindresultaat.
Maar mijn mening is dat cx25gtit2 juist heel voortvarend te werk gegaan is; meeliften op een initiatief van een ander en toch heel goed de vinger aan de pols houden.
En om eerlijk te zijn vind ik dat het juist best heel vlot gaat, zeker als je de vakantie eraf trekt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v