Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat niet voor een 4WD of AWD?
Dus om het vermogen ook achter te meten ipv de achterwielen juist aan te drijven.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Nadeel in mijn geval was ook de aanwezigheid van de elektrische handrem , ...
Misschien had het met rollende achterwielen wel gelukt
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Daar kan je idd ook 4WD op testen, maar ik weet nog dat ze me trots vertelden dat ze nu ook eindelijk nieuwe auto’s met ESP konden testen en zo de vele tests niet meer op straat hoefden uit te voeren.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Menno schreef:Nadeel in mijn geval was ook de aanwezigheid van de elektrische handrem , ...
Misschien had het met rollende achterwielen wel gelukt
Wat is het probleem dan van de handrem?
C6 heeft er ook 1, naam aan dat het volgens hetzelfde principe werkt.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Door esp uit te zetten maar de elec. “aan” gingen alle alarmbellen rinkelen bij de rollenbanktest…
Je krijgt dan meerdere foutmeldingen en uiteindelijk noodloop.
De C5-3 zonder had hier geen probleem mee ( was een wokkel icm handbak en normale handrem )
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Toch een wat onbevredigend uitstervend draadje.
Waar hebben we het over?
Vanuit stilstand (stoplicht) of bij langzaam rijden (verlaten rotonde), gebeurt er bij volgas enkele seconden niks tot weining. Pas na enige seconden, een tiental meters verder komen de toeren en dus het vermogen. De Fiat Panda ligt dan al vijftig meter voor.
Waar heeft het allemaal NIETS mee te maken.
1. Gebrek aan koppel en/of vermogen van de 2.7, want na 10 meter komen wel de toeren, de kracht en de acceleratie.
2. Turbo-lag. Theoretisch hebben alle turbo motoren last van lag. Je hebt immers stromende uitlaatgassen nodig of die dingen aan de gang te brengen. Maar met af-fabriek turb’s, zeker bij ons waar we twee kleintjes hebben ipv één grootte is dat redelijk uitgebelanceerd. Je voelt gewoon dat hier geen gebrek aan iets is, maar het afknijpen van iets dat er wel zou kunnen zijn. Moeilijk te omschrijven.
3. Zelflerend vermogen van de bak. Heeft alleen invloed op de toerentallen waarbij op- en afgeschakeld wordt. Is hier niet van belang omdat we het alleen over het gedrag in de eerste (stoplicht) of tweede (verlaten rotonde) hebben. Geen schakelmomenten van toepassing dus.
4. Sportstand automaat. Zie 3
5. Gewicht van de auto. Inderdaad een dragrace zul je nooit winnen, maar het gewicht verklaart niet het verschil tussen de eerste seconden en de seconden erna. Zie 1.
Mijn hypothese is nog steeds: De toerenopbouw wordt bij volgas in 1 en 2 elektronisch geknepen om de bak te beschermen. Ik kan het niet bewijzen natuurlijk, maar heb nog nooit een argument gehoord dat dat tegenspreekt. Tevens heb ik ook nog nooit een ander argument gehoord dat een betere verklaring geeft. Ergo.
Ik snap ook niet dat niet iedereen dit fenomeen kent en zich er aan stoort of gestoord heeft.
Probeer het veilig: Stoplicht op een rechte 80-km uur weg. Bij wegrijden volgas (dus door het klik-schakelaartje heen) en dan luisteren naar de motor. Het gaat om de eerste 2 seconden.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
goedemorgen Roanld,
ik ervaar dit ook als erg irritant, niet dat je stoplicht races wil doen.
Tevens heb ik ook het idee dat dit juist enorm op de versnellingsbak aankomt; in eerste instantie geen reactie en vervolgens maximaal power. Er lijkt geen opbouw.
Met de caravan erachter is dit ook erg irritant.
Dit moet toch op te lossen zijn door de versnellingsbak of de auto anders te programmeren.
gr Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Daar ben ik het mee eens, het is een instelling in de software van de auto, dus moet het op te lossen door de automaat of het motormanagement anders te programmeren. Maar zie maar eens iemand te vinden die dat kan. Bij Citroën zelf haalt men de schouders op: het is bekend maar er kan niets aan gedaan worden.
Jan Sr is bij een goede auto-tuner geweest, maar die zegt het probleem niet te kunnen oplossen. Klopt, want die zorgt voor meer koppel en vermogen en daar ontbreekt het niet aan. Jan zou vervolgens naar een versnellingsbakkenrevisiebedrijf gaan, maar daarvan hebben we nog niets gehoord.
Ik denk zelf ook dat het in de software van de automaat zit. Die geeft op een bepaald moment een signaal naar het motormanagement dat de power er op mag.
Ben benieuwd of er nog een oplossing komt. Ik ben bereid om mee te denken en mee te werken.
Overigens, heb het al eerder geschreven, probeer eens het volgende: hou je voet op de rem en ga vervolgens bliksemsnel van het rempedaal af en trap het gaspedaal in. Er is dan bijna geen vertraging, althans bij mij niet. Als ik maar even wacht, dus als ik de auto heel kort laat kruipen, dan reageert de auto met de bekende vertraging.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En de 3.0 HDi kent het probleem niet, daar hebben ze de bak wel zo geprogrammeerd dat het goed werkt.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Jammer dat die tweedehands nog zo prijzig zijn.
Ik blijf mij dus nog wel vijf jaar ergeren.
Voor zover ik de automaatherstellers in dit land ken zie ik die nog niet in de programmatuur wroeten. Deze lieden hebben hoofdzakelijk olie aan hun handen.
Maar je weet nooit, ik ga er wel eens langs.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Arjan Verkade schreef:En de 3.0 HDi kent het probleem niet, daar hebben ze de bak wel zo geprogrammeerd dat het goed werkt.
Is die programmatuur van deze bak dan niet op die van de 2.7HDi te zetten?
Bij uitlezen kun je zien welke versies er in zitten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is natuurlijk wel een andere bak, dus misschien dat de aansturing ook anders is. Ik ben bang dat het niet zo simpel ligt, maar daar heb ik verder geen inzicht in.
Is dat zo, is het echt een andere bak?
Ik zal eens in de CitDoc’s kijken of ik daar wat over kan vinden…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die oude bak trekt het vermogen van de 3.0 niet toch?
Bij mijn weten zijn beide motoren op 450 Nm begrensd op hun koppel.
Kijkend in het document B2CB5KP0 Algemene gegevens : Automatische versnellingsbak type AM6 zie ik dat de bakken in alle versnellingen en in de eindoverbrenging precies dezelfde overbrengingsverhoudingen hebben.
Of er inwendig andere verschillen zijn tussen de bakken kan ik zo niet zien.
Waar een verschil in zit is in de elektronica van de bakken.
De DT17 bak heeft de unit 2528 FN en na Orga 10920 is dat 2529 NJ.
De DT20 bak heeft de unit 2529 ZV of ZW, afhankelijk van het al-dan-niet telecoderen
De programmatuur zal ongetwijfeld verschillen tussen de bakken.
De DT17 is een Euro 4 motor, de DT20 voldoet aan de strengere Euro 5 normering, dat vraagt een andere interactie tussen de besturing van de motor en die van de bak.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor