





















Totaal aantal Berichten: 3840
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Lastig probleem.. Bij mij liep hij niet lekker (ook afslaan soms) door losse carb icm niet helemaal goede timing.. Ik hoop dat je het snel ontdekt.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
valse lucht detecteer je zo met remmenreiniger.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niels, heb je gecontroleerd of de ontstekingsvervroeging ook goed werkt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Niels, heb je gecontroleerd of de ontstekingsvervroeging ook goed werkt?
Vacuüm vervroeging werkt correct.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Punten staan goed afgesteld.
Solenoid werkt goed, en is schoon. Het gat nog maar eens uitgeblazen.
Blaas test met volle vlotterkamer: geen lek, alles komt terug via de retour.
Meh..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bougies wisselen?
plusdraad bij de accu in die rare stekker goed vast?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even samenvatten wat ik gecontroleerd heb, en wat in orde bleek:
- Velleman kit verwisseld voor klassieke ontsteking met punten, niet de oorzaak.
- Bobine verwisseld voor een nieuwe, niet de oorzaak.
- ontstekingstijdsstip, goed.
- contactpunt afstand, goed.
- verdelerkap / rotor, goed.
- luchtfilter en luchttoevoer gecontroleerd, niet de oorzaak.
- vacuum slangen gecontroleerd, niet de oorzaak.
- valse lucht test met remreiniger, geen lek gevonden.
- brandstoftoevoer, niet de oorzaak.
- branstoffilter, schoon.
- carb. brandstoffilter, schoon.
- stationair sproeiers: schoongemaakt, geen verschil.
- hoofdsproeiers: schoongemaakt, geen verschil.
- met volle vlotterkamer werking van vlotter en naald controleren door retour af te doppen, blazen op aanvoer: geen lek / geborrel / overloop naar venturi’s.
- Solenoid schakelt voel- en hoorbaar als je er los 12V op zet. Tevens losgenomen om werking te valideren.
- vaccuum vervroeger: werkt.
- vacuum-potje (choke pull donw) werkt.
- stekker verbindingen zitten goed vast.
- bougie elektrode afstand.
Waar zaten de onregelmatigheden:
- Vlotterkamer: wat gruis onderin de kamer. Hele ding schoongemaakt door geblazen: geen verschil.
- bij stationair loop de stekker van de solenoid eraf gehaald: dan blijft ‘ie lopen.
- bougies: 3 beetje gekoold (= te rijk lopen toch?), 1 zat olie aan. Klepsteel geleider, zuigerveren, of misschien simpel lekkage vanaf bovenaf, langs de bougieschacht.
- carburateur pakking is gescheurd, maar ik weet zeker dat dit gekomen is bij het loshalen (ik had de sproeiers nog in de carb zitten, daar bleef ‘ie achter hangen..).
- gisteren startte de auto zónder hulp van de choke. Komt dat door het weer, of staat m’n auto gewoon veel te rijk?
Als de auto te rijk staat, verklaart dit de bougies, eenvoudig starten en waarschijnlijk ook wel het verzuipen. Wat ik niet begrijp is hoe dit probleem zo ineens kan ontstaan.
Te controleren:
- mengverhouding schroef?
- toch eens andere bougies?
- extra controle stekker verbindingen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb een ingeving, alhoewel ik betwijfel of het de oorzaak is.
Voordat ik de boutjes van de luchtinlaat ging vervangen, was er een kleine spleet, waardoor lucht aangezogen kon worden.
Na het vervangen zat alles weer strak, maar liep de boel minder.. Kan het zijn dat ‘ie al die tijd gewoon meer lucht aanzoog en dat daar de auto op is afgesteld? Maar anderzijds, als ik de kap er helemaal af haal, loopt ‘ie ook beroerd.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als er wel geen spleten meer zijn, dus als er veranderingen zijn in het inlaattraject, zou ik eerst alles zuiver afstellen. Door een spleet kan de luchtmassa meter andere waarden geven.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Luchtmassa meter?
Bij een Carbu?
Komop witkop! dat ben ik niet van je gewend.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar goed. Moet niet uitmaken tenzij er een labrador in je luchtfilterhuis woont.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Luchtmassa meter?
Bij een Carbu?Komop witkop! dat ben ik niet van je gewend.
oei, dat is een uitglijer….
ik heb eeb zelfde soort storing gehad bij een GS, oeverloos gezocht.
YUiteindelijk bleek er in het stationair circuit een minuscuul metaal krulletje te zitten dat ik pas ontdekte na een blindplug verwijderd te hebben.
Gniffel
Ja, wellicht zit er ook nog ergens ‘onderin’ iets raars. Ik blijf het ook gek vinden dat het afschakelen van de solenoid de boel niet laat stoppen. dat is op z’n minst ‘iets’ om naar te zoeken, maar ik heb helaas geen documentatie (of gevonden) waar ik precies kan vinden hoe dit in elkaar zit (of uit elkaar moet).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9465
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zit er dan mogelijk iets in het traject wat de solenoid hoort af te sluiten, waardoor hij dat niet doet?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986